<< Visi raksti

Kas ir Yin Yoga?

0

2058

Viktorija Vudhola, Džonatans Setins @ 2015-03-12

Ilgi turētas stiepšanās pozas mazina sasprindzinājumu, uzlabo locītavu veselību un veicina piemērotus apstākļus meditācijai.

GALVENAIS IR ATBRĪVOTIES

Iņ ir spēcīgs veids, kā atbrīvoties kā fiziski, tā psiholoģiski. Tā ir samērā pasīvāka jogas forma, jo pozas tiek turētas 3-5 minūtes. Raksturīgas pozas ir nepilna vienkājainā baložu karaļa poza, noliekšanās uz priekšu sēdus, pasīva atliekšanās, piemēram guļošā tauriņa poza, čūskas poza ar atbalstu, apvērstā poza u.c.  Mēs cenšamies ārēji nenodarbināt muskuļus ap konkrēto locītavu, reizēm izmantojam palīglīdzekļus, lai atbrīvotos dziļākie muskuļi un saistaudi.

DARBS AR LOCĪTAVĀM

Vairumā fizisko aktivitāšu, tostarp jogas āsanu praksē, tiek uzsvērts muskuļu darbs, tāpēc reti padomājam, kas ir saistaudi un kur tie varētu atrasties.

Saistes (saista kaulus) un cīpslas (saista muskuļus pie kauliem) sastāv no saistaudiem. Pretēji muskuļiem, kas ir elastīgi un staipīgi, saistaudi ir plastiskāki, tāpēc tie ir vairāk un ilgāk jāiesilda, lai kļūtu lokanāki,  - tieši šī iemesla dēļ pozas iztur ilgāk.  Iņ jogas prakse palīdz padarīt locītavas elastīgākas un kustīgākas, kā arī veselākas. Piemēram, gurnu saistaudu atbrīvošana vienkājainā baložu karaļa pozā palīdz brīvāk kustēties arī citās pozās.

Saistaudi ieskauj arī katru ķermeņa muskuli un orgānu kā liela, adīta sega. Piemēram, atrodoties dziļā izklupienā, varat sajust, kā kājas pēdā iemetas krampis vai atbrīvojas pleci un kakls. Stiepšana aizdzen sasprindzinājumu tāpat, it kā jūs stieptu vilnas jaku, kas mazgājot sarāvusies. Kad viena daļa tiek maigi stiepta, tā var ievērojami ietekmēt arī pārējo ķermeni.

SARGIETIES, JA ESAT NO DABAS LOKANI

Ja muskuļi, saites vai cīpslas ir elastīgi, pastāv briesmas, ka iņ praksē varat sastiept locītavas. Strādājiet dinamiskāk, mazliet aktivizējot muskuļus, lai stiepšanās brīdī justu kaulus turamies dziļi locītavās.

IŅ JOGA DARBOJAS ARĪ ENERĢĒTISKĀ LĪMENI

Iņ joga , ko izveidojis jogas anatomijas speciālists Pols Grailijs, ir Indiešu jogas un ķīniešu daoistu filozofijas kombinācija. No daoisma aizgūts iņ (pasīvs, dziļš, sievišķīgs) un jaņ (aktīvs, ārīgs, vīrišķīgs) princips. Daudzas jogas skolas tāpat kā daoisti atbalsta priekšstatu par enerģijas kanāliem (jogā –nādi, daoismā meridiāni) pa kuriem plūst dzīves enerģija (prāna jeb čī), kas sastopas ķermeņa galvenajos centros – čakrās. Tiek uzskatīts, ka šie enerģijas kanāli atrodas saistaudos, un Dr. Hiroši Motojama, kā arī citi speciālisti ir to apstiprinājuši.

Ezotēriskā izpratnē iņ joga darbojas enerģētiskā līmenī, stimulējot prānas plūsmu pa nādī. Prāna bieži iestrēgst locītavās (kur sastopas ķermeņa daļas, īpaši gurnos, kaklā un plecos), tāpēc iņ joga ir iedarbīgs veids, kā izkliedēt šīs enerģijas blokādes.

Meridiānu teorijā enerģijas kanāli ir saistīti ar atsevišķu orgānu veselību, līdz ar to pasniedzējs var aicināt veikt pozu virkni, kas iedarbojas uz sirds, aknu vai nieru meridiānu. (Neesiet pārsteigti, ja pēc nodarbības, kurā strādāts ar nieru meridiānu, pastiprināti jāapmeklē tualete!)

Katrs iņ jogas pasniedzējs māca atšķirīgi, daži no anatomijas un fizioloģijas viedokļa vai budistu skatījuma, citi, pamatojoties uz kraniosakrālās sistēmas principiem. Citi uzsver psihiski garīgo un enerģētisko aspektu un izmanto subpersonību psiholoģiju, lai strādātu ar spēcīgām izjūtām, ko uzjundī iņ jogas nodarbības.

IŅ JOGA IR LĪDZSVARS DINAMISKAI JAŅ PRAKSEI

Ja esat ļoti satraukušies vai noguruši, dinamiska hatha jogas nodarbība, iespējams, nespēs mazināt stresu, īpaši, ja jāveic sarežģītas pozas. Ja esat sastrīdējušies ar labāko draugu, dinamiska nodarbība palīdzēs atbrīvot emocijas un sasprindzinājumu, tomēr tā ne vienmēr dos laiku, lai visu pārdomātu. Klusa, mierīga nodarbība, kuras laikā varat iegrimt sevī, palīdzēs apzināties, kas īsti ir noticis, un, ja nepieciešams, ieviest pārmaiņas.

Cilvēkiem, kas dzīvo piesārņotā pilsētas vidē, ir vajadzīga iespēja apstāties un norimt. Ja atļausieties iedziļināties sevī, iespējams, ievērosiet, ka esat nogurušāki, nekā domājat.

Iņ ir pasīva un nervu sistēmu atjaunojoša joga, tāpēc tā lieliski noder cilvēkiem, kurus nomāc stress, izdegšana vai hronisks nogurums.

IŅ PALĪDZ PIEVĒRSTIES MEDITĀCIJAI

Iņ joga māca praksi un koncentrēšanos, kas ir pirmā meditācijas pakāpe. Šajā jogas stilā jums nav jāsēž meditējot, kas daudziem ir grūti. Tā vietā ik pēc dažām minūtēm mainot pozas un iekšēji koncentrējoties uz dažādām sevis daļām, sevis apziņa kļūst arvien dziļāka. Pēc laika var iestāties nemiers vai garlaicība. Iņ jogā jūs izjūtat notiekošo, bet uz to nereaģējat. Ja pēc pāris minūtēm vienkājainā baložu karaļa pozā jūtat diskomfortu gurnos, varat aizdzīt šīs  sajūtas, domājot par to, ko darīsiet vēlāk, vai mainīt pozu. Iņ joga māca klātesošu meditāciju – apzināties šajā brīdī notiekošo un to nekādi neietekmēt. Kad būsiet sākuši ievērot paņēmienus, ar kādiem aizdzenat garlaicību vai diskomfortu uz vingrošanas paklājiņa, iespējams, izmantosiet tos arī ikdienas dzīvē: „Vai es esmu neuzmanīgs? Vai aizeju tiklīdz situācija kļūst nepatīkama?”

[R]

Avots: Joga ikvienam. Atrodi savu jogu.

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!