<< Visi raksti

Uzturs un tā ietekme uz veselību. Konstitūcijai atbilstoša ēdienkarte.

0

4830

Guna Selecka @ 2015-01-07

Daudzi uztura virzieni, kā ,piemēram, dalītais uzturs, svaigēšana, pilngraudu ēšana, Atkinsa diēta utt., tajā visā var apjukt un īsti nezināt ko mums ēst?

Ko dara ājurvēda savādāk? Visi virzieni pārsvarā runā TIKAI par ēdienu, bet ājurvēda ēdienu noliek „viduspunktā”, proti, pats svarīgākais ēšanas laikā esat jūs pats un nevis ēdiens. Dažkārt jūs pārstrādājat kādu ēdienu, dažkārt nepārstrādājat un paliekat slimi. Kas mainījies? Jūs individuālais stāvoklis ir mainījies, kaut gan ēdiens ir palicis tieši tāds pats.

Jautājums ir nevis par to, kas tajā ēdienā ir sastāvā, bet gan ko jūs kā ēdājs uzņemat no tā savā organismā. Tipiska kļūda – jūs ļoti gribat uzņemt daudz, daudz vitamīnus un tāpēc uzturā lietojat tikai gandrīz svaigus augļus un dārzeņus, dažādus salātus. Ja jūsu vielmaiņa un gremošanas uguns ir kārtībā, tad tā arī notiek – šie vitamīni tiek uzņemti. Bet, ja gadījumā Jūsu Agni ir vājš un vielmaiņa lēna, šie veselīgie salāti iziet cauri gremošanas sistēmai pat neuzsūcoties. Kur tad paliek visi vērtīgie vitamīni? Piedodiet, bet tas ir tualetes podā.

Jūsu individuālā konstitūcija, gremošanas aktivitāte, gadalaiks, pulksteņa laiks, pašas pārtikas kvalitāte u.c. faktori nosaka to, cik labi vai slikti tiks sagremota uzņemtā pārtika.

Ājurvēdas ēdieni nav diēta vai kāda īslaicīga kampaņa, tas ir dzīves stils, kas palīdz ēst sev atbilstošu ēdienu.

Ājurvēdā izšķir divus galvenos ēdiena iedalīšanas veidus – pēc individuālās konstitūcijas – Vata, Pitta un Kapha; un pēc trīs Gunām – Sattva, Rajas un Tamas. Šeit mēs īsumā apskatīsim visas.

Trīs Gunas

Gunas ir pamatkvalitātes – cik šis ēdiens ir tīrs un kādas ir to garīgās kvalitātes. Lai mēs varētu pilnvērtīgi dzīvot mums ir vajadzīgas visas šīs īpašības. Arī ēdienam piemīt šīs Gunas.

Sattva – esence, tīrs garīgums, gaisma, skaidrība, zināšanas, mīlestība. Liek mums celties no rīta.

Rajas – aktivitāte, iedvesma, enerģijas pilns, sāpes, vilšanās. Palīdz mums dzīvē iet uz priekšu.

Tamas – pasivitāte, tumsība, konstants, miegs. Palīdz aiziet gulēt.

Satvisks

Lielākoties viss svaigais, dabīgais, barojošais, viegli sagremojamais, viegli eļļainais un bagāts ar barības vielām, bioloģisks ēdiens.

Visi nogatavojušies un saldie augļi, svaigs piens, sviests, Ghee, saldais krējums, jogurts, dažādi graudaugi – kvieši, rīsi, amarants; Mung-pupiņas, dzeltenās lēcas, valrieksti, sezama sēklas, medus, niedru cukurs, Ahornsīrups, svaigi dārzeņi.

Radžaisks

Galvenokārt viss rūgtais, skābais, sāļais, asais, karstais, sausais, apstrādāti produkti, nenogatavojušies augļi, konservēti augļi, pārvārīts piens, siers, skābais krējums, biezpiens. Olas, pārsvarā visas garšvielas, ļoti asās garšvielas; sarkanās lēcas, sula no pudelēm, etiķis, fermentēti pārtikas produkti, zemesrieksti, ķiploks, olīves, tomāti, redīsi. Ļoti auksti ēdieni un dzērieni.

Tamasisks

Ēdiena atliekas, veci vai pārāk ilgi vārīti ēdieni, ātras pagatavošanas ēdināšana, Mikroviļņu krāsnī pagatavots ēdiens, ēdiens no burciņām, dzīvnieku produkti, alkoholiskie dzērieni, margarīns, piena pulveris, zivs, sīpoli.

