<< Visi raksti

Mudra

0

2052

TIJA KAZĀKA @ Yogi.lv @ 2014-10-13

Dažādās jogas tradīcijās jēdzieni „mudra” un „krija”, to nozīme un iedarbība dublējas, vai gluži otrādi – mēdz būt atšķirīgas. Šeit apskatīsim mudru klasifikāciju Šivananda (Vēdantas jogas meistars; 1887 - 1963) jogas tradīcijā.

Tulkojot jēdzienu „mudra” no sanskrita valodas uz latviešu, atklājas tā mistiski – simboliskā nozīme. „Mud” nozīmē prieks; „ra” – dot. Tātad, mēs varētu teikt, ka mudra ir kaut kas, kas sniedz prieku.

Aplūkojot dziļāk mudru enerģētisko un citu līmeņu iedarbību, top skaidra šī tulkojuma dziļākā jēga.

Mudras ir spēcīgas, efektīgas jogas tehnikas, kuras praktizētājam palīdz paplašināt individuālo apziņu, pakāpeniski atmosties un atbrīvoties no pasaules redzējuma vienīgi caur ego sašaurināto prizmu. Mudras tiek dēvētas par garīgas atbrīvošanās tehnikām. Tās izraisa specifiskus garīgus (mentālus/ emocionālus) un enerģētiskus stāvokļus.

Hatha jogā - ķermeņa praksē, kura balstās uz saules (HA) un mēness (THA) principu savienošanu cilvēkā un viņa dzīvē, mudras mēdz dēvēt par enerģijas vadīšanas un praktizētāja atmodināšanas vingrinājumiem.

Visas mudras ietekmē enerģijas plūsmu cilvēka fiziskajā ķermenī, meridiānu un čakru sistēmā (tiek līdzsvarota mudrai tuvāk esošo čakru darbība).

Visas mudras spēcīgi ietekmē cilvēka hormonu sistēmu, sākotnēji izraisot tajā izmaiņas un pēc tam to līdzsvarojot.

Daudzas mudras izraisa spēcīgu labsajūtas pieplūdumu un iekšēja miera, centra atrašanas izjūtu.

 
Tiek izdalītas:
  • Mazās mudras. Tās attiecināmas uz atsevišķām ķermeņa daļām (pirksti, acis, mēle u.c.). Ieņemot noteiktu pozīciju, apzināti tiek ietekmēta enerģijas plūsma cilvēka smalkajā ķermenī, un izmainās viņa apziņa. Mudru fizioloģiskā iedarbība tiek pētīta un atspoguļota cilvēka smadzeņu darbības labvēlīgās izmaiņās.
  • Lielās mudras. Tajās dažādas mazās mudras tiek kombinētas ar specifiskām elpošanas tehnikām, ķermeņa pozām un to virknēm, bandhām, apziņas (gaismas) vadīšanu, afirmācijām, mantrām, vizualizācijām. Pastāv dažādas konkrētas lielo mudru virknes, kuras praktizē pieredzējuši jogas praktiķi. Lielās mudras ir tās, kuras citos jogas atzaros mēdz dēvēt par krijām.
Viena no spēcīgākajām lielajām mudrām ir tā sauktā „Lielā kobras mudra” jeb „Bhujangini Mudra”.

 
Bhujangini mudras prakse: 
  1. Ugunīgā vai plēšu elpa sēdus vai tupus.
  2. Agni Sara (vēdera ievilkšana un atlaišana) pēc izelpas turpat.
  3. Kobras poza elpas pauzē pēc ieelpas.
  4. Atgriešanās sēdus vai tupus, joprojām neelpojot.
  5. Agni Sara pēc izelpas sēdus vai tupus.
  6. Apzināšanās.
Izpilda trīs līdz piecus ciklus. Ja nepieciešamas, praktizē starpelpas.

Citu specifisku mudru izklāsts sekos paralēli praksei grupās.
 
 
Dažas populārākās mudras 

Chin Mudra – īkšķa un rādītājpirksta savienošana. Tiek praktizēta meditācijā. Zinātniski apstiprināta tās nomierinošā, līdzsvarojošā un labvēlīgā iedarbība uz cilvēka smadzenēm.
 
Nabho Mudra – mēle pie cietajām aukslējām vietā, kur sākas zobi. Palīdz koncentrēties, vienlaikus saglabājot iekšēju mieru un plašuma izjūtu. Kopā ar okeāna (Ujjayi) elpu palīdz atvērt un līdzsvarot enerģijas plūsmu visā cilvēka meridiānu sistēmā. Atver enerģijas plūsmu avotiņā.
 
Maha Mudra – visu trīs pamatbandhu (sakne, vēders, rīkle) vienlaicīga saslēgšana. Tiek praktizēta arī sēdus, vienu kāju saliecot un papēdi piespiežot dzimumorgāniem – vietā, kur atrodas Kandapunkts (lielo enerģētisko kanālu satikšanās vieta). Visas enerģētiskās sistēmas spēcīga ietekmēšana, tīrīšana un balansēšana.
 
Khechari Mudra – mēle pie mīkstajām aukslējām. Šī mudra bieži tiek praktizēta sieviešu veselībai veltītajā jogā, jo aktivizē mēness enerģijas plūsmu visos cilvēka ķermeņos.
Par to sīkāk šeit. 
 
Shambhavi Mudra – acis vērstas uz vidu un augšu (trešajā acī). Tās simboliskā nozīme tāpat kāKhechari mudrā ir vēršanās „uz augšu”, „pretī Augstākajam”.
 
Viparita Karani Mudra – Svece un citas apgrieztās pozas, kurās vēders ir augstāk par galvu, apvienojot ar Khechari mudru un okeāna (Ujjayi) elpošanu. Visas enerģētiskās sistēmas spēcīga ietekmēšana, tīrīšana un balansēšana.
 
 
Praktizējot un pašam uz sevi „pārbaudot” mudru iedarbību, cilvēkam pakāpeniski atklājas to jēga un apzīmējumi kļūst mazsvarīgāki. Piemēram, Mūla bandha – saknes sasprindzināšana, tiek dēvēta arī par saknes mudru. Bandhas un to variācijas dažādos avotos bieži tiek dēvētas arī par mudrām.
 
Apzināts praktizētājs pats nonāk pie atziņas, ka viens grams prakses ir nesalīdzināmi vērtīgāks par tūkstošiem kilogramu teorijas.

Materiāla autors: Tija Kazāka, Avots: http://tija-yoga.1s.lv/

Materiālā izmantoti Yoga-Vidya mācību materiāli

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!