<< Visi raksti

5 Anusara jogas pamatprincipi

0

1813

Viktorija Vudhola, Džonatans Setins @ 2015-02-17

Anusara, kas nozīmē gracioza plūsma, ir rotaļīgs, plūstošs uzmundrinošs hatha jogas veids ar precīzām kustībām.

ANUSARA – JOGA AR ATTIEKSMI

Anusara jogas nodarbībās vispirms radām gaisotni, attieksmi, kas piešķir praksei bagātīgu noskaņu. Mēs skaitām lūgšanu Om namah šivaja gurave (tulkojumā no sanskrita: „Es paklanos augstākajam”. Tas rada garīgu noskaņu, liek justies saistītam ar milzīgo enerģiju, kuras daļa esam.  Anusara jogas pozas koncentrējas uz sirdi, tāpēc, aprakstot pozu, vienmēr sākam no sajūtām.  Piemēram, trijstūra pozā runājam par sirds zonas paplašināšanu un atbrīvošanu ar elpu, nevis uzreiz skaidrojam kā tas izskatās ārēji. Šī pieeja ļoti atšķiras no citiem jogas veidiem, kas vispirms koncentrējas uz pozas ieņemšanu un tikai nodarbības beigās pievērš uzmanību sajūtām (veicot šavāsanu jeb nedzīvo pozu).

PIECI JOGAS PRINCIPI

Lai gan nodarbībā varat to nemanīt, pasniedzējs katrā pozā secīgi izmanto piecus anusara jogas principus, lai nodarbība nodrošinātu vislabāko iedarbību un maksimālu gandarījumu.

PIRMAIS princips ir ATTIEKSME. Mēs pievēršam uzmanību tam, kāpēc nodarbojamies ar jogu. Tas var izpausties kā ļaušanās elpai, atzīstot, ka nespējam visu kontrolēt, vai nodarbības tēmas ievirzīšana un iedvesmošana darbam.

OTRAIS princips ir MUSKUĻU ENERĢIJA – tas nozīmē iesildīt un nostiprināt muskuļus pirms stiepšanās, radīt locītavu stabilitāti. Veicot suņa stiepšanos ar galvu uz augšu, pasniedzējs varētu teikt: „Balstieties caur rokām un vienmērīgi celiet enerģiju no plaukstām uz sirdi” un jūs tūdaļ jutīsiet, kā kauls ieguļ pleca locītavā.

TREŠAIS UN CETURTAIS princips ir IEKŠĒJĀ UN ĀRĒJĀ ROTĀCIJA. Muskuļi un enerģija nekustas taisnā līnijā, bet gan spirālveidīgi. Stāvot vairumam no mums pēdas ir mazliet vērstas uz āru. Tas saspiež augšstilbu iekšpusi un rada sasprindzinājumu muguras lejas daļā.  Augšstilbi ir dabiski mazliet vērsti uz iekšpusi. Darbs ar kāju rotāciju veido iegurņa un rumpja līdzsvaru.

Piemēram, veicot trijstūra pozu, pasniedzējs mudina strādāt ar iekšējo rotāciju, aicinot „virzīt augšstilba iekšpusi atpakaļ uz āru.” Pamēģiniet un tūdaļ jutīsiet, kā atbrīvojas zona ap krusta kaulu un iegurņa pamatni.  Tad pasniedzējs aicina ievilkt astes kaulu. Tas attiecas uz ārējo rotāciju, kas ir pretēja enerģija, kura sākas pie vidukļa un virza lejup astes kaulu. Kopā abas rotācijas veido mūla bandhu, kas nostiprina iegurņa pamatni un virza enerģiju augšup caur centrālo kanālu.

PIEKTAIS princips ir ORGANISMA ENERĢIJA. Pretēji muskuļu enerģijai, kas nostiprina muskuļus, organisma enerģija ļauj ķermenim stiepties un izplesties pa auguma galvenajām līnijām (locekļiem). To var paveikt droši un brīvi tikai tad, ja pareizi koncentrējies (pirmais princips), muskuļi ir stipri un locītavas stabilas (otrais princips) un esam līdzsvarā (trešais un ceturtais princips).

Protams, šīs zināšanas nav obligātas, lai izbaudītu anusara jogu. Patiesībā šos vispārīgos pozas ieņemšanas principus nu jau izmanto arī citos jogas veidos jo tie patiešām darbojas.

Anusara biomehāniski līdzsvaro cilvēku ķermeni un ļauj tajā brīvāk ieplūst enerģijai. Ar šo metodi, tās izstrādātājs Džons Frends ir izārstējis neskaitāmu cilvēku veselības problēmas (muguras traumas, piemēram, disku trūces un išiasa sāpes, plecu, ceļu elkoņu traumas, karpālā kanāla problēmas u.c.), jo anusara pareizi izkārto kaulus, nostiprina muskuļus piravotms tos stiept, un tiecas pēc muskuļu, kaulu un enerģijas līdzsvara.

NEESIET PĀRĀK NOPIETNI

Anusara ir priekpilna gara svinības. Pasniedzēja uzdevums ir vairot dalībniekos spēku un pašpārliecinātību, vienlaikus rosinot labu garastāvokli, prieku un radošu pieeju jogas praksei. Mēs bieži veicam pozas kopā, smejamies, jokojam. Mūsu mērķis ir radīt vieglu noskaņojumu, atslābt. Katra kustība rada sajūtu, ka plūstam, tāpēc nodarbības mazliet līdzinās vinjasa stilam.  Protams, neviens nevar būt allaž lieliskā noskaņojumā. Anusara jogā svarīgākais ir cienīt to, kā jūties. Varbūt kāds nāk uz nodarbību saniknots, jo ir zaudējis darbu, cits pārdzīvo salauztu sirdi un jūtas skumjš miljoniem citu iemeslu dēļ. Ja atzīsiet savas izjūtas un ļausiet tām vīties cauri ķermenim, elpojot un plūstot no pozas uz pozu, iespējams pēc nodarbības jutīsieties vieglāk.

ATVERIET SIRDI U GURNUS

Ja esat pārcietis fizisku traumu, ķermenis saspringst ap traumēto vietu. Tas pats notiek arī emocionālu traumu gadījumā. Ja esat sāpināts vai baidāties, tas var atspoguļoties stājā- sakumpušos plecos, lai aizsargātu sirdi. Daudz tiek uzkrāts arī gurnos, tāpēc pastāv uzskats, ka cilvēkiem ar saspringtiem gurniem ir emocionāla nasta.  Šī iemesla dēļ reizēs, kad veicam pozu, kas atver gurnus vai sirdi (piemēram, atliekšanos atpakaļ) , varam sajust arī emociju uzplūdu. Nav vajadzīgs analizēt, kāpēc.  Rietumnieku dzīves faktori, īpaši datori un krēsli, ir lielā mērā vainojami pie sasprindzinājuma gurnu un sirds rajonā. ikdienā mēs pārsvarā esam vērsti uz priekšu – sēdēšana noslīgušiem pār rakstāmgaldu un ierimušiem datora ekrānā sasprindzina ķermeņa priekšpusi, savukārt sēdēšana uz krēsla sasprindzina gūžas liecējmuskuli. Tas maina muguras lejasdaļas dabisko izliekumu un palēnina muguras lejasdaļas asinsriti. Anusara jogā ir daudz pozu, kas atver sirdi un gurnus.

 Avots: Joga ikvienam. 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!