<< Visi raksti

Čandra Namaskar jeb Sveiciens mēnesim

0

2001

yogi.lv @ 2014-10-15

Čandra Namaskar jeb Sveiciens mēnesim ir īpaša prakse, kuru veicot mēs saglabājam enerģiju, paildzinām savu jaunību, uzlabojam dzīves kvalitāti un vienkārši gūstam baudu no padziļinātas un apzinātas jogas prakses.

Rietumu kultūras atšķirīgās iezīmes - sacensības gars un vēlme uzvarēt- ļoti veiksmīgi transformējās jogas praksē caur āsanu komplektu Surya Namaskar. Tas, ka daudzi rietumnieki steidzas godināt sauli nav nejaušība, jo šī prakse stimulē ļoti lielu enerģijas uzplūdu. Taču tā kā dabā nepastāv neizsmeļami enerģijas avoti, tā arī Sveicienu Saulei nevar uzskatīt par ideālu āsanu virkni. Ja jūs visu laiku atradīsieties zem svelmējošiem saules stariem, tad varat iegūt saules dūrienu. NekontrolējamaSveiciens Saulei prakse var nest nevis gaidīto enerģijas pieplūdumu, bet gluži pretēji -spēku izsīkumu, apātiju un pat pazemināt imunitāti. 

Lai izbēgtu no enerģētiskās krīzes, Bihāras jogas skolas pārstāvji iesaka āsanu komplektu Sveiciens Saulei (Surya Namaskar) apvienot ar āsanu virkni Sveiciens Mēnesim (Čandra Namaskar). Tā ir prakse, kuras laikā mēs paklanāmies mēness atvēsinošā spēka priekšā. Svami Satyananda Sarasvati, kurš radīja Bihāras jogas skolu, 20.gs 60-tajos gados, uzksatīja, ka Čandra Namaskar lieliski der tiem, kuri cieš no pārmērīga stresa, jo lieliski līdzsvaro enerģiju. Mēness prakse atšķiras ar savu mieru un nesteidzīgumu. 

14 Čandra Namaskar āsanas attaino 14 mēness fāzes. Mēness kalendārā 14 dienas līdz pilmēnesim sauc par "Sukla Pakša" - divas gaišās nedēļas, bet 14 dienas pēc pilnmēness - "krišna pakša" jeb divastumšās nedēļas. Katras dienas vārds pārstāv atsevišķu āsanu un tiek izmantots kā pamats mēness kalendāra apgūšanai. Čandras enerģija plūst Ida Nadi (mēness kanālā), kurai piemīt atvēsinoša un nomierinoš iedarbība. Ida ir introverts, sievišķīgs garīgais spēks, kas atbild par apziņu. Mēness mantras, kas ietilpst šajā praksē, slavina sievišķo sākumu vai dievību mēness aspektu. 

Sudrabainais disks

Čandra Namaskar ir ievērojami jaunāka prakse kā Surya Namaskar, tāpēc tā zināma vien retajam. Šī āsanu secība radusies 20.gs beigās, kad Svami Satyananda Sarasvati, Svami Šivanandas skolnieks, nopublicēja ;so āsanu kompleksu grāmatā "Āsana, pranajāma, mudra, bandha."

Taču pati ideja -vēršanās pie mēness ar mērķi atjaunoties un uzņemt spēku, protams, nepavisam nav jauna. Tantriskajā tekstā "Šiva - Samhite", kurš ir vismaz 500 gadus vecs, mēnesi apraksta kā nemirstības avotu. Savā grāmatā "Alķīmijas ķermenis (The Alchemical Body), Kalifornijas Universitātes reliģijas pasniedzējs, profesors Deivids Gordon Jaits raksta: "Tantras praktizētāji (Tantra -jogas formas, kas eksistēja pirms Hatha jogas) ticēja, ka saule atrodas saules pinumā, bet mēness galvā,  vainaga daļā. Tika uzskatīts, ka mēness satur Amritu -dievišķu nemirstības nektāru, kurš nolijā pār zemi lietus veidā, nesot dzīvību.  Neskatoties uz to, ka saules enerģijas stimulācija, kas atrodas vēderā, ir svarīga jogisko procesu iekustināšanā, tās karstums ar laiku neizbēgami veicina novecošanos, spēku izsīkumu vai pat nāvi. Lai šo procesu pagrieztu uz otru pusi, jogi izmantoja īpašas prakses -apgrieztās pozas, bandhas un mudras, kuru mērķis bija uzglabāt un atjaunot Amritu "

Uzskatīja, ka apgrieztā stāvoklī dzīvibai svarīgie šķidrumi virzās no zemākajām čakrām uz avotiņu, kur arī pārvēršas Amritā, kuru jogas mitoloģijā un filosofijā vēl pazīst ar vārdu s, oma. 

