<< Visi raksti

Skaravelli iedvesmota joga

0

1382

Džons Stārks @ 2015-10-16

MANA PIEVĒRŠANĀS JOGA!

Tas notika vienā mirkli, it kā būtu piepeši izklīdusi migla. Ap divdesmit gadu vecumu man bija vairākas ilgstošas slimības — sāpes muguras lejasdaļā, hronisks bronhīts un atkārtota depresija. Mana draudzene (tagad sieva) Lollija, kas ir jogas pasniedzēja, man parādīja vienkāršākās stāvus pozas un pastāstīja, kā izmantot elpu, lai mazinātu sasprindzinājumu un stīvumu. Rezultāts bija pārsteidzošs. Pēc dažu nedēļu ikdienas nodarbībām — nereti pat divas vai trīs reizes dienā — muguras sāpes mazinājās, bronhīts sāka atkāpties un es pirmo reizi daudzu gadu laikā spēju skaidri domāt. Iedarbība uz manu prātu bija negaidīta un pamatīga. Bija sajūta, ka joga visu šo laiku bijusi manī, gaidīdama iespēju izpausties. Es nevarēju nedalīties šajā brīnišķīgajā atklājumā, tāpēc kļuvu par pasniedzēju.

VANDA SKARAVELLI BIJA IEVĒROJAMS SAVA DARBA PARAUGS

1989. gadā es sāku mācīties pie 81 gadu vecās Vandas Skaravelli, kura apguva jogu no četrdesmit gadu vecuma pie tādiem jogas meistariem kā B. K. S. Ajengārs un T. K. V. Desikačars. Lai gan strādājusi pie sava laika izcilākajiem skolotājiem, Vanda atzina, ka viņas zināšanas un izpratne īsteni sākusi attīstīties tikai pēc nodarbību pārtraukšanas, jo tas devis iespēju dziļai un apņēmīgai individuālajai praksei.

Es apbrīnoju, kā viņas ķermenis, īpaši mugurkauls, atsaucās pozām. Viņa kustējās iekšēji — es nebiju redzējis nevienu tā kustamies —, un tas uzrunāja mani gan kā osteopātu, gan jogas pasniedzēju. Visi viņas kauli ritmiski kustējās ar neizsakāmu vieglumu un vitalitāti. Mugurkaula kustība un atslābināšanās, šķiet, nāca pati no sevis un bija pamatā katrai pozai, radot bezgalīgas brīvības iespaidu. Viņu interesēja manas osteopātiskās zināšanas. Viņas pirmā uzruna man bija: “Sveiks, pastāsti par cerebrospinālo šķidrumu, jo man ir elkoņa problēma, ko esmu novērsusi ar elpošanas palīdzību.” 

Es pastāstīju, ka cerebrospinālais šķidrums ieskauj un uztur nervu sistēmu un osteopāti tā neskartu plūsmu uzskata par būtisku veselības un atveseļošanās faktoru. Ilgstošs darbs ar elpu, iespējams, veicinājis šī šķidruma pieplūdi elkonim, tā mazinot kairinājumu un iekaisumu. Viņa sāka mani mācīt, brīvi un dāsni veltot laiku un enerģiju līdz pat nāvei 1999. gadā 91 gada vecumā.’

ĶERMEŅA UN PRĀTA SASPRINDZINĀJUMA MAZINĀŠANA

Skaravelli pieeja ir piemērota ikvienam, kas vēlas atmodināt apziņas dziļumus, lai mazinātu ķermeņa un prāta spriedzi.

Praktizētājs strādā ar iekšējo ķermeni un atslābina ārējo ķermeni, arvien atgriežoties pie mugurkaula.

Tam ir spēcīga iedarbība, jo šīs pozas piešķir augumam vieglumu, brīvību un maigumu. Atslābināšanās, dabiskas kustības un apziņas meklējumi prasa laiku un darbu, tomēr apņēmīgajiem sniedz ievērojamu atlīdzību.

SKARAVELLI PASNIEDZĒJIEM IR DAŽĀDA PIEEJA

Vanda deva praktizētājiem brīvību attīstīties individuāli, ļaujot nest viņas mācību tālāk savā interpretācija. Kopīgā iezīme ir tā, kā cilvēks attiecas pret sasprindzinājumu vai ķermeņa pretestību, veicot pozas. Uzsvars ir uz stabilu balstīšanos zemē, lai uz šī pamata iekšēji strādātu ar elpas virzību. Tas stimulē dziļu kustību, kas sākas mugurkaulā un izplatās pa visu ķermeni.

Nodarbības parasti ir nesteidzīgas. Vanda izprata, ka nav nozīmes piespiesties vai pārpūlēties— galvenais ir kustības kvalitāte un pašreizējais mirklis. Šāda pieeja sniedz brīnišķīgu ķermeņa un prāta saiknes izjūtu, lai gan tā vienlaikus ir arī izaicinājums. Ir jāmācās ieklausīties iekšējā balsī un jāvēlas atbrīvoties no ierastajiem fiziskās un garīgās spriedzes izraisītājiem. Vanda patiesi mudināja atrast jogu sevī un sev. Manā skatījumā tas ir būtisks viņas mācības aspekts. Nepastāv viena Skaravelli metode, jo ieklausīties sevī nozīmē pastāvīgi pielāgot praksi mainīgajam ķermeņa un prāta sasprindzinājumam.

