<< Visi raksti

Karstā joga – mīti un patiesība

0

2817

Kristīne Somere @Yogi.lv @ 2014-11-25

Karstā joga, šķiet, ir viens no jogas veidiem, par kuru ir visvairāk mītu, stāstu, aizspriedumu un versiju. Ne tikai jogas entuziasti, bet pat jogas skolotāji, šķietami, ir iedalījušies divās frontēs -  tie, kas karsto jogu atbalsta un praktizē paši, un tie, kas karsto jogu noliedz un neiesaka to arī citiem, savus aizliegumus pamatojot ar karstās jogas kaitīgumu.

 Lai šo viedokļu nesaderību atšķetinātu un nokļūtu līdz patiesības serdei, mēs devāmies ciemos uz Labo Sajūtu Laboratoriju, lai tiktos ar Karstās Jogas Gundega radītāju un pasniedzēju  - Ilvitu Kļaviņu un tiktu skaidrībā par to, kas ir mīti un kas realitāte.

VAI KARSTĀ JOGA UN BIKRAM JOGA IR VIENS UN TAS PATS?

Šis ir visizplatītākais mīts par karsto jogu, kas ir visu stereotipu un negatīvo aizspriedumu pamatā, un kas ļoti daudzus jogotājus attur no karstās jogas izmēģināšanas. Lasot komentārus un atsauksmes internetā, lielākoties, tiek runāts par Bikram jogu. Kad runājam par karsto jogu, cilvēki automātiski pieņem, ka runa ir par Bikram jogu, pat nenojaušot, ka tām ir maz kopēja.

Bikram jogas dibinātājs ir Bikram Čoudhuri, kurš izveidoja šo karstās jogas formu, radot  āsanu sekvenci no divdesmit sešām hatha jogas āsanām.  Šī joga tiek veikta 40 grādu karstā telpā, ar mērķi imitēt Indijas klimatiskos apstākļus.

Karsto jogu „Gundega” ir radījusi Ilvita Kļaviņa, kura ir pabeigusi karstās jogas skolotāju apmācību Anglijā un šo karstās jogas „Gundegas” programmu ir balstījusi uz šajā apmācības programmā iegūtām zināšanām un pieredzi.

Starp tiem, kas karsto jogu Labo Sajūtu Laboratorijā nav mēģinājuši ,šķiet, zina vien retais,  ka karstā joga „Gundega” un Bikram joga ir divas dažādas lietas. 

AR KO KARSTĀ JOGA ‘GUNDEGA’ ATŠĶIRAS NO BIKRAM JOGAS?

Pirmkārt, ja Bikrama jogā ir 26 hatha jogas pozas, kuras tiek praktizētas katru nodarbību, tad mums ir atšķirīga programma, kura ir veidota balstoties uz fizioloģiskiem, enerģētiskiem un anatomiskiem jogas pamatprincipiem un tai par pamatu ir ņemts vesels mugurkauls, kas tiek izlocīts un izkustināts visos virzienos. Mūsu nodarbība sastāv no trim daļām -  sākums, centrālā nodarbības daļa un nobeigums. Centrālā daļa ir tas brīdis, kad mēs strādājam pie nodarbības galvenā mērķa.  Bikram jogā ir tikai šī galvenā daļa. Es uzskatu, ka ikvienai jogas nodarbībai ir  jāsākas un jābeidzas pareizi, gan fiziski, gan enerģētiski.  Tāpēc mūsu nodarbības atšķiras, pats pamats jeb svarīgākās klasiskās āsnas, bez kurām nevar, nemainās, bet katrs pasniedzējs, izejot no tā, kādi cilvēki piedalās nodarbībās un viņu spējām un iespējām,  var veikt nelielas izmaiņas, lai gūtu maksimālu labumu no nodarbības un lai cilvēks dotos mājās ar labu noskaņojumu.

Otra atšķirība ir gaisa temperatūra un mitrums telpā. Mums gaisa temperatūra ir +35 grādi un mitrums 50-60%. Tas ir pilnīgi pietiekami, lai mēs sasniegtu karstās jogas terapeitiskos mērķus. Ja šī gaisa temperatūra tiek pārsniegta, tas rada papildus slodzi sirds un asinsvadu sistēmai, jo nodarbības laikā mēs aktīvi kustamies un darbojamies, un radām arī savu iekšējo ķermeņa siltumu.  Tāpēc mēs nepārsniedzam šo 35 grādu siltumu, lai ķermenis iegūtu šo terapeitisko labumu no nodarbības, bet neradītu sev papildus fizisko slodzi.

