<< Visi raksti

Īstā Šokolāde! Kādus labumus no tās mēs iegūstam?

0

1495

ANCE ANNA ŠTERNBERGA @ 2014-08-11

Šis raksts aicina iepazīties ar kakao auga vienreizēji augstās uzturvērtības profilu, ko iespējams samērā dāsnā apmērā iegūt ik pārdienas uzturā iekļaujot termiski neapstrādātu šokolādi(Raw), kuras kakao saturs svārstās 70-100% robežās, un nesatur nevajadzīgus cukurus, sīrupus, krāsvielas un aromatizētājus.

Pirms sākšu slavināt šokolādi, vai drīzāk kakao augu un pupiņas, vēlreiz lielākiem burtiem vēlos vērst Tavu uzmanību, ka piena, baltā, vai jebkura cita šokolāde, tās izstrādājums, trifeles, riekstiņi šokolādē, batoniņš ne tuvu nelīdzinās šajā rakstā aprakstītajai šokolādei un tās īpašībām un ietekmei uz veselību. Šis raksts neaicina Tevi ēst šokolādes tāfelīti katru dienu, jo „tur taču ir daudz antioksidantu”. 

Tātad, par labumiem..

Kakao ir viens no labākajiem naturālajiem avotiem sekojošām uzturvielām:

Antioksidanti

Kakao ir viens no bagātākajiem antioksidantu avotiem uz pasaules! Īpaši izcelt vēlētos trīs no spēcīgajiem antioksidantiem, kas sastopami kakao augā- polifenoli, katehīns un epikatehīns. Pēc svara kakao satur vairāk antioksidantu nekā sarkanvīns, mellenes, acaī, granātāboli un godži ogas kopā!

Antioksidanti pasargā mūs no vecuma izraisītām veselības problēmām un saslimšanās, tie palēnina novecošanās procesus, pasargājot šūnas no brīvo radikāļu posta. Augsta antioksidantu satura produkti uzlabo efektivitāti tādiem superaugiem kā medicīniskās sēnes(reišī, kordiceps, šaga, šitakē, u.c.), pau d’arco, kaķpēdiņa un citām, tas nozīmē lietojot tos kopā, tie viens otru tikai papildinās.

 

Magnijs

Kakao rādās, ka ir arī labākais avots vienam no sārmainu vidi radošiem minerāliem- magnijam.

Magnijs atbalsta sirdsdarbību, palielina smadzeņu darbības funkcijas, ierosina zarnu peristaltiku, atbrīvo menstruāciju krampjus, atbrīvo muskuļus, palielina lokanību, relaksē nervu sistēmu, piedalās stipru kaulu veidošanā un palielina ķermeņa sārmaino vidi, kas ir viens no labas veselības pamatlikumiem.

Magnija saturs uz 100g melnās šokolādes ir vidēji 327mg, kamēr „magnija pārpilnajos”(kā man skolā māca) tumši zaļajos, lapainajos dārzeņos un salātos tā saturs ir vien 79mg. Pupiņās un lēcās- 86mg, vīģēs- 69mg, banānos- 28mg, skumbrijā- 97mg.

Pagaidām dažos resursos man ir izdevies atrast ķirbju un sezama sēklas, kā labāku magnija avotu par kakao, 100g sastādot vidēji 360mg-550mg.

 

Dzelzs

Kakao satur 17mg dzelzs uz 100g. To pārspēj vien gliemjveidīgie- austeres, mīdijas un ēdamie gliemji, kā arī aknas, kas satur attiecīgi 28mg un 23mg magnija uz 100g.

Dzelzs ir ārkārtīgi svarīgs minerāls veselai organisma darbībai, tas palīdz apgādāt ķermeni ar skābekli, samazina mazasinības risku, kā arī piedalās citās svarīgās funkcijās.

 

Hroms

Hroms ir svarīga minerālviela cukura līmeņa līdzsvarošanai. Tipiska rietumu diēta izsmeļ hroma rezerves organismā, tādā veidā palielinot risku saslimt ar diabētu un aptaukošanos. Kakao pupiņas satur pietiekami daudz hroma, lai novērstu šī minerāla trūkumu.

