<< Visi raksti

Dziļās elpošanas psihofizioloģija

0

1653

Tija Kazāka @ Yogi.lv @ 2014-02-11

Dziļa, apzināta ieelpa un gara, apzināta izelpa, izmantojot okeāna elpu, jogas praksē tiek dēvēta par „vēdera’”, „diafragmas” jeb vienkārši – par dziļo elpošanu. Prakse ar dziļajai elpošanai sekojošu elpas aizturēšanu pēc ieelpas, hatha jogas tradīcijā ieguvusi nosaukumu Kevala Kumbhaka.

Elpošana kā prāta un emocionālā stāvokļa spogulis, ir vienīgā cilvēka autonomās jeb veģetatīvās nervu sistēmas inervētā jeb izraisītā funkcija, kuru cilvēks spēj apzināti ietekmēt.  Tātad – stūrējot jeb vadot savu elpošanu ar prāta palīdzību (caur centrālo nervu sistēmu), cilvēks kļūst par savu domu, emociju un līdz ar to savas veselības, labsajūtas un dzīves stūrmani. Citiem vārdiem sakot - dziļā elpošana un ikviena cita elpošanas tehnika ir spēcīgs psihes un ķermeņa procesu ietekmēšanas un vadīšanas instruments.

To izprotot un vēl jo vairāk – regulāri praktizējot, atklājas elpošanas prakses dziļākā jēga.

 Šoreiz apskatīsim tikai dziļās elpošanas psihofizoloģiskos aspektus. Par enerģētiskajiem, prāniskajiem un apziņu paplašinošajiem – citreiz.

Lai visus elpošanas izraisītos labumus patiešām piedzīvotu savā dzīvē, nepieciešama regulāra, ilgstoša prakse. Un katrs cītīgs praktizētājs pats var pārliecināties par to iedarbību, kā arī par sava ķermeņa unikālo īpašību – ķermeņa atmiņu.

Regulārā prakse izraisa vienreizēju fenomenu – tuvojoties jeb atrodoties kādā no dzīves stresa situācijām, ķermenis pats sāk elpot dziļāk, tā līdzsvarojot cilvēka psihes un ķermeņa funkcijas, neļaujot viņam aiziet nevadāma stresa izraisītu pašsagrāves ceļu. Vai arī – ikreiz jūtot, ka prāts kļūst satraukts un uzvedas patvaļīgi, ka emocijas „sit augstu vilni” un vairs nav savācamas, jeb gluži pretēji – iestājusies pasivitāte, slinkums un letarģija, cilvēkam ir iespēja apsēsties vai turpinot ikdienas gaitas, kādu laiku apzināti paelpot, izmantojot kādu atbilstošu elpošanas tehniku. Un bieži tā ir tieši visvienkāršākā – dziļā elpošana ar elpas pauzi vienā vai otrā elpas cikla galā.

 

Daži fakti par elpošanu

  • Sekli elpojot, cilvēks uzņem ¼ l skābekļa minūtē, lai gan spētu uzņemt 4 litrus.
  • Veselīgi elpojot, elpošanas ciklam vajadzētu būt 8 – 12 reizes minūtē. Parasti cilvēks elpo 13 – 18 reizes minūtē.
  • Mēdz teikt, ka vienu minūti gara elpas pauze pēc ieelpas pagarina dzīvi par vienu minūti.
  • Elpojot atbilstoši šai jogas tehnikai, vēders kustas vairāk nekā krūšu kurvis un ķermenis spēj uzsākt savu pašregulāciju jeb pašdziedināšanu.
  • Dziļo elpošanu dēvē par „enerģijas ģeneratoru”. Tā attīra organismu pat netīrā gaisā un mēdz teikt, ka regulāri praktizējot, tā pagarina nesmēķētāja mūžu par 10 gadiem.

Līdz ar dziļo elpošanu, organismā ieplūst neierasti lielas skābekļa devas.

 

Skābeklis:

  • ir detoksikācijas instruments. Tas attīra cilvēka organismu sākot no plaušām, aknas, asinīm, līdz par muskuļiem, saitēm, audiem un kauliem.
  • Sadedzina asinīs esošos taukus un cukurus, pārvēršot tos enerģijā.
  • Nodrošina labu vielmaiņu.
  • Asinis, kurās ir daudz skābekļa, labvēlīgi ietekmē smadzenes, veic šūnu ATJAUNOŠANU un kavē šūnu NOVECOŠANU.

