<< Visi raksti

Oksidācija – viens no procesiem, kas veicina novecošanos

0

1399

Elizabete Peitone Džounsa @ 2015-06-27

Skābeklis ir dzīvības pamats. Tas rada enerģiju un ir absolūti neaizstājams lielākajā daļā vielmaiņas procesu, kas mūs uztur dzīvus.  Enerģiju un vitalitāti ir iespējams saglabāt tikai tad, ja katrai mūsu ķermeņa šūnai tiek nodrošināta nepārtraukta skābekļa un uzturvielu piegāde, bet ķermenī ir triljoniem šūnu. Tomēr skābeklis ir arī bīstams: tieši tāpat kā ābols kļūst brūns saskarē ar gaisu, oksidācijas procesi cilvēka ķermenī var izraisīt šūnu saindēšanos un bojājumus, kas paātrina novecošanās izpausmes, piemēram, grumbu veidošanos, ādas tugora un muskuļu tonusa mazināšanos, kā arī enerģijas izsīkšanu.

Vai zinājāt, ka par destruktīviem uzskatītie brīvie radikāļi pilda arī daudz noderīgu funkciju? Piemēram, tie darbojas kā šūnu „ziņneši”, uzbrūk baktērijām un palīdz pārvērst apēsto enerģijā.

Skābeklis ir ļoti aktīva ķīmiska viela, kas nepārtraukti cenšas pievienoties citā molekulām, kad tādas gadās ceļā. Šādas ķīmiskajās reakcijās rodas „brīvie radikāļi” – nestabili atomi ar nesapārotiem elektroniem (negatīvi lādētām daļiņām) ārējā slānī. Lai sevi stabilizētu, šie brīvie radikāļi „nozog” elektronus citiem savienojumiem, šādi radot vēl vairāk brīvo radikāļu. Šī destruktīvā kaskāde galu galā var izraisīt to, ko zinātnieki dēvē „oksidatīvo stresu” un elektronu zudumu no atomiem šūnu membrānās, proteīnos, lipīdos un gēnos. Ilgstošs oksidatīvais stress var bojāt šūnu struktūras, nesaudzējot pat DNS un RNS –organisma ģenētisko pamatu, kas satur organismam absolūti nepieciešamo informāciju.

ANTIOKSIDANTI GLĀBIŅAM

Lai gan organismam ir dažādi paņēmieni aizsardzībai pret oksidatīvo stresu, taču, ja tam pievienojas ārējie toksīni, piemēram, tabakas dūmi, alkohols, narkotikas, kaitīgas vielas pārtikas produktos un sadzīves ķīmijā, kā arī stress, liekais svars, UV starojums, slodze var izrādīties pārāk liela. Tieši tad var palīdzēt pareizs uzturs. Krāsaini produkti satur daudz antioksidantu – vitamīnus, polifenolus un citas augu izcelsmes uzturvielas, kas var neitralizēt brīvos radikāļus, reaģējot uz tiem. Var teikt, ka katra antioksidanta molekula sevi upurē, atdodot elektronu brīvā radikāļa molekulai un šādi aizsargājot no bojājumiem citas svarīgas molekulas. Galvenie antioksidanti ir vitamīni C un E; karotinoīdi, piemēram, likopēns un luteīns; polifenoli – flavonīdo un rezveratrols; ķīmiskie elementi selēns un cinks, kas palīdz brīvo radikāļu neitralizēšanai nepieciešamajiem antioksidantu enzīmiem.

Tiek iegūti arvien jauni pierādījumi, ka palielinot antioksidantu daudzumu uzturā, ir iespējams pagarināt tā dēvēto „funkcionālo mūža ilgumu” (laiku, kad organisms strādā labi), un tas ir atjaunināšanas pamats. Ēdot produktus, kas satur daudz antioksidantu, jūs varat sevi aizsargāt pret oksidatīvo stresu, mazināt šūnu bojājumus un veicināt atjaunināšanu un augstu enerģijas līmeni neatkarīgi no sava vecuma.

ĒDIENAM IR JĀBŪT KRĀSAINAM

Aplūkojiet savu šķīvi! Ja tas ir pilns ar tumšbrūnām un baltām ēdmaņām, tad jūs nesaņemat nepieciešamo antioksidantu daudzumu. Katrā maltītē ir jāizvēlas koši augļi, dārzeņi un nerafinēti produkti – pētījumi rāda, ka melnie, sarkanie un brūnie auna zirņi satur 30 reizes vairāk aktīvu antioksidantu nekā bēšie, bet kartupeļi ar sarkanu vai purpurkrāsas mizu satur divas reizes vairāk antioksidantu nekā kartupeļi ar brūnu mizu. Tātad ēdienam jāizvēlas šādas krāsas:

  • Zaļa un tumšzaļa, kā lapu kāpostiem, spinātiem, selerijām, cukini un kivi;
  • Dzeltena un oranža, kā citroniem, burkāniem, saldajiem kartupeļiem, ķirbjiem un aprikozēm;
  • Sarkana kā tomātiem, arbūziem un sarkanajām pupiņām;
  • Dzeltenbrūna, kā kviešu dīgstiem, riekstiem, sēklām un augu eļļām;
  • Zila/ purpura, kā baklažāniem, bietēm, mellenēm, zilenēm, vīģēm un sarkanajām vīnogām;
  • Brūni sarkana/ melna, kā lobītām kakao pupiņām, zaļajai tējai, tumšajai šokolādei (protams, ievērojot mērenību!)

Ēdiet vairāk dzeltenu un oranžu dārzeņu un augļu.  Pēc 2 mēnešiem āda iegūs vieglu iedeguma krāsu un mirdzumu – kā cilvēkam, kas tikko atgriezies no slēpošanas kūrorta. Tas patiešām ļauj izskatīties jaunākam.

5 procesi, kas veicina novecošanos.

Avots: Elizabete Peitone Džounsa, "Ēd, lai būtu jauns!", Zvaigzne ABC.

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!