<< Visi raksti

Cukurs un citi saldinātāji

0

715

yogi.lv @ 2017-07-17

LABĀS ĪPAŠĪBAS

■ Cukurs remdē iedzimto vēlmi pēc saldas garšas.

SLIKTĀS ĪPAŠĪBAS

■ Cukura lietošana lielos daudzumos var izraisīt aptaukošanos.

■ Cukurs rada labvēlīgu vidi zobu caurumus veidojošu baktēriju attīstībai.

 

Rafinēts cukurs ir relatīvi jauns pārtikas produkts, plaši pieejams tas kļuva tikai 16. gadsimtā, tomēr nepagāja ilgs laiks, līdz cukurs kļuva par populārāko saldinātāju.

Cukurus nereti dēvē par katra dzīva organisma "cieto valūtu", jo visi augi un dzīvnieki ķīmiski uzglabā enerģiju cukura formā. Cukuri, kas ir piemēroti mūsu uzturam ir dabiskas vielas, ko saražo augi fotosintēzes ceļā. Uztura speciālisti izšķir divu veidu cukuru — cukurs, kas piešķir patīkamu garšu pienam, augļiem un saldajiem dārzeņiem, un cukurs, ko pievieno ēdienam tā gatavošanas, apstrādes un ēšanas laikā.

Uzturā visbiežāk lietotais cukurs ir saharoze, mums labi zināms kā baltais cukurs. Austrālijā cukuru iegūst no cukurniedrēm, ko audzē valsts ziemeļu daļā. Daudzviet citur pasaulē cukuru iegūst no cukurbietēm vai kukurūzas. ASV plaši tiek lietots kukurūzas sīrups, jo tas ir piemērots dažādiem rūpnieciski apstrādātiem pārtikas produktiem, tas piešķir papildu mitrumu, pagarina produkta derīguma termiņu, kā arī uzlabo to struktūru.

Uzturvērtība

Tā kā cukurs satur 99,9 procentus saharozes, tas ir ļoti tīrs produkts. Saharoze ir disaharīds (divkāršs cukurs), ko veido divi monosaharīdi (vienkārši cukuri) — glikoze (zināma kā asins cukurs, dekstroze vai vīnogu cukurs) un fruktoze (augļos esošais cukurs). Augļu, dārzeņu un piena cukurs ir saistīts ar vitamīniem, minerāliem, šķiedrvielām un taukiem. Savukārt cukurs "no paciņas" dod enerģiju kilodžoulos, tomēr nesniedz vērtīgas uzturvielas, tas arī apmierina mūsu vēlmi pēc saldumiem un var ietekmēt daudzu ēdienu garšu. Lai gan ir pierādīts, ka hiperakti-vitāte, akne, paaugstināts asinsspiediens un aptaukošanās ir tikai daļēji saistīta ar pārmērīgu cukura lietošanu, cukurs tomēr ir galvenais zobu bojāšanās cēlonis, turklāt cilvēki, kas bieži izvēlas saldas ātrās uzkodas, lai gūtu ātru enerģijas pieplūdumu, ar laiku sāk nevērīgi izturēties pret uzturvielām bagātiem, tomēr mazāk saldiem ēdieniem. Visa veida cukuri dod aptuveni vienādu enerģijas daudzumu — 17 kJ uz vienu gramu. Vidēji tasē baltā cukura ir 4000 kJ, ēdamkarotē baltā cukura — 320 kJ, un vienā tējkarotē — 80 kJ. Lai gan paša cukura enerģētiskā vērtība nebūt nav ļoti augsta, liela daļa saldumu, piemēram, šokolāde un konditorejas izstrādājumi, satur arī daudz tauku, kuros ir 37 kJ uz vienu gramu.

Krūzē (120 g) cukura glazūras ir aptuveni 1900 kJ. Lai gan cukurs ir tīra saharoze, rūpnieciski ražotam cukura glazūras maisījumam nereti pievieno nedaudz kukurūzas miltu, lai novērstu tā salipšanu. Šī iemesla dēļ cilvēkiem, kuriem ir alerģija pret kukurūzu, lietojot uzturā šādus produktus, pūdercukurs glazūrā vai desertos, var būt nevēlama alerģiska reakcija. Jēlcukuru — pirmos pārstrādes ceļā iegūtos cukura kristālus — vairs nepārdod, jo tajos var būt augsnes daļiņu, augu atlieku un insektu atlieku vai izkārnījumu paliekas. Mūsdienās kā tīru cukuru pārdod rafinētu un iekrāsotu cukuru, kam pievienots nedaudz sīrupa. 

Cik daudz ir par daudz?

Vienmēr ir bijušas diskusijas par to, cik daudz cukura iekļaut ikdienas uzturā. Patiesībā cukurs nemaz nav nepieciešams, tomēr cilvēkiem garšo saldi ēdieni, tādēļ veselības veicināšanas organizācijas cenšas izstrādāt ieteikumus.

Neatkarīgā Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un ANO Pārtikas un Lauksaimniecības organizācijas ziņojumā ir norādīts — dažādu svarīgu barības vielu aizvietošana ar cukuru var izraisīt aptaukošanos. PVO norāda — par spīti tam, ka cilvēki samazina pievienoto cukuru uzņemšanu, arī atspirdzinošajos dzērienos esošā cukura uzņemšanu, līdz mazāk nekā 10 procentiem no dienas kilodžoulu devas, viņiem tik un tā draud gan aptaukošanās, gan zobu veselības problēmas. Lielākā daļa cilvēku šādu daudzumu cukura uzņem tikai no viena atspirdzinoša dzēriena. Galvenā problēma — cukurs dod kilodžoulus, bet nedod ne olbaltumvielas, ne neaizstājamos taukus, ne vitamīnus, ne minerālus, ne šķiedrvielas. Ja jums ir liekais svars vai ciešat no aptaukošanās, jums tik un tā ir nepieciešamas visas svarīgākās uzturvielas, tomēr tajā pašā laikā jāsamazina uzņemto kilodžoulu daudzums. Samazināt cukura uzņemšanu ir loģiski, īpaši no atspirdzinošiem dzērieniem, konditorejas izstrādājumiem, cepumiem un lielas daļas desertu, kas cilvēkam kopā ar lielu cukura devu (un bieži vien arī tauku) diemžēl nedod svarīgākās uzturvielas.

Unikāls saldinātājs

Artišokos ir cinarīns, unikāla organiska skābe, kas stimulē salduma receptorus garšas kārpiņās. Pēc artišoku ēšanas daļai cilvēku uz neilgu laiku viss, pat tīrs ūdens, šķiet salds. Tomēr pūles pārveidot šo vielu par veikalā nopērkamu cukuru vēl nav vainagojušās ar panākumiem.

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!