Pastiprināta skābekļa pieplūde padara asinis sārmainas un palīdz organismam atbrīvoties no pārtikas (kafijas, melnās tējas, šokolādes, cukuru, gaļas, alkohola u.c. produktu) izraisītā „pārskābuma”, kurš veicina šūnu sairšanu un traucē to atjaunošanos.

 

 

Dziļa, apzināta elpošana ir instruments, kurš cilvēkā savieno un harmonizē:

  • Apzināto un neapzināto - centrālo nervu sistēmu un autonomu nervu sistēmu.
  • Labo smadzeņu puslodi (radošo, intuitīvo, jūtīgo) un kreiso smadzeņu puslodi (loģisko, strukturēto, analītisko)
  • Jūtas un prātu.
  • Zemapziņu un apziņu.
  • Apziņu un virsapziņu.

Apkopojot dažādu jogas avotu un nu jau arī daudzu un dažādu zinātnisko pētījumu rezultātus par dziļo elpošanu, uzzinām vēl, lūk ko:

  • Pagarinot izelpu un vienkārši elpojot dziļāk un apzināti, tiek stimulēta autonomās nervu sistēmas parasimpatiskā daļa, tā veicinot visa organisma un psihes spēju atslābt, nomierināties un atjaunoties.
  • Vienlaikus notiek jaunas enerģijas „ģenerēšana”, par kuru atbildīga autonomās nervu sistēmas simpatiskā daļa.
  • Autonomā nervu sistēma tiek harmonizēta, palīdzot cilvēkam atbrīvoties un pat ārstēt dažādus psihosomatiskus (emociju izraisītus) simptomus un saslimšanas.
  • Organismā noārdās stresa hormoni (adrenalīns, kortizols) un izdalās labsajūtu vairojošie hormoni (serotonīns, endorfīni).
  • Noregulējas visas hormonu sistēmas darbība. Hormonu disbalanss arī ir iespējams kā dažādu slimību un simptomu sākotnējais izraisītājs.
  • Dziļās elpošanas laikā tiek intensīvi masēti visi iekšējie orgāni, tā veicinot to apasiņošanu, aktivitāti un atjaunošanos.
  • Dziļā elpošana spēcīgi masē sirdi un regulē asinsspiedienu, uztur asinsvadu sieniņas aktīvas un tīras.
  • Dziļās elpošanas iespaidā nomierinās un stabilizējas visas psihes funkcijas – cilvēks spēj vienlaikus izjust dziļu mieru un spēcīgu, aktīvu enerģiju.
  • Apvienojot dziļo elpošanu ar jogas pozām (āsanām) un praktizējot to plūsmas virknēs (vinyasa),tās iedarbība padziļinās un no organisma pastiprināti tiek izvadīti toksīni.  

IEELPAS/ IZELPAS CIKLU PAMATPRINCIPI

  • Katra dziļā ieelpa „ražo” jaunu enerģiju un palīdz pārvarēt nogurumu.
  • Katra garā izelpa visu nomierina, palīdz pārvarēt trauksmi un bailes.
  • Elpas pauze pēc ieelpas apgādā asinis ar skābekli un prānu, vairo dzīvības spēku, paplašina auru.
  • Elpas pauze pēc izelpas rūda veģetatīvo un centrālo nervu sistēmu, palīdz pārvarēt trauksmi un bailes.
  • Garā izelpa, izmantojot „okeāna" skaņu – harmonizē un nomierina prātu un visu organisma sistēmu darbību, tajā pat laikā ļauj mierīgi akumulēties enerģijai.

KATRA IEELPA: atvēršanās jaunajam, arī jaunām pieredzēm, jaunām robežām.

KATRA IZELPA: atbrīvošanās no vecā – no pārdzīvojumiem, no bailēm, no šlakām psihē un ķermenī.

+ AFIRMĀCIJA

 Dziļas ieelpas laikā cilvēks var sev sacīt: „es atveros” un iztēlē ieelpot gaismu un tīru enerģiju. Izelpas laikā teikt:  „es pilnībā ļaujos”; „es visu atlaižu”.

Raksta avots:  http://tija-yoga.1s.lv/21-sakums/

Komentāri

Pievienot komentāru

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!