<< Visi raksti

Dzīvā Tantras zinātne, 3.daļa

0

1497

Pandits Radžmani Tigunaits @ 2014-03-14

Ja neskaita, apmēram tūkstošs tekstu pali, prakrita, tibetiešu, hindu un Bengāļu valodās, tantriskie teksti ir uzrakstīti Sanskritā. Šī literatūra ir tik plaša, ka nav iespējams izlasīt to visu, nemaz nerunājot par kaut vai ievērojamas daļas praktizēšanu. Lai gan īsts praktiķis varētu būt spējīgs praktizēt visas tantriskās disciplīnas tūkstošs  dzīvju laikā. Šis milzīgais literatūras apjoms, atspoguļo meistaru plašās zināšanas vairāku gadsimtu garumā un mūsu ēras 10.gs. tantriskās literatūras apjoms bija tik milzīgs un plašs, ka mācītiem vīriem nebija ne jausmas, kā to kategorizēt. Bija nepieciešama kāda sistēma, tāpēc tika pielietotas atšķirīgas pieejas (balstītas uz ģeogrāfiju, tekstu reliģisko novirzienu, vai rituālo priekšmetu izmantošanu prakses laikā). Visām tantras praksēm un tehnikām, ko tie aprakstīja, piemita viena kopīga iezīme: integrējoša pieeja sadhanai, ar mērķi gūt vislabāko rezultātu, izmantojot visus pieejamos līdzekļus.

Tantriķi apgāza noteiktos morāles, ētikas un tīrības standartus, ja tie tika atzīti par šķēršļiem personiskās izaugsmes un pašatklāsmes ceļā. Šī tendence atdalīja viņus no reliģijas, kurā tie bija dzimuši. Taču viņu liberālā un zinātniskā pieeja personīgajam piepildījumam, paglāba viņus no tantriskas reliģijas radīšanas. Tādējādi tantrisms sociālā līmenī norāda uz noteiktu dzīvesveidu filozofiskā līmenī, tas attiecas uz šakti metafiziku, un garīgā līmenī tas sastāv no metožu kopuma, kuras izmanto, lai iegūtu pieeju daudzlīmeņa spēkiem cilvēka ķermenī un visumā.  Balstoties uz tantriķiem, cilvēka ķermenis ir radīšanas virsotne, kas ir iemesls tam, kāpēc, iegūstot pilnīgu izpratni par cilvēka ķermeni un to kā ķermeņa aktīvie un pasīvie spēki atbild uz kosmosa spēkiem, ir augstākais tantriskais atklājums. Caur personisko tiešo pieredzi, simtiem meistaru apstiprināja tantras premisu, ka jebkas, kas ir atrodams kosmosā ir atrodams arī cilvēka ķermenī, jo viss universs pastāv katrā cilvēciskā būtnē. Citiem vārdiem sakot, Dievs radīja šo pasauli pēc savas līdzības. Tādēļ tantriķi gadsimtiem ilgi ir iesaistījušies līdz šim mazpazīstamo teoriju  atklāšanā. Viņi apguva to, kuri konkrētie augi, minerāļi un metāli atbilst konkrētai ķermeņa daļai vai to dzinējspēkiem.  Viņi eksperimentēja ar skaņu (mantrām), krāsām un formu (jantras) un atklāja, kā tie ietekmē gan cilvēces,  gan dažādus dabas aspektus. Viņi izzināja dzīvnieku, augu, minerālu smalkākās īpašības un atklāja veidu, kā atmodināt to neaktīvos spēkus, lai aktivizētu mantru, jantru un beigās arī prāta spēku. Procesā viņi atklāja, kā augu, minerālu, dārgakmeņu, planētu enerģijas un zvaigznāji attiecas uz cilvēka ķermeņa atšķirīgām daļām. Šie atklājumi rezultējās tantriskās medicīnas, astroloģijas un alķīmijas attīstībā.

Tantriskā literatūrā izklāstīto tēmu dažādība ved mūs pie slēdziena, ka tantra ir holistiska pieeja sadhanai, uzsverot, ka lai piedzīvotu dzīves audumā ietvertos prieka un baudas mirkļus, mums ir jāsaauž kopā visi tajā ietilpstoši pavedieni. Tas ir iemesls, kādēļ tantras prakses parasti sastāv no dažādām disciplīnām, kas sevī ietver ķermeņa, maņu, elpas un prāta prakses, kā arī rituālo objektu izmantošanu, mantru recitācijas, klusuma meditācijas, dievību vizualizācijas, meditācijas uz tīro, abstrakto bezformas dievišķo būtni. Mērķis ir nojaukt ilūziju, kas saka, ka starp indivīdu un dievišķo atrodas siena, radot maldīgus priekšstatus, ka iekšējā un ārējā realitāte ir savstarpēji izslēdzoša.

