<< Visi raksti

Ugunīgā elpošana - iedarbība un prakse

0

1748

Tija Kazāka @ Yogi.lv @ 2014-03-18

Ugunīgā elpošana un tai sekojošā elpas aizturēšana pēc ieelpas (Antar kumbhaka) ir viena no pašām spēcīgākajām jogiskās attīrīšanās tehnikām.Ugunīgās elpošanas iedarbība fiziskajā ķermenī 

Masē un attīra aknas un asinis, tātad – attīra visu cilvēka fizisko ķermeni. Prakse īpaši ieteicama, ja organisms ir piesārņots. Ja pār mēru daudz lietoti medikamenti, alkohols, kafija un citas vielas, ar kuru pārstrādi ķermenis pats vairs netiek galā.

Nostiprina diafragmu un visus elpošanā iesaistītos muskuļus. Attīra plaušas, masē sirdi un kuņģi.

Attīra elpceļus, palīdz pret sasaldēšanās slimībām, astmu un alerģijām.

Pagarinot elpas pauzes, pakāpeniski palielinās plaušu ietilpība, uzlabojas asinsrite un sirdsdarbība.

Atraisa iekšējo uguni (agni) un sasilda nosalušu ķermeni.

Iekšējais karstums jeb uguns un palielinātais skābekļa daudzums asinīs uzlabo gremošanas funkcijas, aktivizē vielu maiņu un tās gala produktu, indīgo vielu (šlakvielu) izvadīšanu no organisma.

Veicina vispārēju organisma detoksikāciju un aktivizē visus organisma pašattīrīšanās mehānismus. Regulāra prakse attīra ne tikai asinis un mīkstos orgānus un audus, bet arī muskuļus, cīpslas, saites un kaulu struktūru. Attīrās āda, cilvēka acis kļūst mirdzošas, uzlabojas oža, dzirde un citu maņu orgānu funkcijas.

Uzsākot praktizēt kapālabhāti, iespējama galvas reibšana, kas saistīta ar to, ka smadzenes nav pieradušas pie palielinātā skābekļa daudzuma. Izteikta reibšana iespējama smēķētājiem. Regulāri praktizējot, reibšana drīz izzūd. Praktizējot ieteicams neforsēt ieelpu.

Psiholoģiskā – mentālā un emocionālā iedarbība 

Līdzsvaro smadzeņu elektrisko viļņu aktivitāti priekšsmadzenēs – smadzeņu daļā, kura „atbild” par trauksmainiem apziņas stāvokļiem. Tātad palīdz atgūt iekšēju mieru un vienlaikus – spēku.

Palīdz pārvarēt „sastāvējušās” un cilvēka darbību un domāšanu bloķējošas emocijas – bailes, trauksmi, skumjas, depresīvu noskaņojumu, iztukšotību, pesimismu, pašnožēlu u.c.

Palīdz pārvarēt nogurumu un dažādas izcelsmes garīgu spriedzi, kas radījusi iekšēju sasprindzinājumu arī fiziskajā ķermenī.

Atraisa enerģiju, vitalitāti, dzīvotprieku.

Regulārs paaugstināts skābekļa daudzums smadzenēs uzlabo domāšanu, koncentrēšanās spēju. Prāts kļūst enerģiskāks, aktīvāks, elastīgāks.

Palīdz iegūt „skaidru galvu”.

 

Enerģētiskā iedarbība 

Attīra un atjauno gaismas plūsmu visos cilvēka smalkajos ķermeņos un fiziskā ķermeņa šūnās.

Enerģētiski cilvēks pēc kapālabhāti prakses ir iztīrījis aizdambējumus meridiānos (nādi),savos smalkajos ķermeņos un enerģijas rezervuāros (čakrās) un atkal kļūst par tīru gaismas kanālu – gaismas un informācijas caurvadītāju.

Aktivizē enerģijas plūsmu un uzkrāšanos cilvēka enerģētiskajā rezervuārā jeb „enerģijas baterijā” – saules pinumā. Spēcinot saules pinuma enerģētisko centru, tiek nostiprināts cilvēka iekšējais centrs, „es” apziņa, drosme, gribasspēks, entuziasms, spēja uzņemties atbildību.

