<< Visi raksti

Dzīves māksla –Prānājāma

0

2836

Ališa Alvīne Raituma @ 2014-07-28

 

Dzīves māksla – Prānājāma

 

“ Elpošana ir dzīve,

Kurš elpo tikai pa pusei,

Arī dzīvo tikai pa pusei”

/Sena jogu gudrība/

 

Prāna, prānājāma … Tie, kuri interesējas par jogu būs dzirdējis šos vārdus . Bet ko tie īsti nozīmē? Kas ir prāna? Un kas mums būtu jāzina par prānājāmu?

Hindu vārds, kas apzīmē “ elpu”, “ dzīvi” un enerģiju” ir vārds prāna.  Mēs elpojot ieelpojam ne tikai gaisu, bet arī vitalitāti, spēku, drosmi. Kad mēs izelpojam, mēs ne tikai izvadam no savas sistēmas ogļskābo gāzi, bet arī mentālos un emocionālos netīrumus: vājumu, nedrošību, izmisumu.

Jogas tradīcijā elpa tiek apskatīta kā ārējā prānas izpausme vai vitālā enerģija. Attīstot elpas kontroli, pildot dažādus elpošanas vingrinājumus  Jūs  palieliniet prānas plūsmu caur  ķermeni, kas burtiski uzlādē ķermeni un prātu.

Prāna tā ir dzīvības enerģija. (To mēs uzņemam ne tikai elpojot. To mēs uzņemam arī ,piemēram, ēdot. Prāna caurstrāvo visu, tā ir gan ziedos, gan ūdenī, to varam uzņemt caur sauli….). Bez prānas enerģijas nekas nevar tikt sasniegts, iegūts. Prāna ir pamats visam, kas pastāv pasaulē, kamēr prānājāmas māksla ir  process, kura laikā mēs ģenerējam šo enerģiju.

Zināšanas par prānu un elpošanas vingrinājumi tiek saukti par prānājāmu. “Prana” (nozīmē elpa) + “ayama" (nozīmē elpas regulēšana). Prānājāma tiek saukta arī par zinātni par elpu.

Pildot elpošanas vingrinājumus mēs mācāmies izmantot visu savu elpošanas kapicitāti.  Zinātnieki ir novērojuši, ka elpojot parasti mēs izmantojam tikai piekto daļu no savām elpošanas iespējām un tādejādi atstājam neizmantotu lielu daļu enerģijas.

Nav iespējams kontrolēt prātu bez prānas kontroles, jo šie divi ir  cieši saistīti. Jūs to varat pamanīt, ja pavērosiet kā Jūs elpojat, kad esat satraucies, bēdīgs (neregulāri un nemierīgi), kā elpojat, kad esat mierīgs, piemēram, meditācijā (tad elpa kļūst mierīgāka, lēnāka). Šis piemērs spilgti parāda elpas un prāta savstarpējo saikni.

Augstākā  un vissmalkākā prānas izpausme ir domas. Visrupjākā ir plaušu kustība. Tā vietā, lai kontrolētu vissmalkāko formu, jogi sāk ar elpas kontroli.

Prāta daba ir būt nemierīgam, to ietekmē katra lieta, ko tas redz, ko tas dzird, ko piedzīvo caur maņām. Lai kontrolētu prātu, hatha joga piedāvā dažādas elpošanas tehnikas.

Patiesa elpas kontrole nozīmē kontrolēt to kā mēs izelpojam, nevis ieelpojam.

Enerģija vislabāk tiek atjaunota ar elpas atbrīvošanu (izelpu), nevis pumpējot plaušas ar elpu… Oratori, dziedātāji un sportisti šo zina. Jūs to varat pārbaudīt iekāpjot aukstā dušā, Jūs ievērosiet kā Jūs uzreiz sasprindzināt muskuļus, sākat elsot. Tādejādi jūs it kā sevi vēl vairāk spīdzināt. Tā vietā, ja Jūs mēģināsiet lēni, vienmērīgi elpot, Jūs būsiet pārsteigts, cik maz ūdens temperatūra spēs Jūs ietekmēt. Izelpa palīdz ķermenim pašam pielāgoties, mainīties.

Elpošanas vingrinājumi ir arī meditācijas vingrinājumi. Tāpēc uz elpošanu un meditāciju attiecas viens un tas pats priekšnoteikums: tradicionālā lotosa vai puslotosa poza ir vispiemērotākā elpošanas un  meditācijas vingrinājumu veikšanai. Ja šādi Jums nav ērti sēdēt, tad varat izvēlēties vienkārši  kādu citu sēdēšanas pozu vai pat sēdēt uz krēsla. Svarīgākais, lai mugura būtu taisna, lai tā neatspiestos pret sienu vai krēsla malu.

Ko svarīgi ņemt vērā pildot elpošanas vingrinājumus

  • Pareiza stāja- taisna mugura (gan esot lotosa pozā, gan sēžot), pozai jābūt komfortablai, lai ķermenis nav saspringts; Taisnāku muguru noturēt Jums palīdzēs, ja rokas būs saliktas klēpī ar delnām uz augšu;
  • Acis turiet vai nu pilnīgi vai daļēji aizvērtas. Acu skatienu ieteicams koncentrē punktā starp uzacīm, trešās acs centrā;
  • Mēles galam vēlams pieskarties pie smaganām, tuvu augšējiem priekšzobiem;
  • Pārbaudiet vai pleci, kakls, ķermeņa apakšdaļa vai pat augšdaļa nav sasprindzināta. Atslābiniet plecus, visu ķermeni, pat sejas muskuļus;
  • Ieteicams vingrinājumus pildīt svaigā gaisā vai vismaz labi vēdinātās telpās, vēlams pie atvērta loga;
  • Svarīgi elpot viegli. Es parasti lūdzu savus jogotājus iztēloties pie deguna pieliktu papīra lapu, lūdzu elpot tā, lai tā nesakustētos - gan pie ieelpas, gan izelpas;
  • Vingrinājumos, kur ir jāaiztur elpa, īpaši svētīgi būs, ja koncentrēsieties trešajā acī. Tas palīdzēs aizturēt elpu ilgāk;
  • Vēlams sākt mācīties elpot ar viss vienkāršākajām vingrinājumiem, sertificēta jogas pasniedzēja uzraudzībā, vadībā!

