Rubrika kas? tavā šķīvī? stāstīs par dažādiem cilvēkiem, kurus mums gribētos dēvēt par veselīga dzīvesveida vēstnešiem.  Šī rubrika nepretendē uz veselīga uztura mācībstundas statusu, bet ir sava veida jautrs piedzīvojums,  lai ar vieglumu un smaidu iedvesmotu uz veselīgām pārmaiņām arī citus.

<< Visi raksti

Līga Andžāne

0

2380

LĪGA ANDŽĀNE @ 2014-12-09

-Bloga HappyWhispers radītāja

-Veselīga uztura un dzīvesveida sludinātāja

-Dzīves baudītāja

-Iedvesmas avots

1.  Tu ēd, lai dzīvotu vai dzīvo, lai ēstu? 

Ēdienam manā dzīvē ir ļoti būtiska loma, jo īpaši pēc tam, kad uz savas ādas pārliecinājos par veselīga, sabalansēta uztura dziedinošo spēku. Manu dzīvi un attieksmi pret ēdienu mainīja diagnoze vēzis – metos pētīt un izzināt, kā palīdzēt organismam atgūties pēc ķīmijterapijas, un ēdiens kļuva par lielu palīgu ķermeņa attīrīšanā un atveseļošanā. Savukārt šobrīd uzturs ir viens no veidiem, kā es diendienā rūpējos par to, lai stiprinātu savu imunitāti un būtu vesela ilgtermiņā. Savā pieredzē, dzīves izjūtā un receptēs dalos blogā HappyWhispers.lv 

2. Veselīgs uzturs, tavuprāt ir...

Veselīgs uzturs palīdz mums būt veseliem, tātad – neslimot. Tas stiprina mūsu dabiskās aizsargspējas, palīdzot organismam pašam tikt galā ar vīrusiem un citiem slimību ierosinātājiem. Ilgtspējīgai labsajūtai, sātam un enerģijai ir nepieciešams veselīgs līdzsvars, tāpēc ir pietiekami jāuzņem gan olbaltumvielas, gan ogļhidrāti, gan labie tauki. Un, protams, jo ēdiens ir dabiskāks, svaigāks un mazāk pārstrādāts, jo labāk.

3.  Manu ēdienkarti, lielākoties, veido...

Ikdienā mans uzturs ir lielākoties vegāns – raugos, lai tajā dominētu svaigi, termiski neapstrādāti augu valsts ēdieni. Aukstajā sezonā, protams, sanāk biežāk vārīt, cept un sautēt, bet vasarā gatavoju, galvenokārt izmantojot svaigēšanas metodes. Savu dzīvi vairs nespēju iedomāties bez zaļajiem kokteiļiem un svaigi spiestām dārzeņu un zaļumu sulām (green juice). 

4.  Manā ledusskapī nekad nav...

Gaļas! To neēdu jau kopš pamatskolas gadiem un gatavojusi esmu vien pāris reizes mūžā, kaut pa vidam banketos vai viesībās esmu mazliet paflirtējusi ar uzkodām, kuru sastāvā ir prošuto šķiņķis vai čorizo desa. Nesen arī pagaršoju mērci, kuras sastāvā bija maltā gaļa, tomēr gaļa galīgi nav tas produkts, kas man kārotos. Pati vairs nepērku un negatavoju arī olas, bet, ja tās būs ieceptas pankūkās, kūkās vai kēksiņos, neatteikšos pagaršot – man vienkārši nepatīk olas tīrā veidā.

5.  Mans veselīgākais našķis...

Nekad neesmu bijusi īpaši kāra uz saldumiem, īpaši konditorejas izstrādājumiem, taču reizumis sakārojas kaut kas garšīgs, un ir forši, ja tad varu pagatavot vai iegādāties kaut ko salīdzinoši veselīgu. Mana vājība ir vegānu šokolādes brauniji un raw šokolāde, kas gatavota pēc svaigēšanas metodes, izmantojot raw kakao vai keroba pulveri,  kakao sviestu, kokosriekstu eļļu un agaves sīrupu. Klāt var pievienot žāvētus augļus un riekstus. Ģimeni patīk palutināt ar dažādiem mafiniem no pilngraudu vai griķu miltiem