Tantras studijas nav ne pilnīgas, ne augļus nesošas bez ezotēriskām zināšanām par uguni. Tantriskās prakses vienmēr sastāv no rituāliem, gan iekšējiem, gan ārējiem, un šī rituāla centrā vienmēr ir uguns. Tā ir uguns, kas pārvērš auga un citu rituāla sastāvdaļu rupjo formu smalkā enerģijā, kuru atpazīst korespondējošie smalkie spēki psihē vai arī to līdzinieki kosmosā. Materiāla un enerģijas transformāciju un tās efektu uz mums regulē un vada mantras un  jantras spēks un Ishta Deva, kā arī mūsu pašu ticība. Tas ir iemesls, kāpēc tantriskie rituāli, kurus pavada uguns rituāli precīzā tantriskā manierē, palīdz praktiķim sasniegt vēlamo rezultātu ātri un viegli.

Atrast tantrisko meistaru

Šis nav vienkāršs uzdevums. Tantra ir kompleksa zinātne, kas pieprasa ne tikai plašas zināšanas, bet arī kompetenta meistara vadību, kurš pārzina laika un vietas iespējas un to attiecības ar cēloņiem un sekām. Praktiķis, kurš ir izpētījis un izdzīvojis tantriskos rakstus, var radīt perfektu struktūru garīgai praksei iniciējot studentus mantrā līdz ar tās korespondējošo mantru. Apskatot praktiķa planētu izvietojumu jeb astroloģisko karti, tantriķis var sniegt precīzas norādes kā augus, ziedus, minerālus un graudus var pielietot kā daļu no uguns piedāvājuma, lai veicinātu praksi.

Ikvienu šādu praksi pavada disciplīnu grupa, kura parasti sastāv no mudrām un njasām,  lai radītu harmonisku līdzsvaru starp mums un kosmosa spēkiem, kā arī metodes, lai savienotos ar mantru spēku, izmantojot intensīvu dievību vizualizāciju un recitējot lielu daudzumu mantras, kuras pazīst kā kavacha (bruņas), kilaka(enkurs), hridaya (sirds), patala (ziedlapiņas).

Atrast tantrisko meistaru un uzsākt šīs prakses ir ļoti grūti. Tie kuri tās pārzina, reti tās māca, un mācīties no tiem, kuri tās nepārzina, ir bezjēdzīgi un var novest pie traumām. Daudzas tantriskās prakses ir zinātniskas un pieprasa tikai precīzas tehnikas, lai iegūtu rezultātu, tāpēc tās var tikt izmantotas destruktīvos un savtīgos nolūkos.

Daļa svēto rakstu var tikt klasificēta kā lietišķā tantras zinātne un  satur formulas, kuras, sliktu nodomu vadīti, tantriķi var pielietot nogalināšanai, pavedināšanai, manipulēšanai ar citu cilvēku prātiem, naida starp diviem cilvēkiem radīšanai.

Eksperimenti ar šīm praksēm ir kā spēlēšanās ar kodolieročiem, tādēļ šīs prakses ir marķētas kā aizliegtā tantra. Lai neiedrošinātu neinformētus un nesagatavotus studentus pielietot šīs prakses, tantriķi brīdina „Māceklim nevajadzētu atvērt un lasīt šos rakstus ( prayoga shastra) bez meistara atļaujas un vadības.”

Pirms atklāt šīs tehnikas, meistars vispirms pārbauda mācekli ar dažādiem paņēmieniem, lai pārliecinātos, ka tas ir attīrījis savu prātu un sirdi un to vada interese par garīgām praksēm, nevis laicīgās pasaules spēks un baudas. Tie, kuri iztur šos pārbaudījumos, tiek pielaisti pie aizliegtās tantras prakses, lai atklātu dievišķo sevī. Un tāpēc, ka viņi vēlas sasniegt viedumu, mieru un mūžīgu laimi, apmācītie studenti izmanto šīs sarežģītās tantras prakses aspektus, lai apspiestu savu ego, dusmas, naida, iekāres un pieķeršanās spēkus. Pakāpeniski viņi apgūst šo vidējo prakses līmeni un uzsāk vissmalkākos no tantriskiem ceļiem:  kundalīni and Sri Vidya.

Tantriskā metode kundalīni atmodināšanai ir pavisam citāda forma, visaugstākā no visām. Svētie raksti, tādi kā Rudra Yamala, izskaidro soli pa solim metodi, kā atmodināt kundalīnī, izdzenot to cauri visām čakrām, un galu galā piedzīvot šakti un šivas saplūšanu savā kroņa čakrā vieglā, drošā un ātrā veidā, kurš ir apburošs no sākuma līdz beigām.