Prānājāmas pozitīvā ietekme

  • Plaušas un visa elpošanas sistēma tiek attīrīta un stiprināta;
  • Tiek balansētas sievišķās un vīrišķās enerģijas;
  • Elpošanas vingrinājums - Anuloma Viloma - palīdz balansēt smadzeņu puslodes;
  • Prānājāma palīdz nomierināt prātu, sagatavot to meditācijai;
  • Anuloma Viloma attīra nadi. (Nadi -“ naa-dee”) Astrālie nervi. Sanskrita vārds ir vienāds ar “ meridāņi”, kuri ir akupunktūrā. Tā ienes balansu nadi. Nadi ir kā enerģijas kanāli caur kuriem dzīvības enerģija (prāna) plūst. Nadi ir viscaur astrālajā ķermenī. Kopā ir 72 000 nadi;
  • Prānājāma uzlabo ķermeņa apzināšanos;
  • Prāna - dzīvības enerģija tiek noglabāta un kontrolēta;
  • Fiziskā sistēma ir balansēta;
  • Ķermenis kļūst vieglāks, acis iegūst mirdzumu;
  • Elpošanas vingrinājumi uzlabo skābekļa pieplūdi;
  •  Prānājāma nomierina, spēcina nervu sistēmu;
  • Tā dod harmonijas un līdzsvarotības izjūtu;
  • Elpošanas vingrinājumi palīdz atbrīvoties no ķermeņa blokādēm, piemēram, no diafragmas blokādes;

Prānājāma nav tikai elpošanas vingrinājumi , tā ir dzīvošanas māksla. Mans garīgais skolotājs Svami Krijananda (balsoties uz mana Guru Paramhansas Joganandas mācību) skaidro, ka prānājāma ir ceturtais pakāpiens  Pantandžali sistēmā. Tur prāna nav domāta kā tikai kā elpa. Galvenokārt kā enerģija pati par sevi. Kā enerģijas kontrole. Kas savukārt bieži vien tiek veikta tieši ar elpošanas vingrinājumiem. Līdz ar to prānājāma arī ir pazīstama kā elpošanas vingrinājumi. Patandžali atsauce ir uz enerģijas kontroli, kura tiek sasniegta ar dažādām tehnikām, bet ne uz tehnikām pašām par sevi.  Mans Skolotājs skaidro, ka Patandžali runā par stāvokli, kad enerģija ķermenī ir harmonizēta tādā līmenī, kad tās plūsma ir apgriezta - ne vairs uz āru pretī maņām, bet uz iekšu - pretī Dievišķajam Es, kurš atrodas visu būtņu sirdīs.

Iesākumam vienkārši elpošanās vingrinājumi izmantojot Višnu mudru

Atsevišķu nāšu elpošana ar Višnu mudru

Ar īkšķi aiztaisām labo nāsi, ieelpojam ar kreiso trīs sekundes, izelpojam sešas sekundes caur kreiso nāsi. Tas ir viens aplis. Praktizējiet līdz 10 apļiem. Pēc tam to pašu ar otru nāsi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pakāpeniski paildziniet elpošanas laiku uz sekojošu attiecību: 5:10 līdz 6:12

 

“ Prānajama ir kā saite starp garīgo un fizisko disciplīnu. Kamēr darbība ir fiziska, tās iedarbībā prāts kļūst mierīgāks, skaidrāks un līdzsvarotāks.” Svami Višnu- devananda.

 

Vienkāršs alternatīvais nāšu elpošanas vingrinājums

Kolīdz esat apguvis iepriekšējo vingrinājumu līdz elpas attiecībai 6:12, variet ķerties pie šī vingrinājuma.

Ar īkšķi aizveriet savu labo nāsi, ieelpojiet caur kreiso nāsi līdz četrām sekundēm, aiztaisiet kreiso nāsi ar zeltnesi, atveriet labo nāsi un izelpojiet līdz astoņām sekundēm. Ieelpojiet caur labo nāsi līdz 4 sekundēm, tad izelpojiet caur kreiso līdz astoņām sekundēm. Praktizējiet pakāpeniski līdz 10 apļiem.

Pakāpeniski ar laiku palielinot līdz 5:10, 6:12, 7:14. (ieelpas un izelpas attiecības sekundēs).

 

Prānājāma - tā ir dzīves māksla! Efektīva metode, kā "kontrolēt" savu ķermeni un jūtas, kā arī uzlabot veselību un dzīves kvalitāti. Tomēr svarīgi tāpat kā ar jogu, prānajamu vismaz sākumā apgūt kvalificēta jogas pasniedzēja uzraudzībā.

 

“Elpojiet pilnīgi, elpojiet dziļi,

Dzīvojiet pilnīgi, dzīvojiet dziļi! ” /Ališa/

 

Ališa Alvīne Raituma rakstu sagatavoja balstoties uz zināšanām un pieredzi, kuras iegūtas caur divām jogas skolām - Sivananda Jogu un Krija Jogu. Vairāk par autoru www.alishayoga.com

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!