<< Visi raksti

8 veidi kā Joga var veicināt svara samazināšanu

0

3162

Markus Džulians Felicetti @ 2014-03-27

Joga ir sena metode, kuras centrā vienmēr ir labumu sniegšana tam, kurš to veic. Tā būtu ļoti dogmatiska pieeja, uzskatīt, ka joga ir tikai ieguvums prātam un garīgai attīstībai, noliedzot tās labvēlīgo ietekmi uz fizisko ķermeni. Jogu var pielāgot katra cilvēka individuālajām vajadzībām, spējām un vēlmēm. Šobrīd pasaulē ļoti daudz cilvēku cieš no aptaukošanās un liekā svara. Viens no svarīgākajiem nosacījumiem, lai to labotu ir sabalansēta, veselīga pārtika un otrs, ne mazāk nozīmīgs faktors, ir fiziskā slodze ķermenim. Joga ir vislabākais veids, kā saudzīgi iekustināt šo procesu. Kā jogas skolotājs, es esmu daudz strādājis ar šādiem cilvēkiem, un vienmēr esmu izmantojis šo divu faktoru kombināciju un ieguvis neticamus rezultātus.

Vairums cilvēki maldās uzskatot, ka liekais svars rodas vien uzņemot vairāk kaloriju kā  patērējam. Tas nav vienīgais aptaukošanās cēlonis. Vairumā gadījumu liekais svars ir citu nopietnāku problēmu simptoms. Turpmāk rakstā apskatīsim 8 veselības aspektus, kuru disbalanss rada aptaukošanos. Ja kvalificēta jogas skolotāja pavadībā tiek veiktas noteiktas jogas pozas, tad ātri vien var atrast problēmas iemeslu un risinājumu.

1. Aknu dzīvības spēka stimulēšana

Aknas ir atbildīgas par daudzām būtiskām funkcijām. Tām piemīt ļoti liels, spēcīgs detoksa un attīrītāja spēks. Aknas attīra asinis. Tās pārstrādā taukus, gan labos, gan sliktos. Ja aknas ir spēcīgas, tad tās var atbrīvot ķermeni no kaitīgajiem , uzkrātajiem taukiem un likt labiem taukiem strādāt ķermeņa labā.  Aknas dod enerģiju uzglabājot glikozi un radot koenzīnu Q10 kas stiprina tavus muskuļus. Veicot noteiktas asanas, tu uzlabo aknu dzīvības spēku, lai tās var strādāt optimālā režīmā.

Vislabākās pozas aknām ir noliecieni uz aizmuguri:

  • Bhujangasana 

 

  • Dhanurasana 

 

 

  • Chakrasana 

 

 

  • Matsyendrasana 

 

2. Vairogdziedzera stimulēšana

 Vairogdziedzeris izdala hormonu, kas regulē mūsu vielmaiņu. Viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka vai mums ir laba vielmaiņa, kas sadedzina taukus ir tas, vai mūsu vairogdziedzeris ir aktīvs vai nē. Daudziem cilvēkiem, kuri cieš no palielināta svara, ir vairogdziedzera problēmas. Ir dažas noteiktas pozas, kas palīdz samazināt šos simptomus.

  • Sarvangasana

 

  • Matsyasana 

 

3. Pareiza PH balansa jeb sārmainas vides radīšana

Ja ķermeņa vide ir pārlieku skāba jeb ir samazināts ph, tad organisms automātiski cenšas sevi pasargāt un uzkrāj tauku slānīti, radot tādu kā aizsargvalni pret šo skābi. Tas ir ļoti bīstami, jo šie tauki uzkrājas mūsu vēnās un artērijās, sašaurinot  asins plūsmai pieejamo ceļu, tādējādi pakāpeniski apgrūtinot asinsrites darbību. Rezultātā, sirdij rodas papildus slodze vien lai uzturētu asinsriti. Ja tas notiek ilgstoši, sirdij ir pārslodze un tas var novest pie sirdslēkmes. Tāpēc stabils ph līmenis ķermenī ir ļoti svarīgs.  Ideāls ph līmenis ir 7,35 un lielākai daļai cilvēku, kas cīnās ar lieko svaru, šis rādītājs ir daudz zemāks.

Dažas no piemērotākajām pozām šo simptomu likvidēšanai ir:

  • Paschimottanasana 

 

 

  • Janushirasana 

 

 

4. Līdzsvara starp simpātisko un parasimpātisko nervu sistēmu atrašana

Ļoti daudzi no tiem, kas cīnās ar lieko svaru, atrodas pastāvīgā stresā. Viņu nervu sistēma visu laiku ir pārslogota, viņi maz kustās, maz uzņem skābekli un tiešo sauli, jo reti iziet no mājas. Viņi stundām lūkojas kompjūtera ekrānos tā vietā lai ietu dabā. Ķermenim ir nepieciešama atpūta un svaigs gaiss. Tas līdzsvaro simpātisko un parasimpātisko nervu sistēmu.