MUGURKAULS NODROŠINA AUGSTĀKO FIZISKO JOGAS PIEREDZI

Visas ķermeņa daļas ir kādā veidā tieši vai netieši saistītas ar mugurkaulu, un visu, ko darām nodarbībās, vieno mugurkaula smadzenes. Šādā skatījumā prakse, kas koncentrējas tieši uz mugurkaulu, ir būtiska, lai no jogas saņemtu iespējami vērtīgāko guvumu. Senie jogi saprata, ka mugurkaula enerģijas atbrīvošana ir tieši saistīta ar apziņas vairošanu. Arī zinātnieki uzskata, ka cilvēka apziņa daļēji sastāv no enerģijas, kas veidojas pie mugurkaula pamatnes un virzās augšup caur enerģijas centriem mugurkaulā un ap to līdz pat smadzenēm.

Mugurkaulam ir milzīgs potenciāls sniegt izjūtas, kas nepieciešamas inteliģentai praksei. Dabiski ķermenis uz gravitācijas lejup velkošo spēku reaģē atveroties un pagarinoties, tomēr dzīve, ko pārpilda arvien jauna fiziskā un emocionālā slodze, mums liedz šo dabisko spēju. Joga to atmodina. Brīvs mugurkauls bagātina jogas praksi un pastiprina visus tās ieguvumus.

Kad koncentrējamies uz mugurkaula atbrīvošanu, kļūst skaidrs, ka tam piemīt viļņveida kustība, kas ir saistīta ar elpas ritmu. Šī īpašība caurvij un bagātina visu ķermeņa struktūru. Tiklīdz mugurkauls atmostas, mēs sākam veiksmīgāk sajust ķermeņa un prāta sasprindzinājumu, līdz ar to varam vieglāk no tā atbrīvoties. Atbrīvošanās ir jūtama kā fiziska un garīga 

sasprindzinājuma un pretestības izkušana. Mēs veicarn visas pozas, sākot no mugurkaula, tomēr reizēm savā aizrautībā izpildīt pozu aizmirstam par šīs pieejas būtību. Mugurkauls vislabāk reaģē, kad iedarbojamies uz to nepiespiesti, bet nereaģē, ja pārcenšamies un uzspiežam savu gribu. Tieši tāpēc pozas veicam lēni. Mugurkaula atmošanās ir kā senas radības atdzimšana dziļi mūsos.

PRAKTIZĒTĀJI KĻŪST MIERĪGĀKI, MAIGĀKI UN REIZĒM PAT IZVESEĻOJAS

Šī prakse dara dalībniekus fiziski daudz stabilākus. To ķermeņa augšdaļa kļūst vieglāka un brīvāka, mugurkauls iztaisnojas un dabiskāk reaģē uz elpu un gravitāciju. Augums šķiet dzīvāks un atsaucīgāks, visas ķermeņa daļas vienojas sava veida iekšējā dejā. Esmu ievērojis lielāku iekšēju plūdumu, vieglumu un maigumu. Dalībnieki kļūst mierīgāki un mazāk pakļaujas emocijām. Daudzi atzīst, ka arī domas kļūst vieglākas un pozitīvākas, turklāt vairojas pacietība.

Laiku pa laikam esmu novērojis atveseļošanās gadījumus. Šī joga palīdz mazināt muguras sāpes, asinsspiediena traucējumus, gremošanas traucējumus, aizcietējumus un menstruālās problēmas, reizēm ar prakses palīdzību tiek ārstēta arī neauglība. Vismanāmākās pārmaiņas ir mīlestības pilna laipnība, kas uzplaukst nodarbībā un plešas pāri vingrošanas paklājiņa robežām, piepildot arī ikdienas dzīvi un ārstējot garu.

KAD PRAKSE KĻŪST PAR MEDITĀCIJU

Jogas pozas rosina pastāvīgi mainīgas, mirklīgas sajūtas. Tās ļauj mums būt klātesošiem, iet vienā ritmā ar laiku, tādējādi radot piemērotus apstākļus meditācijai. Ķermenis un prāts saplūst, atbrīvojot mūs no ierastā garīgā nemiera, un atklāj, kā rīkoties gan nodarbībās, gan ārpus tām. Nodarbībā izjustais mierpilnais vieglums un brīvība no ieradumiem mudina lūkoties pēc atšķirīga dzīvesveida. Dabiskā ķermeņa un prāta gudrība, redzot ko noderīgu, to vienmēr atpazīst, un labvēlīgā iedarbība ieskauj arī ikdienas dzīvi. Pati dzīve kļūst par jogas praksi.

"NAV BŪTISKI, KĀDU POZU VEICAT svarīgi, kā tajā jūtaties"

 

Izvēlieties dažas vienkāršas pozas, ko protat un kuras ir pietiekami sarežģītas, lai varētu ar tām strādāt, bet neaizmirst par atslābināšanos.

 

Strādājiet dziļi sevī un pievērsiet uzmanību pauzei, kas iestājās pēc katras izelpas. Šajā pauzē atveras iekšējā telpa, sagatavojot ķermeni nākamajai ieelpai. Nesteidzieties ieelpot, ļaujiet elpai nākt no iekšienes. Esiet maigi, ļaujiet tai nākt pašai. Reizēm ieelpa tūlīt seko izelpai kā tās turpinājums, bet citreiz tai ir vajadzīgs vairāk laika. Sākuši ievērot elpas vieglumu un brīvību, atklāsiet tās saikni ar mugurkaulu un stāju. Kad jākustas, saglabājiet koncentrēšanos un stabili balstieties pret grīdu. Pārāk nepievērsieties pozu izpildei, vērojiet ķermeņa kustību un reakciju kā no attāluma. Ļaujiet apziņai kļūt netverami vieglai un sajūtām plūst caur augumu. Daudz nedomājiet un ļaujiet prātam dabiski plūst. Aizmirstiet par visiem procesiem un uzdevumiem — esiet brīvi.

Grāmatas joga ikvienam fragmenti

Džons Stārks (Johns Stirk)

Foto: www.acquavivayoga.com

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!