<< Visi raksti

10 iemesli, lai praktizētu udžaji elpu

0

1595

Aleksandra Beluza @ 2015-07-05

Elpošana ar skaņu ir vienkārša, taču ļoti efektīva prakse, kura labvēlīgi ietekmē ķermeni, dvēseli un prātu.

Elpošana ar skaņu ir viens no mūsdienu jogas tēva Šrī Tirumalaya Krišnamačarya mantotajiem svarīgākajiem principiem.

„Tiklīdz viņš sāka mācīt, pirmais, ko viņš teica: „Ieelpa, pacel rokas. Elpo ar šņācošu skaņu un berzes sajūtu kaklā” – savu iepazīšanos ar Krišnamačaryu atceras viens no viņa skolniekiem Šivatsa Ramasvami.”

Kāds cits, ievērojams Krišnamačaryi skolnieks –Šri K.Patabhi Džoiss – Ashtanga – vinjasa jogas laikā ieteica uzturēt brīvu, dziļu elpošanu ar skaņu visas prakses laikā.

Pēc savas būtības šis elpošanas veids pārstāv klasiskajos tekstos aprakstīto udžaji tehniku, tikai bez aiztures (kumbhaki).

Aizver muti, ieelpo caur nāsīm – gaiss iet caur kaklu līdz sirdij, radot troksni. Tā ir udžaji”,  - saka „Hatha joga pradipika.”  Tehniski mēs veicam daļēju balss saišu sašaurinājumu. Skaņai ieelpā un izelpā jābūt šņācošai un maigai, kaut kādā veidā tā atgādina jūras šalkoņu gliemežnīcā.

Udžaji ir droša un ļoti vērtīga tehnika, kas labvēlīgi ietekmē mūsu organismu.

1. AKTIVIZĒ JOGAS PRAKSI

Koncentrēšanās uz elpošanas skaņu pārslēdz mūsu uzmanību no ārējām sajūtām uz iekšējām.  Andre Van Lisbet grāmatā „Prānājāma” atzīmē, ka udžaji pēc būtības ir solis uz meditāciju, jo „dziļa koncentrācija uz gaisa (elpas) kustību un skaņu pilnībā novērš uzmanību no apkārtējām problēmām.”

Bet kad uzmanība ir vērsta iekšup, mēs netērējam enerģiju, bet tieši pretēji, saglabājam to un pat pavairojam.  Ashtanga-vinjasa jogas turētājs Sharats P.Džoiss vienā no savām konferencēm 2012.gadā pateica ļoti vienkārši: „Ar dziļo elpošanu ar skaņu gaiss brīvi plūst iekšā un ārā un aktivizē praksi.”

2.PADZIĻINA ELPU, NOMIERINA UN ATBRĪVO NO STRESA

Balss saišu saspiešanas brīdī tiek ieņemts tāds pats stāvoklis kā čukstot, un smadzenes to uztver kā skaņu izdvešanas procesu.

Lēna un dziļa elpošana noved pie tūlītēja prāta un ķermeņa nomierināšanos, kā arī līdzsvaro bioplazmas ķermeni. Turklāt, skaņa kaklā, kā likums, iedarbojas nomierinoši uz visu ķermeni. Ja cilvēks turpina apzināties šo skaņu pietiekami ilgu laiku, visas citas domas pazūd, un viņš tūlīt pat sajūt šīs elpošanas labvēlīgo ietekmi uz ķermeni.

Kopumā, var teikt, ka udžaji palīdz pie visām saslimšanām, kas saistītas ar nervu sistēmu un stresu – tā ir rakstīts klasiskajā Bihāras jogas skolas grāmatā „Senās tantriskās jogas un kriju prakses.”

3.ATTĪRA ĶERMENI NO TOKSĪNIEM

Mierīga, dziļa elpošana ar klusu, šņācošu skaņu palīdz attīrīt ķermeni no toksīniem, atzīmē Šarat P.Džoiss grāmatā „Ashtanga joga Anusthana”. Džoiss Skots grāmatā „Ashtanga joga” skaidro, ka gaisa berzēšana, kas notiek rīkles galā, caur balss saitēm, sasilda gaisu pirms tas nonāk plaušās. Pateicoties tam Udžaji laikā ķermenis rada siltumu un notiek svīšana, caur kuru ķermenis attīrās no toksīniem. Tādējādi āsanu un udžaji apvienošana sniedz spēcīgu ķermeņa uzsilšanu, bet sirds tajā pašā laikā strādā ekonomiskā režīmā – tas ir viens no svarīgākajiem udžaji elpas efektiem.

