Rubrika kas? tavā šķīvī? stāstīs par dažādiem cilvēkiem, kurus mums gribētos dēvēt par veselīga dzīvesveida vēstnešiem.  Šī rubrika nepretendē uz veselīga uztura mācībstundas statusu, bet ir sava veida jautrs piedzīvojums,  lai ar vieglumu un smaidu iedvesmotu uz veselīgām pārmaiņām arī citus.

<< Visi raksti

Veselīga uztura un jogas baudītāja Inese Tone

0

1431

yogi.lv @ 2015-04-17

Tu ēd, lai dzīvotu vai dzīvo, lai ēstu?

Laikam jau otrais variants. Ēst un gatavot ir mans hobijs, baudījums, meditācija un sava veida izaicinājums, taču nenoliedzami ēdiens ir nepieciešams dzīvības funkciju uzturēšanai.

 Veselīgs uzturs, tavuprāt ir...

Katram organismam ir individuālas prasības, taču eksperimentējot ar sevi, esmu secinājusi, ka manam organismam veselīgs uzturs ir gandrīz vegānisks (lietoju medu un retumis kādu piena produktu), balstīts pārsvarā uz augļiem, dārzeņiem, pākšaugiem un dažādiem riekstiem, maz graudaugiem, bez cukura, bez baltajiem miltiem un rafinētiem produktiem vai pusfabrikātiem. Cenšos uzturā iekļaut daudz svaigas un termiski neapstrādātas pārtikas – tad jūtos viegli un moži. Protams šad un tad mēdzu apēst arī kaut ko pavisam neveselīgu, piemēram, smalkmaizīti.

 Manu ēdienkarti, lielākoties, veido...

Augļi, dārzeņi, rieksti un pilngraudu graudaugi.

 Manā ledusskapī nekad nav...

Gaļa, zivis, olas

 Mans veselīgākais našķis... Našķi starp ēdienreizēm?

Ēdiens, kas reizē ir arī našķis un, kuru es varu apēst tonnām ir augļu/ogu salāti – sagriež gabaliņos visdažādākos augļus, pievieno ogas un ēd. Nevajag nekādas mērces, augļi sulojoties paši to izveido. Tā kā augļi lielākoties ir ar atvēsinošu efektu, vēsākā laikā es pievienoju krietnu šķipsnu kanēļa, kuram ir sildošas īpašības. Vasarā, savukārt, papildinu garšas buķeti ar smalki kapātām piparmētrām.

Saldumus un našķus lielākoties gatavoju svaigēdāju stilā, lai arī reizēm izcepu kādus auzu miltu cepumus vai plātsmaizi.

Vasarā ļoti patīk dažādi vegāniskie “saldējumi” no sablendētiem saldētiem banāniem, mango un dažādām piedevām.

 Vai veselīgs vienmēr ir garšīgs? Un vai tu mēdz lietot uzturā kaut ko, kas nav garšīgs, bet ir veselīgs?

Man, piemēram, ne visai garšo ķirbis. Bet tas ir ļoti veselīgs un mana mamma tos audzē savā dārzā, tāpēc es cenšos pieiet radoši un iekļaut to ēdienos daļēji maskējot ķirbīgo garšu. Spiežu to arī sulā, kopā ar burkāniem, apelsīniem un āboliem, kā arī blendēju klāt smūtijiem – galvenais nepielikt par daudz, lai garša nesāk dominēt.

 Viena tipiska diena tavā mūžā...kāda ir tās ēdienkarte:

Brokastis: Man kopš bērnības nepatīk un neprasās ēst brokastis, tāpēc ar varu sevi nespiežu. Rītu sāku ar puslitru remdena ūdens – bez tā nevaru sākt kustēties. Otrajās brokastīs spiežu sulu – arī puslitru vai blendēju dažādus ogu-augļu kokteiļus. Ja rīts steidzīgāks un nav laika mazgāt sulu spiedi vai blendēt, apēdu vienkārši kādu augli.

Pusdienas: Gatavoju dažādus vegāniskus ēdienus. Patīk receptes izdomāt pašai. Šoziem ļoti bieži gatavoju dārzeņus cepeškrāsnī ar indijas riekstu aizdaru. Sagriež dažādus dārzeņus gabalos un mazliet ieeļļotā veidnē cep cepškrāsnī. Kamēr dārzeņi cepas, iemērc sauju indijas riekstu. Kad dārzeņi nāk gatavi, sablendē riekstus ar ūdeni, citronu sulu un garšvielām, piemēram, rauga pārslām, sierāboliņu un sinepēm, un pārlej pāri dārzeņiem. Reizēm mērcei pieblendēju arī spinātus vai citus zaļumus.

Vakariņas: Mans maizes darbs beidzas visai vēlu vakarā un pārrodoties mājās neizbēgami gribas ēst. Tāpēc iespēju robežās cenšos vismaz neēst neko ļoti smagu un grūti sagremojamu, lai gan ne vienmēr izdodas. Ideālā variantā tie ir kādi svaigie salāti ar šķēli labas maizes (mans favorīts ir Ķelmēnu rupjmaize) un riekstu “sieru”.

Bez kā tu nevari iedomāties savu ēdienkarti?

Bez svaigiem augļiem un ogām, bez turku zirņiem, indijas riekstiem un mammas vārītas pupiņu zupas.

 Mana šī brīža mīļākā recepte ir...

Sātīgie salāti. Divām personām vajadzēs vienu garo gurķi, bundžu ar turku zirņiem, divus nelielus avokado, mazliet citronu sulas, čat masalu (nopērkama garšvielu veikaliņos, ja slinkums to meklēt, salāti labi garšos arī ar ķiplokpipariem) un mazliet sāls.

Kad gribas salātus papildināt ar jaunām niansēm, tiem var pievienot arī olīvas, kaltētus tomātus eļļā vai ledussalātu, kā arī visdažādākos diedzējumus.

 Mīļākā ēšanas vieta ārpus mājas...LV vai ārzemēs... 

Ļoti reti, bet ar lielu prieku, ļaujos Street Burger burgerim ar portobello. Patīk arī Raw Garden, lai gan nesanāk tur bieži iegriezties.

Vēl es joprojām skumstu pēc Kamadenas, tā aizvērās jau pirms vairākiem gadiem, bet tur bija fantastiski garšīgs ēdiens un tā atradās netālu no manas darbavietas.

Vispār ar lielu prieku vēroju, kā Rīgā atveras aizvien vairāk jaunu vietu, ar plašu veģetāro un vegānisko ēdienu piedāvājumu, bet esmu ļoti pieradusi gatavot mājās, tāpēc vēl nav sanācis tās apmeklēt.

Komentāri

Šim rakstam nav komentāru.

Lai pievienotu komentāru, ir jāielogojas!