Paplašina apziņu. Ļauj piedzīvot izmainītus apziņas stāvokļus, kuros atraisās cilvēka intuīcija un pieeja radošajam potenciālam – garam jeb Augstākajam Es.

 

PRAKSE

 

1. Apsēdies ar taisnu muguru, piever acis. Mugurkauls taisns un stingrs; vēders mīksts un atbrīvots. Pārnes uzmanību no galvas savā saules pinumā jeb vēderā. Pāris minūtes mierīgi, apzināti elpo AR DIAFRAGMU jeb „ar vēderu”. 3 - 4 sekundes IEELPO – vēders piepūšas, tad 3 - 4 sekundes IZELPO – vēders saplok un ievelkas. 

2. Sāc KAPĀLABHĀTI. VISPIRMS DZIĻI IEELPO, tad ĻOTI STRAUJI UN ĪSI IZELPO (1/4 vai 1/2 sekundes). Tad NEDAUDZ ILGĀK IEELPO jeb ļauj elpai pašai brīvi ieplūst ķermenī. Atkārto 20 – 100... reizes (cik vēlies). Ieelpa sākas no diafragmas jeb „notiek vēderā”. 

3. VISU LĒNI IZELPO, izmantojot okeāna (ujjayi) elpu. Tad vēl 1 – 2 reizes DZIĻI IEELPO UN IZELPO, izmantojot okeāna elpu. Ja esi pieredzējis praktizētājs, uzreiz pēc ugunīgās elpas un garās izelpas pārej uz 4. punktu. 

4. LĒNI UN MIERĪGI IEELPO, piepildi atbrīvoto vēderu un apmēram 3/4 plaušu tilpuma ar gaisu, AIZTURI ELPU 10 – 120 sek. (vai ilgāk – cik vēlies).
Šeit, ja vēlies – izmanto mūla bandha un citas „atslēgas” un enerģijas vadīšanas tehnikas – sk. materiālu tālāk. 

5. LĒNI, MIERĪGI IZELPO, izmantojot okeāna (ujjayi) elpu.

6. 2 – 4 reizes MIERĪGI IEELPO UN IZELPO „ar vēderu”.

7. APZINIES SAVAS IZJŪTAS! 

Tradicionāli izpilda trīs ciklus.

 

  

„Saslēgumu”, „atslēgu” (bandha, mudra) praktizēšana

ELPAS PAUZES LAIKĀ

Papildinājums prakses 5. punktam!

 

Enerģētisko saslēgumu veidošanu elpas pauzes laikā iespējams salīdzināt ar krāsni un krāsns lūku aizvēršanu. 

Pirkstu atslēgas jeb mudras noslēdz enerģijas noplūdi caur rokām, veido iekšējās enerģijas cirkulācijas lokus un veic savu stabilizācijas funkciju smadzenēs. 

Bandhas noslēdz enerģijas noplūdi caur čakrām, un šajā laikā cilvēkā iekšpusē – kā krāsnī gail un uzkarst „ogles” – iekšējā uguns, un veic savu sildošo un attīrošo darbu.  

 

Tātad – izmatojot „atslēgas” jeb „lūku aizvēršanu”, karstums un gaisma uz brīdi tiek saglabāta un aktivizēta cilvēka iekšienē. Kā fiziski, tā enerģētiski.

 

Izelpojot, visas „cukas” un caurumus atver vaļā, lai uzkarsētais gaiss (prāna) līdz ar karstumu iznes no cilvēka arī uzkrātās indes – kā fiziskās, tā emocionālās un mentālās.

 

Enerģijas saslēgšanas un vadīšanas variācijas 

Elpas pauzes laikā, kura tiek izturēta PĒC IEELPAS, jāievēro sekojošais:

Mugurkauls taisns, stingrs, vēdera priekšējā siena „mīksta”, atbrīvota, atslābināta.

Krūšu kurvis atvērts, bet nav sasprindzināts.

Pleci atbrīvoti, tiecas virzienā atpakaļ un uz leju.

Sejas muskuļi atbrīvoti, arī tiecas virzienā uz leju.