 

Trīs pamatkostitūcijas

Katrai no došām, vai divu došu kombinācijai ir nepieciešama sava individuālā ēdiena izvēle, kas palīdz izlīdzināt kādas došas pārmērīgumu, mazināt sākuma slimības simptomus un galvenais – palīdz mums justies labāk.

Pamatlikums – ja Vata, Pitta vai Kapha ir ļoti izteikta vai  pārmērīgi iezīmējas, tad pareizais ēdiens atbilstoši došai palīdzēs mazināt simptomums.

Vata

Vata ir kustības princips, tās īpašības ir sauss un auksts, viegls, ne-gļotains un rupjš.

Pat ja Jums pamat konstitūcija ir cita (piem.Pitta), jebkurā dzīves posmā ir iespējams pavairot šo došu, kas var novest pie veselības traucējumiem.

Kas palielina Vatu?

  1. Ēdiens, kas ir sauss, auksts, rūgts un ļoti ass
  2. Maize, auksti ēdieni, konservanti
  3. Ķermeņa slodze, saspringums
  4. Daudz runāšanas, darbs ar stresu, TV, dators
  5. Slikts miegs, elektrība apkārt
  6. Bailes, bēdas, uztraukums
  7. Vējš, aukstums
  8. Dažkārt Vata doša palielinās veciem cilvēkiem
  9. Vatas laiks – 2.00-6.00/14.00-18.00 u.c.

Kā mēs varam izlīdzināt šo došu?

  1. Ēdiens, kas ir silts, mitrs, eļļains, salds (piens, mandeles, kartupeļi ...), sāļa garša.
  2. Ēdienam vislabāk jābūt vārītam, siltam un svaigam, viegli sagremojamam un nekad no ledusskapja!
  3. Nedrīkst sākt ar aukstu ēdienu – būs vēdera pūšanās.
  4. Miers, regularitāte, agri iet gulēt, pietiekama atbrīvošanās no stresa
  5. Izvairīšanās no aukstuma, sausuma, vēja
  6. Eļļas, it īpaši siltas (sezama eļļa, mandeļu eļļa), siltums
  7. Dažāda veida mitrināšana (piemēram, silta vanna)

Vatas došai, atšķirībā no citām, ļoti būtiska dienas sastāvdaļa ir brokastis, kurās viņai vajadzētu uzņemt ko saldu, viegli tvaicētus augļus, dažādu graudaugu putras. Vatas tipam ļoti piemērots ir garšvielu piens brokastīs, ko gan uzņem atsevišķi no ēdienreizes. Otrs svarīgākais laiks ir no 15:00-17:00, kad īpaši Vatas tipa cilvēkiem sāk palikt maz enerģijas. Tad vēlami arī graudaugu produkti, sāļi vai arī saldi produkti. Vatai ļoti ieteicami ir arī skābi produkti – augļi, tomāti, jogurts, šie produkti pasargā Vatu no pārmērīgas izkalšanas un stresa palielināšanās.

Pitta

Pittas došas īpašības ir nedaudz eļļains, šķidrs, karsts un skābs, kustīgs kā ūdens, penterējošs un ass. Pittu palielina – alkohols, pārmērīgs karstums, pārāk daudz saules staru (sauļošanās), dusmas, agresija, karsts, ass, skābs un sāļš.

Tipiska mūsdienu slimība – Izdegšanas sindroms, kas burtiski ir pārmērīgi sakāpināta Pitta doša, kad iekšējais uguns mūs pašus sadedzina. Palielinoties Pittas došai mūsos  rodas skāba vide – līdz ar to pieaug dažādu slimību risks (ādas problēmas, iekaisumi, sarkanas acis, vēdera problēmas).

Izlīdzināt palielinātu Pittu var ar :

  1. Auksti (bet ne ledaini), rūgti, saldi ēdieni un dzērieni
  2. Svaigi dārzeņi, salāti, spināti
  3. Melone, gurķi
  4. Uzturā samazināt skābus un asus produktus (citrusaugļi, tomāti, kafija, alkohols)
  5. Vajadzīga ikdienā struktūra
  6. KUSTĪBAS!!! – dažādas sporta aktivitātes. Caur sportu Pitta iegūst enerģiju!
  7. Savu vajadzību noformulēšana, mērķu uzstādīšana
  8. ATZINĪBA no citiem cilvēkiem
  9. Pozitīva domāšana un pašdiscilplīna

 

Kapha

Kaphas konstitūcijas pamatīpašības ir stabilitāte, paliekošas vērtības, viņi pārsvarā nav tik aktīvi un mobili kā citas došas. Parasti jau bērnībā mēdz būt nedaudz apaļāki, vairāk vērsti uz stabilām vērtībām.