 

Vitamīns C

Vitamīns C ir, manuprāt, vispopulārākais, tomēr tikai retais zina tā patieso iedarbību. C vitamīns ir antioksidants, kas lieliski sadarbojās ar vitamīnu E cīņā pret brīviem radikāļiem, novēršot iekaisuma procesus, audu un šūnu bojājumus, atbalsta imunitāti un palīdz asimilēt citas uzturvielas.

Kakao pupiņas satur ievērojami lielu daudzumu vitamīna C, salīdzinot ar citiem žāvētiem un kaltētiem augļiem. Lai iegūtu vitamīnu C no kakao pupiņām, pulvera  vai šokolādes- tiem ir jābūt termiski neapstrādātiem(Raw), jo jebkura veida karsēšana un rafinēšana iznīcinās visus vitamīna C krājumus.

Kakao satur arī ievērojami lielu daudzumu mangāna, cinka, vara, vitamīnus A, B1, B2, B3, un E.

 

Omega-6 taukskābes

Tā kā šī taukskābe tāpat kā citas poli nepiesātinātās taukskābes ir ļoti jūtīgas pret gaismu, karsēšanu un pārstrādi, arī pārstrādājot šokolādi, tā zaudē omega-6 taukskābju labvēlīgās īpašības, tā vietā radot trans taukus, kuri veicina iekaisuma procesus un aizkavē toksīnus ķermenī. Vēl viens iemesls kāpēc izvēlēties termiski neapstrādātu šokolādi vai tās pupiņas.

 

Feniletilamīni (FEA)

Feniletilamīni ir savienojumu klase, kas bagātīgi sastopama kakao augā(apmēram 2.2%). Tā kā feniletilamīni ir karstuma jūtīgi, tie nav sastopami konvencionālajā, kā arī organiskajā šokolādē, kas ir ražota izmantojot termisko apstrādi.

FEA ir nozīmīgākā ķīmisko savienojumu klase, ko cilvēka organisms ražo brīdī, kad mēs iemīlamies. Šis, iespējams, ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc mēs.. mīlam ēst šokolādi?

Lai gan es domāju, ka tas vairāk ir saistīts ar „apbalvojuma” centru smadzenēs, dopamīna izdalīšanos un vispārēju atkarību no saldumiem, kas liek „mīlēt” šokolādi. Cilvēki, ēdot tumšo šokolādi, kaut arī tā satur visus 90% kakao, nesaņem šos ķīmiskos savienojumus, jo tie ir iznīcināti kakao pupiņu karsēšanas procesā.

FEA piedalās modrības un koncentrēšanās spēju palielināšanā, kā arī dabīgi mazina apetīti, kas var būt labs palīglīdzeklis svara samazināšanā. Šī iemesla dēļ kakao pupiņas varētu palīdzēt tiem, kas mīl ēst ēšanas pēc, vai tāpēc, ka sāk palikt garlaicīgi.

 

Anandamīns

Anandamīns ir kanabinoīdu endorfīns, kuru cilvēka organisms dabīgi ražo pēc fiziskas aktivitātes. Kakao ir vienīgais augs, kura saturā ir atrasta šī viela. Anandamīns ir dēvēts par „svētlaimes ķīmiju”, jo tas tiek izdalīts brīdī, kad jūtamies lieliski. Kakao gan satur enzīmu inhibitorus, kas samazina ķermeņa spēju sadalīt anandamīnu. Tas nozīmē, ka tad, kad ēdam kakao, dabīgais anandamīns un/vai kakao saturā esošais anandamīns ceļo pa organismu ilgāku laiku, liekot mums ilgāku laiku justies lieliski!

 

Triptofāns

Kakao satur ievērojamu daudzumu triptofāna- neaizvietojamās aminoskābes, kas ir spēcīga garastāvokļa uzlabojoša uzturviela. Pētījumi liecina, ka triptofāna saturs kakao pulverī svārstās no 0.2 līdz 0.5%.

Triptofāna nozīmīgums uzturā ir būtisks „laimes hormona” serotonīna produkcijai. Kad triptofāns magnija ietekmē organismā reaģē ar vitamīnu B6 un B3, serotonīns var tikt sintizēts.