Un tā, Surya Namaskar sasilda ķermeni, iededzot tajā iekšēju uguni un kaislīgu tiekšanos uz praksi. Taču Čandra Namaskar, gluži pretēji, dod iespēju atvēsināt ķermeni un piepildīt dzīvības enerģijas krājumus. Senajos tekstos i teikts, ka ķermenī mājo divi enerģijas veidi - sasildošā un atvēsinošā. Joga un pranajāma ļauj harmonizēt šīs enerģijas. Surya Namaskar attīsta praksi, bet Čandra Namaskar ļauj piekļut tās patiesai būtībai. 

Paisums un bēgums

Jogas Pasniedzēja, šīs āsanu secības autore Šiva Rī uzskata, ka Čandra Namaskar izpildījums ir izmainījis viņas praksi uz labo pusi. "Čandra Namaskar palīdzēja man kļūt par jogini visos veidos",  - viņa atzīstas, - "Visiem cllvēkiem mēdz būt enerģijas pieplūdumi un bēgumi. Un, ja agrāk es ļoti raizējos par to, ka nepietika spēka veikt ļoti aktīvu un enerģisku praksi, tad tagad neraizejos un nešaustos par enerģijas trūkumu, kas piemeklē noteiktos dzīves periodos, jo redzu, ka tad iespējas pilnvērtīgai meditācijai palielinās simtkārtīgi. "

 Āsanu virkne Čandra Namaskar jev sveiciens mēnesim...

Kompleksā Čandra Namaskar, kuru piedāvā Šiva Rī, pozas būtiski neatšķiras no zināmajām pozām Surya Namaskar āsanu secībā. Taču atšķiras intensitāte, temps un kustību kvalitāte ar kādu tās tiek veiktas. Rī uzskata, ka mēness enerģiju ir jākultivē ar nodomu, lēnām un bez steigas, jo tikai tā var radīt piemērotus noskāņojumu praksei.

Daži padomi Čandra Namaskar praksei:

  • Iekārtojieties istabā tā, lai redzētu mēnesi. Tāpat varat praksi veikt ārā, mēness gaismā. 
  • Ja atrodaties telpās, samaziniet apgaismojumu līdz minimumam, iededziet sveces un radiet mājīgu atmosfēru. Maiga, mierīga mūzika arī var izrādīties noderīga.
  • Lai izbaudītu saikni ar mēnesi, sāciet praksi ar īsu meditāciju. 
  • Vērst uzmanību sevī iekšā palīdzēs mēness mantra OM SOMAYA NAMAHA. Skaitiet to pārejas brīdī no pozas uz pozu. 
  • Nelēkājiet kā Surya Namaskar praksē. Kustieties lēnām, tā it kā izpildītu āsanas ūdenī. 
  • Atrodoties pozās, nebadieties veikt spontānas kustības. Piemēram, tā vietā lai spēcīgi atrautos no grīdas un ieņemtu kobras pozu, kas ir iesildošs atlieciens uz aizmuguri, centieties plecus virzīt atpakaļ un iešūpoties uz vienu pusi un uz otru pusi, līdz atrodiet savu personīgo šīs pozas versiju. Rī to dēvē par sahadžei -spontānas kustības, kas notiek dabiski, kad mēs kļūstam uzņēmīgi pret savu iedzimto viedumu, kas slēpjas mūsos. 
  • Pēc iespējas, praktizējiet Čandra Namaskar vakaros, kad mēness jau ir uzlēcis.
  • Galvenais princips Čandra Namaskar praksē - lēnas kustības. Tas nozīmē, ka nav nepieciešams sinhronizēt savas kustības ar elpu un izelpu, kā mēs to darām Surya Namaskar praksē. 
  • Sajūtiet katru prakses mirkli, katru kustību, katru elpu. 
  • Pat tad, ja jums praksei ir vien 20 minūtes laika, ar to pilnībā pietiks, jo svarīgs ir nevis laiks, bet gan prakses kvalitāte un klātbūtne tajā. 

 

Avots: yogajournal.ru, Autore: Vidoe -youtube; 

No krievu valodas tulkoja Kristīne Somere

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!