Trešā atšķirība ir nevardarbība pret sevi. Ja, runājot par Bikram jogu, mēs bieži dzirdam  to, ka vajag paciesties vēl mazliet un vēl mazliet, un lēnām attīstīt šo spēju un izturību, ko varētu nodēvēt arī par sevis piespiešanu, tad Karstās Jogas „Gundega” laikā nekas tāds nenotiek. Mēs praktizējam nevardarbību pret cilvēku, kas iekļauj sevī arī nevardarbību pašiem pret sevi. Tas nozīmē to, ka mēs ieklausāmies sevī, savā ķermenī un skaidri redzam savu spēju un iespēju robežas.  Pirms nodarbības mēs aprunājamies ar katru cilvēku un noskaidrojam, vai pastāv kādas kontrindikācijas, lai viņš nevarētu apmeklēt karstās jogas nodarbību. Šīs kontrindikācijas ir minētas arī anketā, kuru aizpilda katrs apmeklētājs pirms savas pirmās jogas nodarbības. Šī anketēšana pirms nodarbības mums palīdz  uzzināt vairāk par personas fizisko veselības stāvokli, un ļauj pat grupas nodarbībā ar katru cilvēku strādāt individuāli.  Mēs vienmēr atgādinām cilvēkam, ka jogas nodarbību laikā, it īpaši iesācējiem, viss ir jādara pakāpeniski, nedrīkst spiest sevi,  ir svarīgi ieklausīties ķermenī un saprast, cik tālu tu vari iet. Tā ir tā galvenā atšķirība no Bikram jogas, kur galvenais ir forsēt, spiest, darīt, izturēt, mēģināt vairāk!  Ir pat noteikums Bikram jogā, ka tu nevari pamest telpu ! Mums ir pilnīgi pretēji. Sākumā mēģini mazāk! Un, ja nepieciešams, tu vari iziet no telpas, padzerties ūdeni, atpūsties.  Katrs pats seko līdzi tam, cik viņš var izdarīt. Mēs respektējam katru cilvēku, kurš pie mums atnāk, tāpēc arī grupā nav vairāk par 20 cilvēkiem, lai mēs varētu izsekot katram līdzi.

IEGUVUMI PRAKTIZĒJOT KARSTO JOGU

Karstās jogas laikā, siltums telpā palīdz atbrīvoties muskuļiem un saitēm. Protams, ir cilvēki, kas iebilst, sakot, ka tas ir jādara ar sava ķermeņa, ne telpas siltuma palīdzību, jeb savā ķermeņa temperatūrā, bet patiesībā jebkuru jogas nodarbību ir ietiecams veikt siltumā. Noteikti to neiesaka darīt aukstā telpā. Karstās jogas „Gundega” laikā, telpa ir mazliet siltāka par to, kurā mēs esam pieraduši veikt jogu, bet viņa nav karsta!

Vīriešiem patīk siltumā jogot, jo tad viņi tiek pāri savam stīvumam, viņi kļūst lokanāki. Cilvēkiem, kas ir agrāk daudz sportojuši, skrējuši, ir saīsināti muskuļi, tāpēc viņiem karstā joga ir ļoti ieteicama, jo šos muskuļus būs vieglāk izstiept. Profesionāliem skrējējiem, kas ar to nodarbojušies gadiem ilgi, izstiept muskuļus pilnībā ir praktiski neiespējami.

Pateicoties šim siltumam, ķermeņa muskuļi, locītavas un saites iesilst ātrāk un kļūst lokanākas un cilvēks spēj ieiet pozā daudz dziļāk. Regulāri praktizējot,  ķermenis šo savu spēju atceras.  Protams, ar karsto jogu vien nebūs līdzēts. Lai uzturētu sevi formā, cilvēkam ir jādara vēl kaut kas. Viņam ir jābūt pietiekami aktīvam savā ikdienā, ne tikai 2 reizes nedēļā atnākot uz jogu, un pārējā laikā sēžot pie TV.