Šis dievišķā skaistuma un svētlaimes manifestācijas pieredzēšanas process gan personiskā, gan kosmiskā līmenī tantras disciplīnā skaidri tiek definēts kā Sri Čakra.

Tikšanās ar tantriķi

Tajā pašā gadā, kad mēs apmeklējām  Džwala Mukhi templi, mūsu grupa viesojās arī Vindhya Vasani, lai vērotu pilnu saules aptumsumu. Priekš manis, pats aizraujošākais bija Gerua Talab.  Tā ir vieta, kur divi praktiķi bija atstājuši savus ķermeņus jogiskā manierē, un mēs ļoti gribējām redzēt, vai citi tāda līmeņa jogi joprojām tur dzīvo. Kad mēs ieradāmies, atklājām, ka vieta ir vienkārša un miera pilna. Kad mēs sapulcējāmies zem koka, mums tuvojās traka paskata vīrs, ģērbies viscaur melnā. Viņa vārds bija Bhuta Baba (Spoku Baba). Apsēžoties netālu no mums, viņš jautāja, kas mēs esam un kas mūs ir atvedis šurp. Viņš šķita ļoti mācīts vīrs, taču viņa trakā uzvedība un paskats bija pretrunā ar to. Bija skaidri saprotams, ka viņš cenšas no mums tikt vaļā.   Katru reizi, kad es iztulkoju viņam kādu garīga rakstura jautājumu  vai prasījām viņa palīdzību, lai atrastu precīzu vietu, kur jogi atstāja savus ķermeņus, viņš uzjautrinājās par garīgumu un jokoja par dzimšanas un nāves procesiem. Taču grupa, lai arī pieklājīga,  bija arī diezgan uzstājīgam un pēc kāda laika viņš kļuva laipnāks un viņa atbildes uz jautājumiem daudz saprotamākas.

Tajā brīdī, kāds pajautāja:

“ Kas ir vissvarīgākais, kas tantras skolniekam ir jāatceras?”

“Ēdiens!” viņš atbildēja, “Tu esi tas, ko tu ēd.”

“Tu domā veģetāru uzturu?”

Viņš smējās “Jūs, cilvēki, esat naivi. Redzi, ja tu ēdīsi vistu, tu uzvedīsies un domāsi kā vista. Ja tu ēdīsi liellopu, tad uzvedīsies un domāsi kā govs. Bet, ja ēdīsi cilvēka miesu, domāsi un uzvedīsies kā cilvēks.”

Es vilcinājos to tulkot, bet viņš uzstāja. Līdz tam, es jau biju sapratis, ka viņš ir tantras praktiķis ,kas praktizē ezotērisko aghoras tradīciju.  Tāpēc pirms iztulkot šī vīra pēdējo atbildi, es īsumā izstāstīju grupai par šī tradīcijas unikalitāti un apzināti dīvainu dzīvesveidu un uzvedību, ko šie praktiķi piekopj. Tāpat es izstāstīju par neticamajām spējām un viedumu, ko šie praktiķi bieži vien sasniedz caur savu praksi. Tad es pagriezos pret Bhuta Babu un jautāju viņam: “Kāpēc cilvēka miesa ir vislabākais ēdiens?” tajā brīdī, viņa uzvedība strauji mainījās.

 “Nav svarīgi,”  viņš laipni teica, “Saki, ko es varu darīt jūsu labā?”

Tad viņš mums atklāja mazu daļu no savas bezgalīgās zināšanu jūras. ikviena atbilde uz jebkuru mūsu jautājumu mūs pilnībā apmierināja.

Beigās kāds pajautāja: “Lai mēs būtu veiksmīgi gan pasaulīgajā, gan garīgajā pasaulē, mums ir jāattīsta tīrs prāts un  spēja koncentrēties. Vai varat pateikt, kā mums attīstīt šīs spējas?”

 “Meditējot  uz Sri Čakru, jūs varat iegūt koncentrēšanās spēku.”

Tā pati persona jautāja: “Vai varat pastāstīt, kā meditēt uz to?”

Ar smaidu sejā viņš teica: “Vai tu gribi zināt pilnīgi visu uzreiz? Atstāj kaut ko citai dienai.”

 To pasakot , viņš devās prom, atstājot mūs pārdomās  par tantriskā vieduma dziļumu un plašumu, un to, cik lielu labumu cilvēce varētu gūt no šīs zinātnes, ja tā tiktu praktizēta sistemātiski, patiesi un ar tīru sirdi.

 

Autors: Pandits Radžmani Tigunaits

No angļu valodas tulkojusi Kristīne Somere

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!