<< Visi raksti

Kāpēc ikvienam sportistam būtu jānodarbojas ar jogu?

0

1316

Ričs Rolls @ 2014-03-15

Pirms pāris dienām  es ieturēju vakariņas kopā ar kādu senu draugu, peldētāju Marku Hendersonu, bijušo pasaules rekorda turētāju un Olimpiskā zelta medaļas ieguvēju Atlantā. Citiem vārdiem sakot, fenomenālu sportistu. 

Protams, mēs runājām par peldēšanu. Tad mūsu saruna ievirzījās par jogu (diezgan negaidīti). Marks nesen bija sācis praktizēt un bija pārsteigts par lieliskajiem rezultātiem. Spēks, izturība, lielākas koncentrēšanās spējas, labāks miegs, tie ir tikai daži no daudzajiem ieguvumiem.

Gandrīz vienlaicīgi mēs izsaucāmies: “Kāpēc mēs nepraktizējām jogu tad, kad sacentāmies par godalgām?”

Patiesību sakot, es vēlos, kaut būtu atklājis jogu astoņdesmitajos. Laikā, kad aktīvi nodarbojos ar peldēšanu, jo es nešaubos ne mirkli, ka tā būtu padarījusi mani par daudz veiksmīgāku sportistu, nemaz nerunājot jau par cilvēciskajām īpašībām.

Esmu pateicīgs, ka atklāju jogu daudzus gadus vēlāk. Tā ir izmainījusi manu dzīvi apbrīnojamā un neparedzamā veidā, ne tikai attiecībā pret manu sportista karjeru, bet arī neskaitāmās citās manas dzīves jomās.

Manuprāt, IKVIENAM sportistam, neatkarīgi no sporta veida, ir potenciāls uzlabot savu potenciālu un rezultātus, uzsākot patstāvīgu jogas praksi. Es iešu tālāk un teikšu tā, ja tu nepraktizē jogu, tu nostādi sevi neizdevīgā situācijā un neizmanto iespēju uzlabot savu sniegumu.

1. Palielina izturību

Rutīna un patstāvīga dažādu asanu prakse ir palīdzējusi man palielināt izturību un muskuļu masu.  Visvairāk tas vērojams tieši tajās muskuļu grupās, kuras līdz šim manis izvēlētajos sporta veidos (peldēšana, riteņbraukšana, skriešana) netika pilnībā nodarbinātas. Joga ir uzlabojusi vispārējo ķermeņa stabilitāti un ievērojami samazinājusi vispārējo traumu iespējamību, nostiprinot atbalstošos, bet citādi neattīstītos muskuļus, kuri ieskauj vairāk lietotos muskuļus. Tādējādi radot stabilāku līdzsvaru un vispārēju ķermeņa izturību.

2.Līdzsvars

Kā peldētājs es vienmēr esmu bijis gana lokans, bet mana līdzsvara izjūtas vēsture ir  briesmīga. Taču pateicoties patstāvīgai jogas praksei, mana koordinācija un līdzsvars ir ārkārtīgi uzlabojušies. Kāpēc tas ir svarīgi? Labāks līdzsvars un koordinācija nozīmē labāku kontroli pār manu ķermeni, kas vēlāk rezultējas labākā tehnikā un formā.

3. Lokanums

Joga uzlabo locītavu un muskuļu lokanumu, kas ir svarīgi organisma vispārējais strukturālai labsajūtai. Uzlabota muskuļu un locītavu padevība sniedz lielāku kustību amplitūdu un palielina noteiktu kustību vai kustību grupu platumu. Kā piemēram, peldētājs ar elastīgām plecu un gūžas locītavām ir spējīgs uztvert un stumt vairāk ūdens kā peldētājs ar ierobežotāku kustību daudzumu. Šī palielinātā kustību amplitūda, savukārt, nodrošina lielāku izturību noteiktām muskuļu grupām, kas notiek arī pateicoties ķermeņa vispārējā spēka pieplūdumam, ko var realizēt katrā kustībā, lai gan pastāv arī lielas diskusijas par iespējamību “pārstiept” vai “sastiept” muskuļus un saites.