 

1. variācija

Elpas pauzes laikā izveido sekojošus „saslēgumus”:

Acis piever un pavērš pieres centra (trešās acs) virzienā, tā stimulējot un regulējot hipofīzes darbību (Shambhavi mudra)

Mēli atliec un pieliek pie mīkstajām aukslējām (Kechari mudra), tā vēršoties, tiecoties „uz augšu”.

Galvu mazliet atliec, tā regulējot vairogdziedzera funkciju un neļaujot saspringt augšējiem elpceļiem

Pieelpoto vēderu pakāpeniski piepūš, izvelvē uz priekšu, tā atbrīvojot enerģijas plūsmu un veicinot gaismas akumulēšanos saules pinumā.

Saslēdz kādu no pirkstu mudrām, piemēram, īkšķi un rādītāju, tā stabilizējot CNS darbību un neļaujot gaismai elpas pauzes laikā izplūst no meridiāniem ārpasaulē.

Izveido saknes „saslēgumu” (mūla bandha), tā neļaujot gaismai caur apakšējo centru noplūst zemē. Saknes saslēgums šeit veic arī sazemējuma funkciju, darbojas kā zibens novedējs – karstu emociju un citu ugunīgās elpas izraisītu „karstumu” iezemēšanos.

NOSLĒDZOT ELPAS PAUZI UN LĒNĀM IZELPOJOT, izmantojot okeāna (ujjayi) elpu, „atver” jeb atlaiž saslēgumus.

Starplaikā starp ugunīgās elpas cikliem, kā arī pēc pēdējā kapalabhāti cikla uzsāk ATTĪROŠU GAISMAS MEDITĀCIJU. 

Ļauj gaismai līdz ar nepieciešamo un intuitīvi pienākošo informāciju (afirmāciju, mantru, lūgšanu u.c.) ieplūst caur avotiņu un uz augšu pavērstajām plaukstām (no Gara, Augstākā Es, Augstākā Saprāta, Informācijas lauka utt.) un caurstrāvot visu ķermeni, pakāpeniski atkal izplūstot ārā (caur čakrām un dažādām ķermeņa vietām), tā izveidojot gaismas lauku apkārt ķermenim (elektromagnētiskais lauks, smalkie ķermeņi). 


Meditācijā vismaz 10 minūtes turpina vizualizēt gaismas plūsmu un atkārtot ieplūstošo jeb nepieciešamo informāciju.

 

Iedarbība:

Gaismas plūsmas un nepieciešamās informācijas aktivizēšana visā cilvēka enerģētiskajā sistēmā.

Iespēja intuitīvi „uzzināt” nepieciešamo nolūku/ nodomu (sankalpa).

Elektromagnētiskā lauka nostiprināšana.

Visa iedarbība, kas aprakstīta materiāla iesākumā.

 2. variācija

Ar saknes „saslēguma”(mūla bandha) palīdzību ELPAS PAUZES LAIKĀ UN arī, LĒNĀM IZELPOJOT, iespējams koncentrēt un vizualizēt prānu un iztēlē apzināti to virzīt cauri centrālajam enerģētiskajam kanālam (sushumna) augšup pa mugurkaulu, līdz pat galvas virsmai, un tad ārā caur avotiņu. Šī enerģētiskā procesa dēļ elpošanai arī dots nosaukums kapālabhati, kas sanskritā nozīmē: mirdzošais galvaskauss.

 Iedarbība:

Gaismas plūsmas un rotācijas uzlabošanās visos enerģētiskajos centros jeb čakrās.

Visa iedarbība, kas aprakstīta materiāla iesākumā.

 Dažādas citas variācijas cilvēkiem prakses laikā mēdz atnākt spontāni un ir ļoti individuālas. Elpas pauze ir izteikts apziņas paplašināšanās un atvēršanās brīdis, kurā iespējams ļauties pienākošajai informācijai un tehnikai.

Pirms ugunīgās elpas prakses (tāpat kā pirms jebkuras meditācijas prakses) ir iespējams uzdot sev svarīgu jautājumu un elpas pauzes jeb ciklu starplaikā sagaidīt atbildi.

Foto: kozzi.com

Raksta avots: http://tija-yoga.1s.lv/

Komentāri

Pievienot komentāru

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!