<< Visi raksti

Maldi par jogas pozām

0

1719

Jānis Arvīds Plaudis @ 2015-10-24

Padomju laika attieksme pret jogas mācību bija negatīva. Tad Maskavā ieradis Indijas prezidents, jogs. Draudzības labad uzcienājās ar krievu vodku un — nomira. Tomēr bardzība mīkstinājās. Taškentā krieviski izdeva klasisko eposu “Mahabharata” ar Jogas sistēmas aprakstu. Lielum lielais uzsvars —« uz pozām Jeb asanām. Īstie Jogi, kuru personas apzīmējumā ir sastāvdaļa "Šrī" Svami, “Jogs vai “anda", pa laikam norada, ka pozām ierādāma vien viena devītā daļa no visiem vingrinājumiem. Jogas grāmatās, ko sāka izdot pēcpadomju periodā, bija otrādi Pozām — astoņas devitdaļas, visam pārējam — atlikušie procenti 20. gadsimta vidū uz Jogiem skatījis kā uz jukušiem vai Īpatņiem. Tiesa, tikai Austrumeiropā, Rietumos tā bija masu kustība. Gadsimta beigās katrā pilsētā, kura sevi cienīja, jau pastāvēja jogas centri, grupas, vismaz speciālista kabinets. Mācība daudzveidojās, sazarojās, sajaucās ar citām radniecīgām praksēm, kustībām un mācībām un, kā man teica gaišreģis Ēriks Lācis, izplēnēja pa visu pasauli Un tomēr — pārsvarā pozas, pozas, pozas jeb asanas... Arī tam ir Jēga. JNami Jogananda — Indijas garīgais sūtnis Amerikā, cilvēks, kurš sevi realizējis, arī lika sekotājiem nodarbībās ieņemt šos īpatnējos ķermeņa stāvokļus. Izdarot spiedienu un mainot asinsriti, tie stimulē iekšējos orgānus un čakras, kas tabild par veselību. Ja vēl pievieno elpošanu ori koncentrāciju uz psihofizioloģiskajiem centriem, efekts ir iespējams. (Jautājums, cik tas liels? Zinu pozu izpildītāju, kurai nav kārtībā mugurkaula skriemeļi )

Pirms daudziem gadiem, iznācis no slimnīcas, mans paziņa konstatēja, ka viena kāja vairs nevelk, pārāk ilgi gulēts. Trīs reizes pēc kārtas viņš izdarīja t. s. stārķa pozu, kur vajag saglabāt līdzsvaru, stāvot uz vienas kājas, un spēki atjaunojās, var sacīt — vienā rāvienā!

Jaunībā, izģērbies puskails, nosēdos pie spoguļa un, tajā lūkojoties, lai viss būtu precīzi, izpildīju vairākas jogas asanas. Pat skeptiskie vecāki bija ievērojuši, ka īsā laikā man strauji palielinās muskuļi. Vismaz šajā punktā viņi nostājās manā pusē. Pozitīvs piemērs — stiprākais pārliecināšanas līdzeklis. Piebildīšu, ka asanām ir arī maģiska iedarbība, un ar to beigšu par pozitīvo pieredzi. Ir arī sliktie piemēri.

► Padomju laikā vairāki vasarnieki Melnās jūras pludmalēs bija izpildījuši galvas stāju un beiguši šo vingrinājumu slimnīcā. Domājams, ka pārkaļķotie asinsvadi neizturēja slodzi.

► Mans draugs spēji padevās nez no kurienes uzklīdušam “speciālistam” un strauji pievērsās jogas vingrinājumiem. “Sākās organisma sabrukums,” — tāds bija viņa secinājums. Protams, kas gan cits varēja sākties, ja vīrs ēda visu, kas pagadās, turklāt negausīgi.

► “No katriem simt jogas piekritējiem deviņdesmit izpilda vingrinājumus, kas viņiem nav piemēroti, nav efektīvi, var būt pat kaitīgi,” pirms septiņiem gadiem sacīja mans gaišreģis. Nezinu, ko viņš teiktu šodien — no viņsaules, bet es šaubos, ka situācija vairs neatrodas “galvas stājā” un dažos gados “nostājusies uz kājām”

Galvenā vaina — vienpusība

Par jogas teoriju un praksi interesējos 50 gadus, tāpēc uzdrīkstēšos izdarīt secinājumus.

► Pamatvingrinājums — koncentrācija vai meditācija, sākumā vislabāk par morāles tēmām, pēc tam — uz noteiktu objektu. Tā prasa pusi vingrinājumu laika, dažam — vairāk, dažam — mazāk, atkarībā no attīstības pakāpes.

► Nākamā pēc nozīmes — dziļā elpošana. Tai ir līdz 60 veidu, taču pamatā ieelpa un izelpa, pārmaiņus pa labo un kreiso nāsi, ar laiku padziļinot elpas dziļumu un iemācoties to aizturēt.

► Seko diēta. Ja neaizejam galējībās, tad labi ir dārzeņi, augļi, piena produkti. Arī diētai ir savas nianses, bet par tām citreiz. Iepriekšējā dienā es 8 stundas bez atpūtas zāģēju zarus, skaldīju stumbrus un tad skrēju ar smagu somu un mētelī 3 km uz staciju. Man tomēr ir 70 gadi, un jaunībā pie šādas slodzes es vienkārši būtu nomiris. Kas tas ir — vecuma nespēks? Vai īpašs stulbuma paveids?

► Tālāk — skābju un sārmu līdzsvara regulēšana asinīs. Krievijā par to rakstījis V. Karavajevs.

► Mazāk nozīmīgi — fiziskie vingrinājumi jeb asanas.

► Vērtība arī zāļu tējām. Ir vēl desmitiem citu labu, pozitīvu līdzekļu, kurus atzīstu, bet laika trūkumā bez tiem var iztikt.

Šo vingrinājumu kompleksu iesaku jebkādu sistēmu vai reliģiju piekritējiem, kā arī tiem, kuri ne pārāk ticīgi. To var attīstīt, papildināt, daudzveidojot. Asanām seko mudras. Meditēt var, iztēlojoties tūkstoš saules vai dziedot mantras.

Izrauti no sistēmas konteksta, atsevišķi vingrinājumi ne vienmēr dod efektu, var kļūt pat bīstami.

“Es redzēju cilvēku, kas sauca sevi par jogu,” sacīja mans skolotājs. “Atbraucis no Amerikas mācīt vietējos, bet sejā visas priekšvēža pazīmes.”

Jānis Arvīds Plaudis Dziedniecības gadagrāmata 2014

Foto: Raitis Puriņš

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!