Kaphas traucējumus izraisa:

  1. Gulēšana pa dienas vidu
  2. Kustību trūkums
  3. Nogurdinošas nodarbes
  4. Ēdiens – salds, skābs, sāļš, auksts, smags, „netīri” ēdieni
  5. No produktiem – jogurts, piens, Gī sviests, taukti, vīns, cukura produkti, gaļa
  6. Pārmērīga ēšana, it īpaši tad, kad iepriekšējā maltīte vēl nav sagremota
  7. Nepiemērota ēdienu kombinācija

Kaphas terapijā izmanto:

  1. Asus, savelkošus un rūgtus ēdienus
  2. Vairāk sausus, nekā šķidrākus un eļļainus ēdienus
  3. No saldumiem – medus (nekarsēt!)
  4. Badošanās kūres
  5. Kustības – dažkārt nākas disciplinēt
  6. Dažādas ājurvēdiskās procedūras – svedana, vannas, sausās masāžas (Garshan)

TRĪS DOŠAS UN AUGI

   Trīs došas eksistē arī starp augiem. Vatas augi izceļas ar trūcīgu lapotni, tie ir rupji, ar ieplaisājušu mizu, greizi, ar kroplīgiem zariem, nevienmērīgu augšanu un tajos ir maz sulu. Pitas augi atšķiras košām krāsām un krāšņiem ziediem; sulu daudzums mērens, sula var būt indīga vai arī izsaukt apdegumus. Kapha augiem raksturīga lēna augšana, izcila lapotne un liels sulas daudzums; tie ir blīvi, smagi, sulīgi, ar augstu ūdens saturu. Vai neredzat līdzību arī cilvēkos?

   Augsni, klimatu, ģeogrāfiskās zonas un valstis arī var iedalīt došu tipos. Pateicoties tādai klasifikācijai mēs labāk saprotam tām atbilstošās dzīvības formas un adaptēšanās veidus. Lapas un augļi (gaiss un ēteris) galvenokārt iedarbojas uz vatu. Ziedi (uguns) iedarbojas uz pitas stāvokli Sakņu sistēma un augu miza (pārstāv zemes un ūdens elementus) iedarbojas galvenokārt uz kaphas stāvokli.

Tabulā attēloti GALVENIE uztura principi katrai došai un tai piemērotākās garšvielas. 

Konstitūcija

Galvenie uztura principi

Garšvielas

Vata

Viegli sagremojams, silts, barojošs, salds, sāļš. Izslēgt grūti sagremojamu un aukstu uzturu.

Kumīns, krustnagliņas, ingvers, ķiploks, safrāns, hings

Pitta

Atvēsinošs, kraukšķīgs, salds, rūgts, enerģiju dodošs. Izslēgt skābu un asu.

Kardamons, koriandrs, kurkuma, fehnelis

Kapha

Viegls, silts, sauss, ass, rūgts, uzbudinošs. Izslēgt: pienu, treknus un saldus ēdienus.

Čilli, pipari, ingvers, kurkuma, Methi, sinepju sēklas.

Vata- Pitta

Salds, barojošs, stabilizējošs, regulārs, izslēgt pārāk asus ēdienus.

Kumīns, koriandrs, safrāns, kardamons, fenhelis

Vata -Kapha

Silts, viegli skābs un ass, viegli sagremojams. Neēst aukstus ēdienus vai daudz svaigus dārzeņus un augļus.

Ingvers, krustnagliņas, kanēlis, hings, kumīns, baziliks

Pitta- Kapha

Rūgts, savelkošs, izslēgt piena produktus. (Ja ir tieksme uz aptaukošanos)

Kurkuma, koriandrs, methi

Vatta-Pitta - Kapha

Daudzveidīgi, visi garšas virzieni

Ingvers, kumīns, baziliks, kardamons, safrāns

Autore: Guna Selecka, www.triguna.lv

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!