<< Visi raksti

Joga jātniekiem 2.daļa - joga sedlos

0

1205

Inese Tone @ 2015-04-07

Pirms ķeraties pie šī raksta, lūdzu, izlasiet 1. daļu. Tajā doti pilnīgāki āsanu apraksti un potenciālie ieguvumi no to izpildes, kā arī izsmeļošāki paskaidrojumi vingrinājumu veikšanai.

Jogas āsanas, kuras pielāgotas veikšanai jāšus uz zirga var izmantot gan apmācot jātniekus – iesācējus, gan kā iesildīšanās un atsildīšanās elementus pieredzējušiem jātniekiem. Tās var veikt gan uz stāvoša zirga, gan soļu gaitā. Pie vingrinājumu izpildes soļos ķerieties tikai tad, kad droši un pārliecināti spējat veikt vingrinājumus uz stāvoša zirga. Āsanu izpilde uz zirga kustībā labi iedarbojas uz līdzsvara un zirga izjūtas attīstīšanu, taču, ja to sāksiet nebūdami tam vēl īsti gatavi, var gadīties, ka vingrinājumi tiek izpildīti saspringti, ir nepatīkami zirgam un nes maz labuma.

Neaizmirstiet par drošības jautājumiem. Pārliecinieties, ka zirgs jūsu darbības uztver pozitīvi un nesatraucas. Ja nepieciešams, pieaiciniet kādu palīgu, kurš pietur zirgu vai ved to pavadā, kamēr veicat vingrojumus. Vienmēr turiet vai vediet zirgu, uz kura sēž iesācējs. Iesakām lietot ķiveri.

Neveiciet vingrinājumus saspringti, neaizturiet elpu – tas ne tikai ir nepareizi, bet var būt nepatīkami zirgam. Lielākā daļa āsanu jāšus vairāk paredzētas ķermeņa augšdaļai – veicot vingrinājumus sēdiet seglos mierīgi, taisni un atslābināti, nesāciet krampēties ar kājām zirga sānos. Lielākajā daļā vingrinājumu kājas varat turēt gan kāpšļos, gan izņemt no tiem, taču kamieļa pozu veiciet bez kāpšļiem. Elpojiet dziļi un mierīgi, izmantojiet elpu kā palīglīdzekli vingrinājumu veikšanai – ieelpā stiepties, izelpā atslābināties. Varat mēģināt sajust zirga elpu un elpot vienā ritmā ar to. Tas iedarbojas nomierinoši gan uz zirgu, gan jātnieku. Visus vingrinājumus veiciet simetriski uz abām pusēm.

Govs sejas poza

Saāķējiet rokas aiz muguras. Ja nevarat rokas saāķēt, izmantojiet kādu palīglīdzekli, piemēram, jāšanas steku.

 

Plaukstu sakļaušana aiz muguras jeb Andžali mudra

Sakļaujiet plaukstas aiz muguras. Veiciet vairākas ieelpas un izelpas. Atbrīvojiet rokas.

 

Pielāgotā ērgļa poza

Uzlieciet vienas rokas elkoni uz otras, tā lai rokas savijas. Ja iespējams, salieciet kopā plaukstas.

 

Savērpšanās

Nolieciet kreiso roku zirga kakla labajā pusē, bet labo roku stiepiet aizmugurē. Skatieties pāri plecam.

 

Pielāgotā karotāja I poza

Izstiepiet rokas sānis un sagrieziet ķermeņa augšdaļu paralēli zirgam.

 

Pielāgotā trīsstūra poza jeb Trikonasana jāšus

Izstiepiet rokas uz sāniem. Ar pretējo roku liecieties pie pretējās kājas.

 

Kamieļa poza

Šajā pozā labāk izņemiet kājas no kāpšļiem, lai lieki nesasprindzinātos. Novietojiet rokas uz aizmugurējā seglu loka vai aiz tā un izlieciet krūškurvi uz priekšu un augšu. Skatieties debesīs.

 

Krūšu atvēršana

Saāķējiet rokas aiz muguras un liecieties uz priekšu pie zirga kakla. Rokas celiet uz augšu.

 

Pielāgotā karotāja II poza

Izstiepiet rokas uz augšu un salieciet plaukstu pret plaukstu. Stiepieties uz augšu cik vien varat. Elpojot un nesasprindzinot ķermeņa lejasdaļu.

Stiepšanās uz sāniem

Novietojiet vienu roku pie vidukļa, otru pastiepiet uz augšu un liecieties uz sāniem. Liecieties tikai tik daudz, cik jūtaties stabili seglos, nesasprindzinot ķermeņa apakšdaļu.

Izmantotie avoti:

  • B. K. S. Ajengārs „Jogas gudrība un prakse”, Rīga, 2012.
  • Linda Bendik & Veronica Wirth „Yoga for Equestrians”, Shrewsbury, 2010
  • Leslie Kaminoff & Amy Matthews „Yoga Anatomy”, United States, 2010.
  • http://yogi.lv/
  • Latvijas Universitātes tālākizglītības programmas „Jogas studiju ievadprogramma” un „Jogas teorija un prakse I” (2015)
  • Jauno Jātnieku skolas organizēta informatīvā nometne par reitterapiju (2013)

Foto – Kārlis Tone

Materiālu sagatavoja – Inese Tone

https://www.facebook.com/DabiskaPieejaZirgiem

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!