 Vislabākās pozas ir:

 

  • Viparita Karani (kājas augšā pret sienu)

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Aktivizē iekšējo siltumu nervu sistēmā

Daudzi cilvēki domā, ka karstā joga ir vislabākais veids kā nomest svaru. Tas ir ļoti tālu no patiesības. Neviens no senajiem jogiem nekad neradīja mākslīgu siltumu, nekurināja ugunskuru vai kā citādi un neradīja alā 40 grādu karstumu, lai tikai varētu tur no rīta praktizēt asanas. Viņi radīja siltumu ķermenī, radot iekšējo ķermeņa siltumu. Tas ir vislabākais veids. Tas liek ķermenim just siltumu.

 

  • Anjaneyasana

 

 

 

  • Paschimottanasana 

 

 

 

 6. Ķermeņa izturības veicināšana

Jebkura poza, kura pieprasa tev būt aktīvam, vienalga vai tu saīsini vai pagarini muskuļus, tev palīdzēs zaudēt svaru. Tas ir tāpēc, ka muskuļi ir aktīvi audi, kuri patērē taukus kā degvielu. Ja tu attīstīsi spēcīgus muskuļus, tie patērēs tavas tauku rezerves pat tad, kad tu pats atpūtīsies. Tas ir iemesls kādēļ izturības treniņi tik labi strādā svara samazināšanai.

Dažas piemērotas pozas ir:

  • Bakasana

 

 

  • Pincha Mayurasana

  • Tolasana

 

 

 

 

  • Chaturanga

 

 

7. Sirdsdarbības paātrināšana

Daudzi domā, ka viens no viediem, kā zaudēt svaru ir paātrināt sirdsdarbību caur skriešanu. Pētījumi pierāda, ka tas ir maldīgs pieņēmums un nepavisam nav labs veids kā notievēt. Noslogotu nervu sistēmu tas var pārslogot vēl vairāk, panākot to, ka sirdsdarbība ļoti strauji paātrinās, sasniedzot savu maksimumu, un pēc tam ātri krītot lejā, un pēc tam atkal augšā un lejā. Labāku efektu noteikti var sasniegt caur apdomīgu jogas praksi.

Vislabākais vingrinājums ir asanu virkne sveiciens saulei. Veic 2 ciklus lēnā tempā, pēc tam apstājies un iepauzē saliekot rokas kopā sev pie sirds, pēc tam veic vēl dažus ciklus jau ātrākā ritmā. Tas nodrošināt tev stabilu sirdsdarbību, palielinās to bez noguruma un citiem skriešanas blakusefektiem.

 

8. Resnās zarnas attīrīšana

 Daudzi, kuriem ir liekais svars, ir uzblīduši tieši tāpēc, ka viņu resnajā zarnā ir pilns ar pārtiku, kura tur uzkrājusies ilgāku laiku.  Ja šo problēmu nerisina, tā var saindēt asinis un radīt citas saslimšanas, ne tikai aptaukošanos.

Ir teiciens, ka slimības sākas zarnās. Daļēji tā ir taisnība.  Tiem, kuri uzturā lieto daudz gaļu vai cieš no aizcietējumiem, noteikti nevajadzētu veikt apgrieztās asanas, jo tad šīs satrūdējušās asinis no zarnām nonāks citos, augstākos orgānos un ietekmēs arī prāta darbību. Tādos gadījumos jādzer daudz ūdens, lai attīrītu resno zarnu no piesārņojuma.

Ir noteiktas jogas pozas, mudras, un bandhas kas attīra resno zarnu. Vairums no tām ir diezgan advancētas, taču ir arī iesācējiem piemērotas asanas.

Tās ir:

  • Utks'epa Mudra (to vajadzētu veikt uzreiz no rīta pēc pamošanās)

 

 

 

  • Agnisara Mudra

 

 

Mazliet advancētākas pozas ir:

  • Mayurasana

 

 

  • Nauli kriya

Visas ieteiktās ir jāveic tukšā dūšā, un vadoties pēc kvalificēta jogas skolotāja ieteikumiem. Ja tās tiks pildītas katru dienu, pareizi un patstāvīgi, kombinācijā ar veselīga dzīvesveida ieradumiem, ķermenī un garā atgriezīsies līdzsvars un praktizētāja veselības stāvoklis ātri uzlabosies. 

 

 

 Vairāk par autoru www.bodhiyoga.net.au un Facebook -mybodhiyoga

Komentāri

Pievienot komentāru

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!