Triptofāns karstuma ietekmē tiek bojāts un iznīcināts, tāpēc jebkāda veida ēdiena gatavošana izmantojot termiskās apstrādes metodes izpostīs visu laimes prieku, ko šī aminoskābe spēj ieviest ķermenī. Tas gan attiecas uz jebkuru- ēdienu, lasi, jūraszālēm, gaļu, olām spinātiem-,ne tikai kakao pupiņām. Šis iespējams varētu būt iemesls, kāpēc depresija un drūms noskaņojums mūsdienās pieņemas apmēros.

Ēdot termiski neapstrādātu šokolādi, mums ir lieliskas izredzes uzņemt triptofānu, kļūt laimīgiem, smaidīgiem un apmierinātiem.

 

Serotonīns

Kakao satur ne tikai aminoskābi, kas veicina serotonīna veidošanos organismā, bet arī pašu laimes hormonu.

Serotonīns ir galvenais neiromediators ķermenī, un tas ir sastopam gandrīz jebkurā dzīvā radībā. Serotonīns palīdz ķermenim būvēt „Stresa aizsargvairogu”. Ja serotonīna līmenis ir augsts, pasaule varētu jukt un brukt, bet mēs.. vienalga justos lieliski! Un pretēji, ja serotonīna līmenis ir zems, viss uz pasaules var būt lieliski, bet mēs vienalga jutīsimies kā ellē.

 

Šķiedrvielas

Kakao satur neparastu veidu šķīstošo šķiedrvielu. Šī tipa šķiedrvielas ir tik ļoti piemērotas cilvēka gremošanas traktam, ka kakao var tikt sasmalcināts, saberzts un pat mikronizēts un vienalga palīdzēs iztīrīt un izbirstēt zarnu traktu, atvieglojot vēdera izeju.

 

Metilksantīni: kofeīns un teobromīns

Vai kakao satur kofeīnu? Pretēji vispārpieņemtajam uzskatam, ka šokolāde satur kofeīnu, Deivids Vulfijs savā grāmatā Superfoods apgalvo, ka sasmalcinātas kakao pupiņas (nibs) satur apmēram nulli līdz 1 miljono daļu kofeīna. Lai gan pētījumi ir dažādi, skaidrs ir viens, ka kofeīna saturs šokolādē nav sevišķi ievērojams, lai ietekmētu organismu un radītu atkarību.

Tomēr kakao vēl aizvien ir un paliek stimulants. Kāpēc? Kakao satur īpatnēju un interesantu vielu Teobromīnu, kas ir ķīmiski līdzīgs radinieks un kofeīna metabolīts.

Kakao parasti satur apmēram 1% teobromīna. Teobromīns ir efektīvs antibakteriāls līdzeklis, kas nogalina streptococci mutants(galvenais organisms, kas izraisa zobu bojāšanos). Teobromīns ir ķīmiskā ziņā radniecīgs kofeīnam, taču tas nestimulē nervu sistēmu, tas paplašina cardiovaskulāro sistēmu, atvieglojot sirdsdarbību. Šis ir viens no iemesliem, kāpēc kakao ir svarīgs komponents sirds veselības diētai.

2008.gadā Dr.Gabriela Kouzena klīniskā pētījumā atklāja, ka kakao nepaaugstina cukura līmeni asinīs, pretēji kofeīna saturošiem dzērieniem vai ēdieniem. Vēl vairāk, viņa atklāja, ka kakao ir pārsteidzoši maza ietekme uz cukura līmeni, nekā jebkuram citam produktam- tas paceļ cukura līmeni tikai par 6-10%, kamēr citi pārtikas produkti, kas satur stimulantus, to ietekmē vairāk par 30%.

Kaut arī kakao pupiņas tiešām ir uzturvērtības ziņā nepārspējami spēka zirgi, vēlreiz gribu atgādināt, ka tikai termiski neapstrādāta šokolāde(Raw) un kakao pupiņas sniegs Tev iepriekš minētos labumus!

Autore: Ance Anna Šterberga, www.topivesels.lv

 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!