<< Visi raksti

Iešanas meditācija: kā es ieguvu aktīvu mieru?

0

1465

Sanita Charanbir Kaur @ 2015-06-12

Skaidrojot meditācijas nozīmi, reiz sastapos ar senu ķīniešu sakāmvārdu, kas skan aptuveni tā: ja vien neesi pārāk aizņemts, tev būtu meditācijā jāsēž 20 minūtes dienā; pretējā gadījumā tev būtu meditācijā jāsēž stunda. Iešanas meditācija ir risinājums tiem, kam ilgstoša meditācija nav iespējama, vienalga - fizisku vai praktisku iemeslu dēļ. Apgūstot jogu, sākumā intuitīvi, vēlāk – apzināti studējot, iešanas meditācija man kļuvusi par labāko sabiedroto arī ikdienā. Tā ir intensīva pieredze, kurā vēl vieglāk izjust savu ķermeni un tā dažādās nianses, ko pavada dziļa labsajūta. “Aktīvs miers” ir apzīmējums, kas atnāca pirmajā iešanas meditācijas nodarbībā un, manuprāt, vislabāk raksturo sajūtu pēc nodarbības.

Jogas forma virzībā

Iešanas meditāciju varētu dēvēt par jogas formu virzībā. Tā ir ritmiska, meditatīva pastaiga, kuras laikā burtiski “ieejam sevī”, aktivizējot maņas un atslābināties esošajā mirklī. Iešanas meditācijas sistēma (Breathwalk) ir balstīta Kundalini jogas tradīcijā. Tā apvieno senas jogu zināšanas par elpošanu, apzinātu uzmanības virzību un iešanu - cilvēkam dabiskāko un saudzīgāko kustību. Interesanti, ka pretēji sēdošām meditācijām, kustībā sajūtas brīžiim šķiet spilgtākas, intensīvākās un vieglāk identificējamas.

Līdzsvars visās dzīves jomās

Iešanas meditācija iedarbojas uz ķermeni kopumā, palīdzot uzturēt līdzsvaru dažādās dzīves jomās: saglabāt skaidru prātu un pozitīvu garastāvokli, tāpat kā būt pie labas fiziskās veselības un uzturēt neizsmeļamu enerģijas līmeni. Te nebūt ne visi, taču daži no ieguvumiem, ko izjūtam pēc iešanas meditācijas:

Sirds veselība: Pastaiga raitā solī labs ir aerobais vingrinājums un viens no vienkāršākajiem veidiem, kā palielināt fizisko aktivitāšu apjomu savā ikdienā. Iešana palīdz nostiprināt sirdi, veicināt asinsriti, apgādāt ķermeni ar skābekli un barības vielām, samazināt asinsspiedienu un tauku masu, kā arī uzlabot cukura un holesterīna rādītājus.

Asāka redze: Iešanas meditācijas laikā tiek aktivizēti maņu orgāni, tostarp acis. Skatiens kļūst skaidrāks un viss apkārtējais šķiet ieguvis jaunas aprises, izliekas spilgtāks un ar asāku kontūru. Meditācijā mēs atbrīvojamies no spriedzes un uzslāņojumiem, kas ļauj ne tikai dziļāk ieskatīties sevī, bet paver skaidrāku skatu arī uz ārpasauli.

Muskuļu balanss: Ķermenis ir daudz vairāk kā atsevišķu ķermeņa daļas. Tas ir sarežģīts un saistīts pārsteidzošos veidos. Piemēram, no tā cik vesela ir gremošanas sistēma, var būt atkarīgs, cik elastīgas ir kāju saites. Katra kustība, kas apzināti savienota ar elpu, ķermeni  izkustina kā kopumu - muskuļi tiek stimulēti no iekšienes, caur ieksšējo orgānu sistēmu tonizējot visu ķermeni reizē.

Koncentrēšanās spējas: Dažādi elpošanas ritmi veicina dažādus procesus mūsu smadzenēs. Iešanas meditācijā tiek sevišķi stimulētas tās smadzeņu daļas, kurās noris kognitīvie un spriešanas procesi, kā arī sajūtu un kustību centri. Soli pa solim sakopojot izkaisīto uzmanību, prātu, domas un sajūtas, cilvēks spēj arvien labāk koncentrēt uzmanību uz paveicamo darbu, arvien biežāk izjust piepildījumu un piedzīvot stabilitāti.

Lielisks garastāvoklis: Garastāvokļa cēlonis atrodams mūsu fiziskajā ķermenī. Iešanas meditācijas laikā tiek stimulēti tie punkti smadzenēs, kas mobilizē nervus un hormonus, un  garastāvokli uzlabot izdodas gandrīz nekavējoties. Ja meditācijas sākumā esi bijis noraizējies - atgriezīsies mierīgs; ja nomākts - kļūsi iedvesmots.

Praktiskākais no jogas veidiem

Iešanas meditācija ir praktiskākais no jogas veidiem. Tā apvieno šķietami vienkāršus, taču spēcīgus paņēmienus, ko viegli iekļaut arī aizņemtā dzīves ritmā (tas neprasa papildus laiku!). Piemēram, ja tev ir laimējies uz darbu doties ar kājām, šo ceļu vari mērot, izmantojot vingrinājumus fokusam un koncentrēšanās spējām. Vai iziet 20 minūšu meditatīvā pastaigā pirms miega, kurā atbrīvojies no dienas notikumiem un pārdzīvojumiem.

Vislabāk meditācijā doties ārā - parkā vai kādā plašumā, kur vismaz 20 minūtes vari iet bez apstājas. Iešanas meditāciju iesāk un noslēdz ar dinamiskiem jogas vingrinājumiem. Tie atšķiras no ierastās iesildīšanās pirms fiziskas slodzes ar to, ka iekustina ķermeni no iekšienes, sākot ar orgānu sistēmām. Nodarbībās ir skaidri redzams, kā iešanas laikā uzlabojas pašapziņa, mainās stāja, un arī solis kļūst stabilāks, spēcīgāks un vieglāks.

Smelies iedvesmu no dabas pilsētas centrā

Kundalini jogas un iešanas meditācijas nodarbības ārā ar Sanitu Malēju (www.drosmeyoga.lv) notiek pirmdienās plkst.18:30, studijā Aura Yoga (www.aura-yoga.com) Pārdaugavā, Meža ielā 4a. Jāģērbjas brīvi, atbilstoši laika apstākļiem, izvēloties ērtus apavus.

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!