<< Visi raksti

Ķermenis jogas laikā. Mūsu pieci apvalki jeb ķermeņi.

0

1869

B.K.S. Ajengārs @ 2014-05-08

Lai apziņa plūstu pa pareizajiem kanāliem un izplestos visur, ķermenim āsanā jābūt pareizajā formā. Mēs esam ietīti piecos apvalkos, un to nosaukumi ir annamaija koša, prānamaija koša, manomaija košavidžnānamaija koša un ānandmaija koša.

 

 

Šie apvalki attiecīgi ir:

  1. fiziskais ķermenis, kas sastāv no kauliem un muskuļiem
  2. fizioloģiskais ķermenis, kas sastāv no dzīvībai svarīgiem orgāniem
  3. psiholoģiskais ķermenis, kas sastāv no nervu sistēmas, prāta un uztveres orgāniem
  4. intelektuālais mentālo spēju ķermenis
  5. svētlaimīgais Sevis Paša būtības jeb ātman ķermenis

Jogas praksei ir jāiespiežas visos piecos apvalkos, ko kopā sauc par pančakoša. Nervu sistēma ir saikne jeb tilts starp smalko iekšējo ķermeni un ārējo jeb fizioloģisko ķermeni. Var arī teikt, ka manomaija koša ir tilts starp prānamaija un vidžnānamaija košām. Ja fiziskais un fizioloģiskais ķermenis ir vienā krastā, tad intelektuālais un svētlaimīgais ķermenis ir otrā krastā.  Nervu sistēmu es saucu par psiholoģisko ķermeni jeb manomaija košu. Nervi ir tilts starp ķermeni un prātu, intelektu. Tādēļ praktizētājam ir ļoti svarīgi uzturēt nervus labā stāvoklī. Ja nervi ir uzbudināti vai tajos rodas traucējumi, cilvēks jūtas nospiests un nomākts. Tiek bojāts gan ķermenis, gan prāts, gan intelektuālās spējas. Tādēļ es uzskatu nervus par tiltu starp ārējo ķermeni un iekšējo ķermeni. Un āsanas paredzētas tam, lai nostiprinātu nervu sistēmu. Kad nostiprinās nervu sistēma, fiziskais ķermenis tiek piemirsts, bet fizioloģiskais ķermenis iemācās pietuvoties mentālajam ķermenim. Tad, darbojoties mentālā dimensijā, jūs mēģināt attīstīt, kā es saku, apziņas veselumu, vienotību. Pieņemsim, es izpildu skorpiona pozu. Es vēroju, kā mana apziņa plūst no pēdapakšām un kāju pirkstiem uz augšu, līdz pat roku pirkstu galiem. Vai šī plūsma vienā rokā ir taisna, vienmērīga, bet otra roka iet šķībi greizi?  Šeit mēs nerunājam par pozas ārējo formu. Mēs skatāmies, kā strādā iekšējais ķermenis, kā strādā iekšējā sevis apzināšanās. Mēs koriģējam nevis ķermeni, bet gan apziņu. Brīdī, kad liekam funkcionēt savai apziņai, ķermenis pats atrod pareizu izteiksmes formu un izlabo sevi; gluži kā ūdens vienmērīgi piepilda trauku, apziņa piepilda ķermeni. Apziņa plūst pa kanāliem, ko mēs esam radījuši savā ķermenī. Ja āsana ir zigzaga formā, arī apziņa plūdīs pa zigzaga līniju.

Cilvēku veido trīs slāņi. Tie ir kārana šarnīra (cēloniskais ķermenis), sūkšma šarnīra (smalkais ķermenis) un sthūla šarnīra (raupjais jeb ārējais ķermenis, kuru ir viegli redzēt un izzināt).  Āsanu prakse ved praktizētāju no ārējā ķermeņa, lai pieskartos smalkajam ķermenim un no tā dotos pretī cēloniskajam ķermenim. Tādējādi āsana caurauž un savieno raupjo ķermeni un cēlonisko ķermeni un otrādi. Šādā veidā vajadzētu praktizēt katru āsanu.

Info avots: B.K.S. Ajengārs: „Jogas gudrība un prakse”, Zvaigzne ABC, Foto:dollarphotoclub.com

Komentāri

Pievienot komentāru

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!