<< Visi raksti

Enerģijas slēdzējpozas jeb slēdzenes – bandhas

0

1780

yogi.lv @ 2014-12-20

Prāna var izplūst pa ķermeņa locekļiem un seju – rokām, pirkstiem, kājām, acīm, iegurni, pat domām. Te iesaistās bandhas – mūsu iekšējās enerģijas slēdzenes Bandhas ne vien noslēdz prānu, bet arī koncentrē tās enerģiju, lai virzītu tālāk. Tās var pielīdzināt upju dambjiem – kolīdz slūžas ir vaļā (t.i.bandhas pēc nodarbībām ir atbrīvotas), enerģija ieplūst visā ķermenī vai kādā tā daļā, mūs uzlādējot, līdzsvarojot un atslābinot.

Bandhu primārais uzdevums ir uzglabāt enerģiju un virzīt to uz sušumna nadī (centrālo enerģijas kanālu), lai veicinātu garīgo atmošanos –kundalinī šakti.

Kas mums, iespējams, ir svarīgāk –bandhas silda ķermeni. Tā kā viena no karstuma īpašībām ir attīrīšana, bandhas ir ļoti svarīgas nādī tīrībai, lai enerģija plūstu efektīvi un mēs justos enerģijas pilni. Katra Bandha tonizē ai tuvumā esošos muskuļus, padarot ķermeni spēcīgāku un stabilāku, tādējādi mazinās risks savainoties, pildot āsanas.

Bandhas ir arkveidīgas un atrodas pēdu izliekumos, plaukstās, diafragmā pie vēdera, diafragmas augšējā daļā pie rīkles, aukslējās un galvas kausa augšējā velvē. Mūsu vingrojumu mērķis ir iesaistīt trīs galvenās Bandhas, bet tas nenozīmē pārlieku nodarbināt muskuļus. Bandhas var netieši stimulēt, virzot apziņu uz šīm zonām un veicot elpošanas vingrinājumus, īpaši udžāji elpu, kas iedarbojas uz visām trim bandhām.

1.MŪLA BANDHA – SAKNES SLĒDZENE

Tā atrodas cirkšņos, mūladhara čakrā. Mūla Bandha noslēdz iegurņa apakšdaļu, lai neaizplūst lejup plūstošā prāna. Šī bandha stiprina iegurņa pamatni, palīdz uzturēt iegurnī esošos iekšējos orgānus un to funkcijas, kā arī stimulē mūladhara čakru, lai veicinātu kundalinī šakti atmodināšanu. Mūla nozīmē ‘sakne’.

Kā to sajust? Sēdiet krustotām kājām uz spilvena malas. Maigi spiediet cirkšņus pret grīdu. Paceliet tos nesasprindzinot sēžamvietu vai anālās atveres slēdzējmuskuļus. Sākumā ir vieglāk sajust mūla bandhu, spiežot uz leju.

2.ŪDĪJĀNA BANDHA – VĒDERA DOBUMA SLĒDZENE

Tā atrodas pie nabas jeb manipūra čakras centrā. Udījāna nozīmē ‘augšup lidojošs’. Diafragmu un vēdera dobuma muskuļus pacelšana veicina prānas plūsmu augšup līdz ar sašumna nādī.  Tas rada viegluma sajūtu, kas var palīdzēt, pildot sarežģītas pozas, jo sniedz papildu enerģiju un stiprina ķermeni un prātu. Šī bandha ir mazāk vērsta uz enerģijas aizturēšanu, bet gan padara enerģiju intensīvāku. Iztēlojieties, ka saspiežat šļūtenes galu, lai strūkla būtu spēcīga.

Kā to sajust? Veiciet kaķa un govs pozu, četrrāpus stāvoklī noapaļojot un izliecot muguru. Noapaļojot muguru, ievērojiet, kā izelpas beigās iztukšojas vēdera dobums, nabai pietuvinoties mugurkaulam. Udījāna iesaista rumpi un ir ārkārtīgi svarīga, jo balsta muguras lejasdaļu un iekšējos orgānus.

3.DŽALANDHARA BANDHA – KAKLA SLĒDZENE

Tā atrodas pie višudha čakras. Džalandhara nozīmē ‘tīkls’ un neļauj no rumpja augšupejošai enerģijai izplūst caur galvu.

Kā to sajust? Džalandhara bandhu var dabiski aktivizēt, noliecot zodu pie atslēgas kaula iedobes, kā stājā uz pleciem un arkla pozā. Tā palīdz arī attīstīt udžāji elpu.

Fragments no grāmatas: „Joga ikvienam. Atrodi savu jogu”.

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!