<< Visi raksti

Atvēsinošā elpošana

0

1314

Tija Kazāka @ Yogi.lv @ 2014-03-18

Šītalī jeb Sītalī (izruna un transkripcija dažādos avotos ir atšķirīga) elpošanas tehnikas sākotnējais uzdevums bijis – atdzesēt cilvēku, kurš ir pārāk sakarsis fizioloģiskā nozīmē. Piemēram, pārkarsis saulē. Arī tehnikas nosaukums sanskritā saistīts ar „iekšēju atvēsināšanu”. Šodien jogas terpijā Šītalī elpošanas tehniku praktizē ne tikai viegla drudža un pārmērīga iekšēja karstuma novēršanai. Tās iedarbība veiksmīgi tiek izmantota arī dažādu psihosomatisku simptomu novēršanai un ārstēšanai.

Klasiskas organisma iekaisumus veidojošas emocijas ir – skaudība; kvēla un kaismīga nevēlēšanās pieņemt realitāti un pretošanās tai; naidīgums (t.sk. nacionālisms, jebkura veida minoritāšu neieredzēšana, tolerances trūkums); paštaisnums un visas emocijas, kuras cilvēkam iekšēji liek „degt”, „cepties” un „vārīties”.

Tas, kurā vietā organismā šīs emocijas var izveidot iekaisumu, katram cilvēkam notiek atšķirīgi. Viens no pētījumiem, par kuru vēsta psihosomatika, ir sekojošs – skaudība izraisa kuņģa sulas hipersekrēciju, un, tai ieilgstot, kuņģis iekaist un „sāk ēst pats sevi”. Citam cilvēkam emocijas izraisa iekaisumu aizkuņģa dziedzerī, vēl kādam – zarnās. Jo kvēlākas un neapvaldītākās emocijas, jo lielāka iespēja iemantot iekaisumus.

Pārmērīga karstuma un līdz ar to – iekaisumu procesa izraisītāja var būt arī par daudz lietota pārtika, kura organismu padara „skābu” – kafija, šokolāde, alkohols, baltie milti utt.

  

Šītalī elpošanas terapeitiskā iedarbība ir sekojoša: 

atvēsina sakarsušu cilvēku – gan saulē, gan drudzī ar nedaudz paaugstinātu temperatūru;

atvēsina emocionāli „uzkarsušu” cilvēku;

palīdz siena drudža un dažādu alerģiju gadījumos;

izelpas laikā viegli masē vairogdziedzeri, stabilizē veģetatīvo nervu sistēmu, līdz ar to – mazina trauksmi;

„nomierina” saspringušas acis un ausis;

regulē aknu un liesas darbību;

regulē gremošanas sistēmas funkcijas;

mazina slāpes;

mazina nepatīkamu aromātu mutē.

Šītalī elpošanas tehnikas pirmā jeb vienkāršākā pakāpe

Diafragmas ieelpa caur „mēles tūtiņu”.

Pēc ieelpas mēli ievelk mutē un aiztur elpu.

Neelpojot noliec zodu pie ķermeņa. Elpas pauzē maksimāli atslābina visus sejas muskuļus un pievieno saknes jeb mūla bandhu. 

Izelpa notiek, praktizējot garu okēna jeb ujjayi elpu, joprojām sēžot ar noliektu galvu. Izelpas laikā mūla bandhu atbrīvo.

Iztaisno kaklu un seko nākamā ieelpa caur „mēles tūtiņu”.

 Praktizē 5 – 10 minūtes. Iekaisumu gadījumos profilaktiski vismaz 2 reizes dienā, kā arī simptomu saasināšanās brīdī.

Elpu ar pēc iespējas tālāk izbāztu „mēles tūtiņu” iespējams praktizēt darba vietā un sabiedriskajā transportā brīžos, kad iekšējās emocijas un reakcijas kļūst grūti apvaldāmas.

Foto: iStock.com

Raksta avots: http://tija-yoga.1s.lv/

Komentāri

Pievienot komentāru

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!