<< Visi raksti

Ja iepriekš esat izmēģinājuši jogu, bet jums nepatika

0

1653

yogi.lv @ 2015-02-06

Kas jums nepatika? Pārāk garlaicīgi, sarežģīti, svešādi? Varbūt šķita, ka jums nepadodas? Jutāties neērti vienā telpā ar tik daudz lokaniem cilvēkiem? Bijāt neapmierināts ar pasniedzēju?

Jūs neesat pirmais, kas sūdzas, tomēr neatsakieties no jogas pilnībā, pat, ja pirmā nodarbība nav patikusi. Saldējuma ir daudz garšu, bet jūs taču neatteiktos izmēģināt citas, ja pirmā, ko nogaršojot bija pistāciju graša. Kas zina, varbūt ar laiku jums tā pat iepatiktos.

Iesākumā atrast piemērotas nodarbības var būt grūti. Straujas dabas cilvēkiem lēna tipa nodarbība var šķist par viegli, jo tajā trūkst slodzes un sviedru. Šajā gadījumā ieteicams apmeklēt dinamiskas nodarbības, piemēram, vinjasa plūsmu, āštanga jogu vai dživamukti jogu. Pēc laika var atgriezties lēnāka tempa nodarbībā – varbūt tieši tas ir nepieciešams, lai rastu līdzsvaru straujai ikdienai.

Turpretī, ja patīk izsmalcinātība, precizitāte un miers, dinamiskas saules sveicināšanas stunda un līdzsvars uz rokām jūsos var radīt vairāk spriedzes nekā atslābināšanās. Jums piemērotākā būs ajengāra vai šivananda joga vai vienkārši cits pasniedzējs, kura temps atbilst jūsējam. Joga ir daudzpusīga nodarbe, jo visas atšķirīgās jogas formas ved uz vienu mērķi – mierīgu, koncentrētu prātu un enerģijas līdzsvaru.

ATRODIET SAVU SPĒJU ROBEŽU

Daudzām pozām ir pakāpe, par kuru tālāk vairs nespējat turpināt. Tā ir jūsu iespēju robeža, jūsu muskuļi saka: „Pietiek!” Cenšoties visām varītēm piespiest sevi ieņemt pozu, jūs liekat smukuļiem vēl vairāk saspringt, jo to uzdevums ir neļaut mums sevi savainot. Viens no jogas pamatprincipiem ir ahimsa – nekaitēšana. Tas ietver sevī arī nekaitēšanu sev.  Jāstrādā saprātīgi un pakāpeniski, nodarbības jāuztver ar vieglumu, jārod līdzsvars starp pūlēm un padošanos, lai pēc tam var brīvi elpot un seja saglabātu mieru. Pēc mirkļa, iespējams, jutīsiet, ka muskuļi atslābst un varat ieņemt labāku pozu. Šie spēju robežas meklējumi var būt veids, kā saglabāt ieinteresētību nodarbībā. Tieši mirkļos, kad prāts aizklīst, jūs esat visvairāk pakļauti traumu riskam. Atcerieties, ka nav tādu „labo sāpju”. Ja rodas asas vai durstošas sāpes, reibonis, vai jūtat, ka kaut kas nav kārtībā, tūdaļ apstājieties. Ja vēlaties atpūsties ieņemiet bērna pozu vai apgulieties uz muguras.

PĀRVARĒT DISKOMFORTU

Nodarbojoties ar jogu, drīz kļūst skaidrs, ka dažas pozas padodas vieglāk nekā citas. Tas ir atkarīgs no tā, kā katrs cilvēks gadu gaitā izmatojis savu ķermeni. Piemēram, ja esat raduši sēdēt sakrustotām kājām uz grīdas televizora priekšā, gurni būs atvērtāki nekā tad, ja labprātāk sēžat uz dīvāna. Ja visu dienu strādājat ar datoru, krūškurvis, pleci, roku locītavas, plaukstas un augšstilbi būs diezgan saspringti un stīvi, kad mēģināsiet ieņemt pozas, kas tos atver un stiepj. Ja esat velosipēdists, jums, iespējams, būs spēcīgi, bet saspringti kvadricepsi, paceles cīpslas un sēžas muskuļi.

Nevienam nepatīk nostāties pret saviem ierobežojumiem, bet tieši šādu izaicinājumu met joga. Tā pakļauj ķermeni plašam kustību spektram – uz priekšu, atpakaļ, uz sāniem, uz augšu, uz leju, liek savērsties un atvērties, nodarbinot locītavas un muskuļus, kas, iespējams, sen nav izmantoti. Palīglīdzekļi var atvieglot darbu, jo nav vērts sakost zobus un ciest. Spēja saglabāt koncentrēšanos, stājoties pretī grūtībām vai diskomfortam, var atklāt, ka esam garīgi un fiziski spēcīgāki, nekā domājam.

Iespējams, atklāsiet, ka noteikti paņēmieni jums liek justies emocionāli nepatīkami, rada dusmas, izmisumu vai pat vēlmi izraudāties. Piemēram, pievēršot uzmanību savai stīvajai mugurai, prātā var uzplaiksnīt visi iemesli, kāpēc esat tik saspringts,  -  ilgās darba stundas pie rakstāmgalda vai smagās somas, ko ik dienas nēsājat.

Ieņemot pozas, mēs atbrīvojamies no fiziskā sasprindzinājuma, kas var būt krājies gadiem. Reizēm tas ir saistīts ar emocijām.  Piemēram, ja ļoti baidāmies no kādas situācijas,  ikreiz, kad tajā nonākam, ķermenis reaģē saraujoties, lai sevi pasargātu, līdz ar to brīdī, kad sākam atvērties, atbrīvojas arī visas iesprostotās emocijas. Tās mūs pārņem, lai gan šķietami bez mazākā iemesla. Tā vietā, lai baidītos un apspiestu negaidītās izjūtas uztveriet šo mirkli kā iespēju atbrīvoties no jūtām, kas mūsos iegūlušas fiziski, tomēr ievērojiet – ja problēma ir nopietna un jūs ļoti satrauc, meklējot profesionāla terapeita palīdzību.

Daudziem no mums nedzīvā poza (šavāsana) nodarbības beigās ir iespēja nomierināt un atslābināt kā ķermeni, tā prātu.

Nodarbojoties ar jogu, katrs kādā brīdī var sajust fizisku, garīgu vai emocionālu spriedzi. Lūk, jogas priekšrocība –tā palīdz mums katram tieši tajā, kur šī palīdzība ir nepieciešama. Stāties pretī saviem ierobežojumiem ir pirmais solis to pārvērtēšanā un iespēja augt gan jogas praksē, gan personībā. Šis ir atbrīvošanās ceļš, par kuru stāsta senā joga!

Avots: Joga Ikvienam. 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!