Jogas aizsākumi Latvijā

Latvijā varam pamatoti lepoties ar ilgstošām jogas praktizēšanas tradīcijām. Šajā jomā Rietumu pasaulē bijām vieni no pirmajiem un mūsu meistari sasniedza augstus rezultātus, ko novērtēja arī indiešu skolotāji.

Zināma interese par Indijas filozofisko domu atrodama Latvijā jau agrāk, bet organizētas formas tā sāka iegūt līdz ar Latvijas brīvvalsts izveidošanos un nostiprināšanos, kad 1924.gadā sāka formēties organizācija, kas vēlāk kļuva plašāk pazīstama kā Latvijas jogas biedrība. Sākotnēji to nodibināja un formāli tā tika reģistrēta 1925.gada 1.aprīlī kā Parapsiholoģijas biedrība. Šīs biedrības pirmā valdes priekšsēdētāja bija Emma Apare (vēlāk pazīstama kā Emma Balodis).

Vēlāk, 1930.gadā Emma Apare-Balodis kopā ar savu vīru Aleksandru Balodi nodibināja jau citu organizāciju “Latvijas garīgo zinātņu biedrību”, kuras statūtos jogas studijas palika tikai kā viens apakšpunkts starp daudziem, ko starp bijusī Parapsiholoģijas biedrība pamazām pilnībā ievirzījās tieši praktisku jogas studiju virzienā. Taču jogas un Indijas filozofiskās domas jautājumi tajā bija priekšplānā jau no biedrības darba pašiem sākumiem.

Biedrības ikmēnešnieks “Zvani” (1926. – 1928.) publicēja virkni rakstu par dažādām jogas formām un arī par jogas mācību kopumā. Aktīvs autors par šo tēmu bija Rūdolfs Krīgers (izdeva arī grāmatu “Indijas jogu elpošanas vingrinājumi” un dažas citas nelielas brošūras), un pirmo reizi kā aktīvs autors šajā žurnālā parādās arī vēlākais Latvijas jogas biedrības līderis Harijs Dīkmanis (ar parakstu H.D.).

Klausīties interviju ar Harija Dīkmaņa kungu, kurā viņš stāsta par savu dzīvi 1979.gads ASV.

30-to gadu sākumā biedrību valdes priekšsēdētāja lomā pabija biedrības pastāvīgi aktīvisti un valdes locekļi K. Šubergs un Jānis Veselis, bet vēlāk vairākus gadus biedrību vadīja un tās nedalītais līderis bija Harijs Dīkmanis. Pēdējā biedrības darbības gadā – 1940.gadā – tās valdes priekšsēdētājs bija Osvalds Kolbergs.

Biedrība aktīvi sadarbojās ar vairākiem tā laika redzamākajiem indiešu jogas skolotājiem, bet visvairāk ar Šri JogendruŠri Ramana MaharišiSvami (vēlāk Paramahamsu)Jogānandu un Šri Svami Šivānandu Sarasvati no Rišikešas).

Ko par Latvijas joga biedrību vēstīja Indijas jogas prese

Tālāk redzamie attēli ņemti no 1937. gada “The Second Annual Report of the Divine Life Society” Rishikesh, India.

Harija Dīkmaņa raksta fragmenti no Divine Life Society 1938.gada izdevuma “Brīnumu brīnums”

“Mūsu valstī jau vairākus gadus pastāv Jogas biedrība, kuras mērķis ir mācīt jogas praktisko pusi. Varētu precizēt, ka biedrības mērķis ir mācīt jogas reālās tehnikas kā tās māca Indijas lielie skolotāji un nevis kādu Amerikas vai Eiropas adaptāciju vai pseidojogismu.

Mēs šeit iepazināmies ar Viņa Svētību Šri Svami Šivanandadži Maharadž un viņa rakstiem visai nesen. Taču šī iepazīšanās izraisīja apbrīnojamas izmaiņas Jogas biedrības aktivitātēs. Šobrīd biedrība patiesībā attiecībā uz savām aktivitātēm un lekcijām funkcionē kā Rišikešas Šivanandas “Divja Dživan” atzars. Vienā rāvienā Svami Šivananda Maharadž iekaroja lielu skaitu Latvijas Jogas biedrības jogas studentu. Cēloņus nav tālu jāmeklā. Arī biedrības līderi ir ne mazāk, ja ne vairāk, pateicīgi Šri Svamidži.

Te mēs mācījām vairākas jogas krijas biedrības biedriem. Modernajā Indijā šobrīd notiek Hatha jogas atdzimšana. Latvijas biedrības vadītāji māca saviem studentiem Hatha jogas pamatus. Rezultāti patiešām ir bijuši slavējami. Un saistībā ar šo Šri Svamidži raksti – tādi kā “Joga Asanas”, “Kundalini joga”, “Pranajamas zinātne” – bija patiešām kā Dieva sūtīti. Bez tam šeit bija vajadzība pēc prāta kultūras un Adhjatmik jogas. Un atkal Šivanandas “Jogas prakse” un viņa unikālā Radža jogas interpretācija un mācīšanas metode kā tas ir pasniegts viņa darbos “Prāts, tā noslēpumi un kontrole” un “Radža joga” nodrošināja mūsu vajadzības. Īsumā runājot Latvijas Jogas biedrība guva spēcīgu impulsu ar Šivanandas mācībām un raugās nākotnē droši meklējot lielākus sasniegumus attiecībā uz mentālu, ētisku un garīgu kultūru..”

Noderīga papildus informācija

  • Plašāku pārskatu par Latvijas jogas biedrības ikdienas darbību varat atrast Solveigas Krūmiņas-Koņkovas. “Reliģiozitāte Latvijā: vēsture un mūsdienu situācija” 2012. Nodaļa – Joga Latvijā: no garīgas kustības līdz veselīgam dzīvesveidam 258. – 282. lpp. Sk. internetā: https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/31673/RELIGIOZITATE_LATVIJA_.pdf
  • Harija Dīkmaņa vienas no pēdējām skolniecēm M. Muggs izdota grāmata “The Letters from Yoga Masters”  par dažadām jogas un pranajāmas tehnikām, ko viņai iemācīja, galvenokārt, H. Dīkmanis. Grāmatā apkopotas ne tikai tehnikas un to izpildes skaidrojums, bet arī intervijas, H. Dīkmaņa publikāciju fragmenti u.c. noderīga informācija. Grāmatu var nopirkt Amazon. Plašāka informācija autores mājaslapā.

*Publikācijas autors – Dzintars Vilnis Korns

Avots: krija.lv

Audiofails ieskata nolūkiem ņemts no lettersfromtheyogamasters.com

No posts found.