Viena no izplatītākajām problēmām mūsu platuma grādos ir artrīts un reimatisms. Karstās jogas laikā, pat visvienkāršākajā pozā, mēs varam cīnīties ar artrīta un reimatisma simptomiem. Karstā joga savā ziņā ir terapija pret šiem simptomiem, jo regulāri nodarbojoties, šo simptomu izpausmes tiek ievērojami samazinātas.  Attiecīgi, nodarbojoties ar jogu aukstā telpā, cilvēks var daudz vieglāk sevi satraumēt.

Karstās jogas laikā, pateicoties svīšanai, notiek spēcīga ķermeņa attīrīšanās. Āda ir mūsu vislielākais orgāns un tieši caur ādu  mēs karstās jogas laikā attīrāmies. Protams, arī šis process un tā intensitāte ir ļoti individuāla, citam svīšana ir ļoti izteikta, citam niecīga.

Palielinās metabolisms, sāk strādāt visas ķermeņa sistēmas.

KAM NAV IETEICAMA KARSTĀ JOGA?

Noteikti tās būs visas onkoloģiskās saslimšanas, jo siltumā šāda veida saslimšanas attīstās vēl vairāk. Tāpat, karstā joga noteikti nav ieteicama pie akūtām traumām un grūtniecības laikā. Arī cilvēkam ar augstu asinsspiedienu, kuru viņš nekontrolē un   nelieto medikamentus,  ir jābūt piesardzīgam.  Un, protams, tiem, kam nepatīk vasara un iet pirtī. Patiesībā, salīdzinot ar Bikram jogu, mana pieredze rāda, ka ļoti reti ir cilvēki, kuriem mūsu karstā joga neder. Pat, ja viņi pirtī izjūt diskomfortu, šeit viņi izbauda nodarbību. Protams, ir tādi, kuriem galīgi neder un tas ir normāli, jo katram ir savas vajadzības, vēlmes un spējas.  

Pastāv mīts, ka to, ko spēj ķermenis karstās jogas laikā, viņš nespēj normālos apstākļos.

Tas patiešām ir mīts, jo ķermenis var izdarīt to pašu, tikai ir vajadzīgs ilgāks (vismaz 2-3 reizes garāks) iesildīšanās laiks. Vajag saprast, ka jogas pozas nav nekāda sacensība, kur mēs salīdzinām sevi ar kaimiņu. Katram ir vajadzīgs savs laiks un ir jāatceras, ka no rīta mēs esam stīvāki un vakarā lokanāki; tāpat katram no mums lokanums ir citādāks, tie, kuriem nav nepieciešams attīstīt ķermeņa lokanumu, strādā pie spēka attīstības. Katram joga ir individuāls process.

Viens svarīgs aspekts, kas jāatceras bieži nākot uz karsto jogu

Regulāri praktizējot karsto jogu, cilvēkam ir jāseko līdzi sāļu un minerālvielu līdzsvaram sava organismā. Tāpat kā mums ziemas laikā ir svarīgi sekot līdzi D vitamīnam, ir nepieciešams arī rūpēties par savu sāļu un minerālvielu līdzsvaru. Mēs visi zinām, ka tas, kas ir  par daudz, var būt arī par skādi, tāpēc, ja mēs kaut ko darām daudz, tad mums automātiski ir jāmeklē veids, kā to visu līdzsvarot. Karstās jogas laikā notiek ļoti spēcīga attīrīšanās, tāpēc, ja to praktizējam ļoti bieži, mums šī attīrīšanās ir jālīdzsvaro, lai organismam nekas nepietrūktu.

Kas jāzina nākot uz karsto jogu pirmo reizi?

  • Pirmkārt, ir jāatnāk nedaudz ātrāk, lai aizpildītu anketu un parunātos ar pasniedzēju.
  • Maltītei nevajadzētu būt vismaz 3 stundas pirms nodarbības, bet nedrīkst nākt arī pilnīgā badā.
  • Nenākt, ja ir lietots alkohols.
  • Līdzi jāņem ērtas, vingrošanai piemērotas drēbes. Jārēķinās ar to, ka lielas svīšanas gadījumā tās būt mitras vai slapjas.
  •  Savs paklājs būtu ieteicams, bet, protams, ja tāda nav, studija to nodrošina. 
  • Jāņem līdzi lielais dvielis, ko nodarbības laikā uzklāj uz paklājiņa (ja tas ir studijas paklājiņš), kā arī ar ko noslaucīties pēc dušas.
  • Vissvarīgākais – ir jānāk labā noskaņojumā un ar vēlmi darboties!

 

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!