4. Mentālā kontrole

Fiziskie ieguvumi no jogas sportistiem ir neizmērojami. Bet salīdzinājumā ar mentāliem labumiem, tie ir tīrais nieks. Vairums cilvēku, lielākoties sportisti, jogu uztver kā lielisku treniņa programmu, lai uzlabotu stāju, iegūtu plakanu vēderu un iegūtu spēcīgus sēžas muskuļus. Tas viss, protams, notiek. Bet tiklīdz aktīvākā nodarbības daļa ir beigusies un ir laiks savasanai, citiem zināma kā klusās meditācijas periods, es reizēm ievēroju cilvēkus izejam pa durvīm. Viņi  maldīgi uzskata, ka šī ir nenozīmīga nodarbības daļa, kuru var izlaist,  jo pats smagākais darbs jau ir paveikts.  Šie cilvēki ne tikai smagi maldās, bet viņi nav izpratuši jogas būtību. Tāpēc, ka tieši savasana ir tas brīdis, kad notiek brīnumi. Atņem sev šo pieredzi un tu pazaudēsi vislabāko un lielāko labumu sniedzošo jogas daļu. Skatoties no tradicionālā skatu punkta, fiziskās joga asanas tika radītas īpašiem nolūkiem, kuriem nav nekāda sakara ar izturību vai lokanību. Tā vietā, tās tika izmantotas kā līdzeklis, lai sagatavotu prātu un ķermeni, lai iegūtu maksimālu labumu no meditācijas, kas seko pēc šīm pozām. Kopumā, šī secība ir izveidota nevis tāpēc, lai tu iegūtu skaistu dibenu, bet lai uzlabotu savas  spējas apspiest, apklusināt un kontrolēt sava prāta impulsus. Lai attīrītu mentālo māju, nocentrētu fokusu un veicinātu mieru, apklusinot nebeidzamo un nekontrolējamo mentālo pļāpāšanu par mūsu ikdienas pieredzi.

Citiem vārdiem sakot, savasana ir vissvarīgākā asana gan sportistiem, gan visiem citiem. Kāpēc? Tāpēc, ka prāts ir noslēpumains atklājums, daudz biežāk uzvedoties kā mūsu ienaidnieks, patstāvīgi dodot mums negatīvus un uz bailēm balstītus signālus, kas dzen mūs slazdā, padara mūs bailīgus un bieži vien paralizē mūsu potenciālu, kurš vēlas izlauzties ārpusē. Kāds tam sakars ar sportista sniegumu? Liels! Kad tu pavēro augstākās līgas sportistus, tu redzi, ka viņi visi ir ļoti talantīgi. Viņi visi ir trenējušies.

Tad kas ir tas, kas atšķir olimpisko čempionu no citiem sportistiem? Prāts!

Sportists, kurš uzvar, parasti zina, ka uzvarēs. Viņiem nepiemīt bailes no zaudējuma, viņi ir brīvi no negatīvām domu formām un koncentrēšanās traucējumiem. Man šķiet, būtu tikai godīgi atzīt, ka sportistam čempionam ir lielāka vara pār savām domām salīdzinājumā ar viņa konkurentiem. Viņš ir spējīgs koncentrēties savam uzdevumam , un spēj paveikt to no sākuma līdz galam bez traucējošo domu moduļiem. Viņi spēj vizualizēt savu veiksmi tik pilnīgi, ka tā burtiski kļūst par loģisku iznākumu. Tāpat kā muskuļus, arī prātu var trenēt. Patstāvīga asanu prakse, kurai seko savasana, ir vislabākais veids, kuru es esmu atradis, lai uzlabotu miegu, samazinātu stresu, atbrīvotos no negatīviem prāta un domu moduļiem, atbrīvotos no bailēm. Tas viss tagad ietekmē arī manu pieeju tam, kā es mācu citus un cīkstos pats. Tas man ir palīdzējis arī sasniegt fantastiskus sportiskus rezultātus, kuri ne tikai pārsniedz manas spējas, bet arī ir ārpus jebkāda objektīvā un loģiskā viedokļa.  

5. Jogā es satiku savu sievu

 Vislielākais ieguvums no jogas? Pirms 14 gadiem jogas nodarbībā es satiku savu sievu. Kopš tā brīža mēs esam kopā. Viņa ir ne tikai fantastiska jogas skolotāja, viņa ir arī instruments, kas padarīja mani par labāku vīrieti un sportistu. Lūk! Nenovērtē par zemu jogas iespējas! Nekad neko nevar zināt! 

Foto:iStock.com

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!