4.PALĪDZ VIEGLĀK IZTURĒT FIZISKO SLODZI

„Udžaji spēcīgi samazina pulsu, vidēji par 10-20 sitieniem. Mēs pārbaudījām: pirmā Ashtanga sērija bez udžaji elpas – pulss 150, tas pats ar udžaji elpu – pulss nepārsniedz 130 sitienus. Tas palīdz vieglāk izturēt fizisko slodzi” - saka Agapkin Yoga Station vadītājs Sergejs Agapkins.

Papildus kardioizturības attīstīšanai udžaji uzlabo gāzu apmaiņu, palielinot spiedienu plaušās: skābeklis vieglāk iekļūst asinīs caur alveolas sieniņām.

5.TRENNĒ SIRDI

Šis efekts rodas vien tad, kad udžaji tiek praktizēts kopā ar āsanām jeb fiziskās slodzes gadījumos. kad mēs elpojam ar skaņu, tad ieelpā sirds sitās biežāk, bet izelpā retāk. Tādējādi  palielinās sirds muskuļa darbības amplitūda un tas rada trenējošu efektu uz sirdi.

„Turklāt, udžaji laikā asins apgāde sirdī mainās,  būtībā sirds dzīvo intermitējošās hipoksijas režīmā: sitās retāk, saņem mazāk skābekļa, sitas biežāk, atkal piepildās ar skābekli. Sirdij tas ir ļoti vērtīgi.” - Stāsta Sergejs Agapkins.

6.TRENNĒ ELPOŠANAS MUSKULATŪRU

Gaisa kustība ar pretošanos caur saspiestām balss saitēm liek elpošanas muskulatūrai strādāt ar palielinātu slodzi un veicina tās nostiprināšanos, atzīmē Sanktpēterburgas jogas terapijas biedrības priekšsēdētājs Artjoms Frolovs.  

7.UZLABO BRONHU CAUREJAMĪBU

Svarīgs elpošanas ar skaņu efekts ir plaušu stāvokļa uzlabošanās un atkrēpošanās. Sergeja Agapkins uzsver, ka šī elpošana izstaipa bronhus, padarot to daudz „brīvākus”, kas nozīmē, ka īpaši ieteicama šī udžaji elpa ir visiem tiem, kas bieži slimo ar bronhiālām slimībām un tie praktiski ir visi, kuri kādreiz ir smēķējuši.

8. UZLABO VENOZO ASINS AGTRIEŠANOS

Udžaji ir lieliska elpošanas tehniska varikozes ārstēšanai.

„Asinis no daudz lielāka spiediena apgabala nonāk daudz mazāka spiediena apgabalā, tādējādi katra ieelpa pievelk venozās asinis tuvāk pie sirds, burtiskā nozīmē „izsūcot” venozo gultni, palielinot sirds piepildīšanos pirms kārtējās saraušanās. ”

9.NODROŠINA MAIGU JOGAS PRAKSI

„Ja jūs elposiet pareizi, jūs varēsiet praktizēt stundām.” –teica Sharats P.Džoiss.  Petri Rjaisjanens, runājot par udžaji elpošanas efektiem, grāmatā „Ashtanga joga” atzīmē, ka dziļa, mierīga elpošana ļauj maigi ieiet āsanā un iekārtoties tajā, noņemot slodzi no muskuļiem un cīpslām. Turpretī, saspringta, bieža, neritmiska elpošana norāda uz enerģijas zudumu un maldīšanos domās.  Vienā no savām konferencēm Maisorī to atzina arī Sharats: „Virspusēja elpošana nozīmē to, ka mēs neesam klātesoši āsanā, ka mūsu prāts klīst apkārt. Tādējādi mēs viegli varam satraumēt sevi un iegūt muskuļu sāpes.”

10.IEMĀCA ELPAS KONTROLI              

„Udžaji elpa padara elpošanu dzirdamu, un tā mums ir vieglāk to vadīt” – savā grāmatā raksta Ņujorkas Dživamukti Jogas centra dibinātāji Šērons Gennons un Deivids Laifs. Klausoties savā elpā, mēs mācāmies sekot ieelpas un izelpas līdzsvaram, vienmērībai, nodarbinot prātu šajā praktiski meditācijas procesā. Kontrolējot elpošanu, mēs patiesībā nomierinām prātu. Un tas ir pats svarīgākais jogas efekts.

„Īstās zināšanas pie jums var atnākt tikai tad, kad jūsu prāts ir stabils” – reiz teica Ashtanga – vinjasa jogas tradīcijas turētājs Sharats.

Autore: Aleksandra Beluzasertificēta Hatha  jogas pasniedzēja un Ashtanga- vinjasa jogas skolotāja.

 Avots: http://yogajournal.ru/body/practice/home-practice/10-prichin-dyshat-udzhayi/

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!