<< Visi raksti

Veselīgās uzkodas - ko izvēlētie birojā un ceļojot

0

1578

Irina Azārova @ 2015-07-06

Uzkodas ir tikpat svarīga ēdienreize kā brokastis, pusdienas un vakariņas. Reizēm uzkodu nozīmīgums dietologu un uztura speciālistu acīs ir vēl svarīgāks. Izrādās, ka pat cilvēkiem, kuri seko līdz savam uzturam un atbildīgi pret to izturas, tieši uzkodas ir laiks, kad tiek lietoti ne tik veselīgi un pat kaitīgi produkti. Šim riskam visvairāk pakļauti ir ofisa darbinieki, kuriem ne vienmēr ir pieejamas veselīgas uzkodas darba laikā.  Šokolādes, cepumi, batoniņi, bulciņas un kartupeļu čipsi, kuri bieži vien pārdodas uzkodu automātos, nedod ķermenim neko labu, gluži pretēji. Tie atņem enerģiju un mundrumu, samazinot darba spējas.  Šis labo pārtikas vielu trūkums kompensējas bagātīgās vakariņās, kas attiecīgi ietekmēs gan veselību, gan figūru.  Dietologi un uztura speciālisti apgalvo, ka tieši nepareizas uzkodas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc mēs pārēdamies un aptaukojamies.

Pašās uzkodās nav nekas slikts, gluži pretēji, ievērojot mēru un sekojot veselīga uztura principiem, uzkoda var kļūt par veselības atslēgu, kas nodrošinās labu pašsajūtu un kalpos par enerģijas avotu visas dienas garumā.

VAJAG TIKAI PIETURĒTIES PIE PĀRIS NOTEIKUMIEM:

Vislabākais laiks vieglām uzkodām ir otrās brokastis (apmēram ap 12 dienā) un launags apmēram 5 vakarā.

Jo sātīgāka bija pamatmaltīte, jo vieglākai jābūt uzkodai. Pēc kārtīgām brokastīm vai pusdienām nevajadzētu neko ēst vismaz 3-4 stundas.

Pirms kaut ko apēst, ieklausieties savā organismā. Ļoti bieži mēs jaucam izsalkuma sajūtu ar slāpēm.  Un visbiežāk noguruma sajūtu izraisa pārāk mazs ūdens patēriņš.  Tāpēc, ja pēc kārtīgas maltītes ir pagājusi tikai stunda un jūs jau atkal jūtat izsalkumu, tad iedzeriet ūdeni ar citronu, jauna kokosrieksta sulu vai augu tēju. Iespējams, tas ir tieši tas, kas jūsu organisma šobrīd ir nepieciešams.

Nekad nepaļaujieties uz savu gribasspēku, labāk ir būt sagatavotam jau laikus un izsalkumu sagaidīt pilnā kaujas gatavībā.  Labs stimuls veselīgām uzkodām darbā vai ceļojot ir stilīgas pusdienu kārbas iegāde un pareizu produktu saraksta sastādīšana pirms iešanas uz lielveikalu vai tirgu.

KĀ IZVĒLĒTIES NO LIELĀ PIEDĀVĀJUMU KLĀSTA VESELĪGAS UZKODAS UN KĀ TĀS SAKOMBINĒT KOPĀ?

1.OGAS UN AUGĻI

Sezonā vislabāk ir iegādāties svaigus, bet ziemas sezonā nelielos daudzumos variet lietot žāvētus, dehidrētus augļus un ogas un pat augļu čipsus. Ogas un augļi satur daudz šķiedrvielas, vitamīnus un antioksidantus. Tumšas krāsas ogas labvēlīgi ietekmē redzi (īpaši svarīgi tiem, kas daudz laika pavada sēžot pie datora), uzlabo ādas krāsu un stāvokli. banāni kā uzkoda noderēs tiem, kuri aktīvi domā un strādā ar prātu, bet apelsīns un kivi tiem, kas grib iegūt mundrumu un sajust svaigumu.  Ābolu šķēlītes kombinācijā ar labu riekstu sviestu (bez konservantiem un cukura) remdēs izsalkumu un dos spēku jauniem sasniegumiem.

2. SAGRIEZTI DĀRZEŅI

Diētiskāks, bet ne mazāk sātīgs uzkodu variants. Īpaši, ja to savieno ar tik veselīgu mērci kā gvakamoli no avokado, riekstu sviestu, tahini vai humusu. Ideāli šim variantam būs burkānu, paprikas, gurķu un seleriju salmiņi.

3. RIEKSTI UN SĒKLIŅAS

Ideāli piemērots tiem, kuriem ātri jāatjauno enerģijas līdzsvars ķermenī.  Pateicoties tajos esošajām augu taukvielām, tie stimulē un baro smadzenes, atbalstot to svarīgu lēmumu pieņemšanas brīdī. Taču atcerieties ievērot mēru lietojot šos produktus uzturā!

4.  ŽĀVĒTI AUGĻI

Ceļojot, kad svaigi augļi un ogas nav pieejami, izlīdzēties var ar žāvētiem augļiem. Tos vienmēr var ērti paņemt līdzi uz darbu vai braucot ar auto garākus gabalus, un pateicoties no saldai garšai, tie var aizvietot kaitīgās konfektes un bulciņas. Svarīgākais nosacījums izvēloties šādas uzkodas ir dabiskums un mērenība. Žāvēti augļi nav sukādes, tajos galvenais nav skaists izskats un krāsa, bet gan konservantu, krāsvielu un cukura neesamība.

5. ENERĢIJAS BATONIŅI

Ļoti laba uzkoda esot ceļā var būt arī enerģētiskie batoniņi un konfektes – ar dabīgām sēklām, riekstiem, auzu pārslām un žāvētiem augļiem. Tos varat pagatavot paši vai nopirkt jau gatavus.

6.DABĪGĀ RŪGTĀ ŠOKOLĀDE

Neliels dabīgās rūgtās šokolādes gabaliņš – vēl viens veids kā ātri un garšīgi sevi uzmundrināt.  Šeit noteikumi ir skaidri – nekāda cukura un jo lielāks kakao saturs procentuāli, jo labāk.  Dabīgā, rūgtā šokolāde atbrīvos no stresa, dos enerģiju un uzmundrinās tāpat kā tasīte kafijas. Tāpat šokolādes mīļotājiem var patikt dabīgās kakao pupiņas.

7. VEĢETĀRIE SUŠI

Lieliska alternatīva sviestmaizei būs porcija zaļumu un/vai dārzeņu ietīti nori suši lapā. Kombinācijā ar pašgatavotu mērci, tāda uzkoda spēs sacensties pat ar pusdienām vai vakariņām.

8.VISBEIDZOT, VESELĪGA UZTURA ZVAIGZNE – SMŪTIJS

Ne tikai lielisks brokastu aizvietotājs, bet arī ideāla uzkoda.  Tiem, kas daudz „strādā ar galvu” jāpievieno kokteilim čia sēklas, bet tiem, kam vajadzīga fiziskā enerģija spirulīnas vai maka saknes pulveris.

Neaizmirstiet, ka pret uzkodām ir jāizturas tikpat atbildīgi kā pret pašu maltīti. Veltiet šim procesam uzmanību, atejiet tajā brīdi no datora un nesarunājieties ar kolēģiem. Tad uzkoda sniegs jums labumu un labu garastāvokli.


Irina Azārova – pārliecināta veģetāriete, zaļā dzīves veida „guru” un restorānu tīkla „Fresh” dibinātāja. 

Avots: http://yogajournal.ru/body/food/poleznye-perekusy/

Foto: Anna Verdina

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!