6.  Vai veselīgs vienmēr ir garšīgs? Un vai tu mēdz lietot uzturā kaut ko, kas nav garšīgs, bet ir veselīgs?

Tas ir mīts, ka veselīgs uzturs bieži vien nav garšīgs! Lai dārzeņi garšotu interesantāk, ir jāliek lietā fantāzija un jārada mērces vai piedevas, kas maltītei piešķir papildus rozīnīti. Mans nesenais ceļojums uz Bali un turienes veselīgo kafejnīcu piedāvājums kārtējo reizi apliecināja, ka veselīgi var būt pat ļoti garšīgi, tikai reizēm tas prasa vairāk izdomas un pacietības gatavošanas procesā.

7.  Viena tipiska diena tavā mūžā; kāda ir tās ēdienkarte:         

Brokastis... – Siltajā sezonā – divas glāzes zaļā kokteiļa, ziemā –  sātīga, riekstu pienā vārīta putra ar roiboša tēju vai muslis ar riekstu pienu un augļiem. 

Pusdienas… Liela bļoda salātu ar siltām piedevām – kvinoju, lēcām, griķiem  u. tml. vai krēmzupa.

Vakariņas... Krāsnī cepti saldie kartupeļi, bietes un burkāni ar paštaisītu Indijas riekstu un bazilika pesto. Receptes dažādiem pamatēdieniem var aplūkot manā blogā. 

Našķi starp ēdienreizēm? (ja ir...)

Žāvēti augļi un izmērcēti rieksti vai kāds auglis. Aukstajā sezonā starp maltītēm bieži dzeru lielu krūzi roiboša tējas ar saldo krējumu vai riekstu pienu – tas man ir kā saldais ēdiens. Ja ir kārumnieka dienas, pie tējas uzgrauzīšu kādu cepumu, piemēram, no The Beginnings "bezgrēka" konditorejas klāsta.

8.  Bez kā tu nevari iedomāties savu ēdienkarti?

Bez svaigiem, ekoloģiski tīriem dārzeņiem un zaļumiem. Tas manu dzīvi Latvijā ziemas sezonā padara mazliet grūtāku, jo piedāvājums veikalos vai tirgū lielākoties neatbilst manām vēlmēm un kvalitātes prasībām – daudz naudas tiek atstāts eko bodītēs… Manā virtuvē vienmēr būs arī kokosriekstu eļļa un dažādas auksti spiestas eļļas salātu mērču gatavošanai, kā arī kvinoja, bioloģiskie griķi, virkne pākšaugu un dažādas garšvielas, kas lieliski papildina augu valsts ēdienus.

9.    Mana šī brīža mīļākā recepte ir

Esmu aizrāvusies ar dažādām brokastu putrām no auzu pārslām, kvinojas un čia sēklām, kuras gatavoju, izmantojot dažādus paštaisītos riekstu pienus  vai veikalā nopērkamo kokosriekstu pienu, pievienojot dažādus augļus un kokospalmu ziedu cukuru vai kļavu sīrupu.

1o.     Mīļākā ēšanas vieta ārpus mājas...LV vai ārzemēs... 

Latvijā man ir grūti ar baudu paēst ārpus mājām, bet labā atmiņā palikušas pusdienas ar draugiem restorānā MUUSU. Nevaru nepieminēt arī Raw Garden , veselīgās ēdināšanas pionierus Rīgā. Nesen atgriezos no teju divus mēnešus gara ceļojuma uz Bali, kur ēdiens bija izcili garšīgs  – ēdu tik daudz, ka pat pieņēmos svarā! Ubudā manas mīļākās veselīgo pusdienu vietas bija Kafe , Soma Cafe  un jogas studijas Yoga Barn kafejnīca Garden Kafe. Savukārt Seminjakā divas izcilas vietas veselīgām maltītēm ir Down To Earth Organics  un Divine Earth . Ja šādas ēstuves būtu Rīgā, es biežāk ēstu ārpus mājām. Sapnis ir apmeklēt Sarmas Melngailis svaigēšanas restorānu Pure Food And Wine Ņujorkā, Tanya’s Cafe  Londonā un Ground Organics Austrālijas piekrastes pilsētiņā Mooloolaba. 

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!